Napisao  Srijeda, 25 Ožujak 2015 09:23

RECENZIJA: White Night

Francuski developer OSome Studio nas sa svojom crnobijelom avanturom White Night otima u Boston 1930-ih godina. U mračnoj vili na rubu grada vrebaju sjene prošlosti, a na igraču je da se snađe u laguni crno-bijelih boja i preživi teror koji ga tamo očekuje. White Night je poseban, ne toliko zbog gameplay mehanike, već zbog dosada neviđenog grafičkog stila. No krenimo redom.

Godina je 1938. u Bostonu, gradu koji je u stisku velike depresije. Siromaštvo i nezaposlenost dominiraju društvom u Sjedinjenim Američkim Državama. Ja, u ulozi neimenovanog protagonista, krećem na putovanje automobilom koje završava u saobraćajnoj nesreći te me ostavlja na rubu ceste, vrlo blizu jedne napuštene kuće. Uzrok nesreći je mistična žena, no ne znam da li sam ju udario ili ne. Ukoliko jesam, gdje je njeno tijelo? Tako se ozlijeđen i pun brige polako odvlačim do spomenute kuće u nadi da ću tamo pronaći pomoć. Ali iza zatvorenih vrata velikog imanja industrijskog tajkuna Henrya i njegove obitelji, očekuju me tragovi mračne prošlosti. Tragovi koji bi me mogli koštati mentalnog zdravlja, a možda čak i više od toga.

WN1

White Night kombinira klasičan Film Noir s naznakama na moderni žanr horror avantura. Kao što sam već spomenuo, cijeli prikaz igre je crno-bijeli. Gotovo da nema nijanse sive boje i rijetko kada se pojave boje koje razbijaju crnobijeli kontrast. Time igra ostavlja dojam klasičnog grafičkog romana u kojem je svaki izvor svjetla blještavo bijeli i hladni, a svaka sjena potpuno crna. Mračnom raspoloženju pridonose i suptilni, no izravno kvalitetno uklopljeni zvukovi klavira koji nas prate na svakom koraku. Dakle, čim su se vrata vile zatvorila, bio sam zarobljen u neprestanom mraku i okružen užasima koji tamo vrebaju.

U skladu s time, svjetlo je najvažniji resurs u mračnim sobama. Pošto je električni sustav 30-ih godina prilično nepouzdan, a noći vrlo mračne, često sam lutao u potpunom mraku. Jedini spas i izvor svjetla bile su mi šibice koje na kratko vrijeme daju  utočište u svijetlu. One su, naravno, ograničene te su zbog toga vrlo važan gameplay element. Ukoliko se protagonist predugo zadrži u mraku postaje nervozan i ponekad u panici slomi nekoliko njih prije nego uspije upaliti jednu. Stoga je vrlo bitno pronaći balans između šetnje po mraku i korištenja izvora svijