Napisao  Četvrtak, 29 Listopad 2015 20:16

RECENZIJA: Pro Evolution Soccer 2016

Dvadeset godina! Da, točno dvadeset godina je prošlo od kada smo po prvi puta zaigrali World Seccer Winning Eleven, nogometnu simulaciju koja je pružila konkurenciji, tada dominirajućem, FIFA serijalu. Kasnije je serijala preimenovan u Winning Eleven: Pro Evolution Soccer (za američko i europsko tržište), a od 2008. godine ga znamo samo kao Pro Evolution Soccer. No, nije se mijenjalo samo ime. PES se kroz godine razvio u pravog favorita za mnoge ljubitelje virtualnog nogometa čija kvaliteta je u jednom trenutku ponizila čak i velikog konkurenta iz Electronic Artsa.

Na žalost je taj uspon trajao samo do kraja PlayStation 2 ere, kasnije je kvaliteta počela padati. Nitko ne zna zašto, ali činilo sa kao da serijal stagnira, dok FIFA iz godine u godinu ponovno preuzima tron. Čak je i sam Konami priznao da može i mora bolje. Sada, s dvadesetom obljetnicom, PES bi trebao uskrsnuti.

PES2016 01

Idemo mi, dakle,  odmah na travnjak gdje bi se ove godine trebalo dogoditi veliku uskrsnuće starog kralja. U posljednjih nekoliko godina je PES bio jednostavno previše mekan, no ne mislim to u pozitivnom smislu. Kontakt između igrača jednostavno nije bio dovoljno dobro simuliran. Osim toga, komande su ostavljale pomalo zastarjeli dojam, nekako sve to nije bilo 'tečno' kako smo željeli da bude. Moderna, sofisticirana, nogometna simulacija je morala pružiti malo više. Stvar se malo poboljšala u prošlogodišnjem nastavku koje je pokazao da je Konami na dobrom putu. Putu koji ga je ove godine doveo gotovo do cilja. PES 2016 je ponovno jak! Napokon sam ponovno osjetio povratak onog starog, sirovog, nogometa kakav je davno nudio Winning Eleven. Sve to, naravno, modernije i bolje.

Početnici će se vrlo brzo snaći i na lakšim težinama uživati u atraktivnom nogometu. Veterani se, s druge strane, mogu veseliti kompleksnoj nogometnoj simulaciji koja nudi pregršt mogućnosti  s loptom, ali i bez nje. Dobra nogometna igra ne treba samo realno izgledati, već mora od igrača zahtijevati temeljno znanje o tom športu. PES-u 2016 to ove godine odlično uspijeva. Osjećaj kod dodavanja, driblinga, uklizavanja, pa čak i kontakta između igrača je točno onakav kakav mora biti. Taktika 'glavom kroz zid' rijetko kada prolazi, čak niti na lakšim težinama. Krenete li na obrambenog igrača, osjetiti ćete da ne možete proći, što će vas natjerati da odigrate loptu. Ako odigrate neko nemoguće dodavanje, lopta će završiti u protivničkim nogama ili van terena. Što je sasvim normalno. Naravno, vrlo često sam za svoje greške krivio igru, no malo boljim promatranjem reprize sam brzo shvatio da je greška bila u meni. To me vraća na činjenicu koju sam ranije spomenuo; potrebno je temeljno znanje o nogometu. Razumijevanje za ono što je moguće, a što nije, su stvari koje će vas dovesti vrlo daleko u ovoj igri.

PES2016 03

Dva najveća čimbenika zašto sve to tako dobro funkcionira su odlično simulirano ponašanje lopte (fizika lopte) te pregršt novih animacija kod igrača. Ono prvo je već dugo godina najjača strana serijala. Lopta se u svakom trenutku ponaša točno onako kako bismo to i očekivali u stvarnosti, a animacije igrača su revidirane tako da i one izgledaju stvarnije nego ikada. Prihvaćanje lopte, napokon, funkcionira onako kako bi trebalo, a vođenje je pravi užitak. Igrači se kreću glatko uz prilično precizne komande. Loptu je moguće proslijediti u bilo kojem trenutku bez zapinjanja u nekim smiješnim animacijama.

Modeli pojedinih igrača su također odlično modelirani, većinu nogometnih zvijezda ćete iz daljine prepoznati po izgledu, pa čak i načinu kretanja. Međutim, čini se da se Konami mnogo više potrudio oko poznatih, odnosno licenciranih, igrača nego kod onih koji nisu u prvom planu. Prezentacija također ponovno znatno zaostaje za modernim sportskim igrama. Inscenacija prije i poslije utakmica nije ništa više od svako godišnje rutine. Oni koji se vole malo grublji izražavati bi čak rekli dosadna, trula - od izbornika, do stadiona, atmosfera je klinička. Ovdje bi se Konami definitivno trebao ugledati u konkurenciju iz Electronic Artsa, ili čak 2K Sports koji u svojem NBA serijalu već godinama pokazuje kako to učiniti puno bolje.

PES2016 05

No najveća mana u prezentaciji su, kao i svake godine, komentatori. Još uvijek su na razini igre iz 2005 godine, što je jednostavno neprihvatljivo. Peter Drury još zvuči donekle, no Marco Hagemann ostavlja dojam kao da je pojeo šaku tebleta za spavanje prije tekme… Osim toga, obojca se ponekad izgube i počinju pričati o stvarima koje se uopće nisu dogodile u utakmici . Sve bi se to još moglo prožvakati, ali nametnuto urlanje u mikrofon nikako ne ostavlja autentičan dojam. Svaki puta kada pokrenem igru i čujem komentatore postajem nervozan, zato sam ih jednostavno ugasio, a to preporučujem i vama. Na žalost.

Stari problemi.

Pro Evolution Soccer 2016 na terenu radi sve kako treba, no pored prezentacije proganjaju ga stari problemi koji pomalo kvare doživljaj, a to su licence. Iako igra osim UEFA Lige Prvaka i Copa Libertadores ove godine nudi i Europa League te azijatski AFC Asian Cup, nedostaje brdo europskih klubova iz 'petice'. Primjerice; nema njemačke lige, a jedini licencirani klub iz Engleske je Manchester United. Time je malo čudno igrati Ligu Prvaka s imaginarnim klubovima koji reprezentiraju velikane poput Chelsea i Arsenala s lažnim grbovima, dresovima i imenima igrača.

Dugogodišnji PES fanovi su se vjerojatno već navikli na takvu situaciju, ali meni se sve to čin kao da je Konami u tom pogledu prepustio polje konkurenciji. Iako sve to ne uskraćuju zabavu u modovima poput Master Lige, FIFA sa svojim licencama i prezentacijom ipak drži adut u ruci. Pro Evolution Soccer 2016, s druge strane, ostaje igra za ljubitelje sirovog nogometa te okorjele obožavatelje serijala.

PES2016 04

Spomenuta Master Liga i svi ostali modovi su se minimalno promijenili - toliko malo da nije vrijedno spomena. My Club mode je gotovo identičan kao i prošle godine. Jedina novost je mogućnost postavljanja više taktika. Pronalaženje online protivnika ponekad previše dugo traje, znao sam čekati po 5 minuta, no dok se jednom uspostavi veza i utakmica krene, iskustvo je prilično dobro. U većini slučajeva nema zakašnjenja (laga), a i rijetko kada mi se dogodilo da se veza sruši usred tekme. Međutim, koliko god online igranje protiv drugih igrača bilo zabavno, prava ludnica nastaje kada se nađete s ekipom prijatelja i zaigrate na jednoj konzoli.

Ali i ovdje postoji jedan, po mojem mišljenju, veliki problem. Nije moguće kooperativno igrati u MyClub modu online. Prijateljske utakmice protiv kompjutora to dozvoljavaju, no ne rangirane tekme protiv drugih korisnika. Ne kužim zašto! Općenito je dodjela kontrole klubovima vrlo ograničena i ne nudi mnogo slobode kod kreiranja vlastitih turnira. Moguće je igrat zajedno ili izabrati svoj klub te čekati na red dok drugi igrači odigraju svoje utakmice – što zna biti vrlo naporno ukoliko pokrenete ligu od preko 20 klubova, a samo tri od njih upravljate vi i vaši prijatelji. Još uvijek mi nije jasno zašto je prije par godina uklonjena opcija upravljanja kompjutorskim klubovima. Predivni su bili dani kada smo igrali ligu preuzimajući klubove kako bismo pokušali oduzeti bodove frendu pored sebe. A kada dođeš na red sa svojim klubom, on isto to pokušava učiniti tebi. Iskreno se nadam da će nam Konami u idućoj godini vratiti slobodu upravljanja klubovima unutar prvenstva te omogućiti kooperativni MyClub mode.

PES2016 02

Konami je ove godine odradio odličan posao i s PES 2016 isporučio odličnu nogometnu simulaciju koja je najjača na terenu. Nakon prve, desete, pa čak i stote virtualne utakmice, igra je super zabavna. Komande rade savršeno, a zahvaljujući ponašanju lopte i animacijama igrača, nogometno iskustvo je odlično. Dvoboji mogu biti stvarno uzbudljivi, a golovi atraktivni tako da je užitak gledati reprize i zumirati promatrajući lijepu grafiku i pokrete. Možda su suci ponekad velikodušni, rijetko kada fućkaju penal ili daju crveni karton ako baš nije očito grubi faul. No to nije ništa što se ne može ispraviti malom zakrpom.

Međutim, van terena PES 2016 još uvijek ostavlja pomalo staromodni dojam. Odabir glazbe nije baš najbolji, Izbornici su monotoni, nekad čak i nepregledni, a zvukovi kod listanje po njima zvuče kao prije 15 godina. Općenito, Konami definitivno mora poraditi na prezentaciji te doraditi poznate modove koji su već godinama identični bez većih noviteta. Osim toga, smatram da je vrijeme srediti licence i aktualizirati klubove.

Za kraj, vratite nam kooperativno igranje, dajte nam više slobode kod dodjela korisnika unutar turnira tako da ponovno možemo biti sretna PES ekipa uz sanduk piva!

PES2016 06

CPU: Core 2 Duo E4300 1.8GHz / Athlon II X2 240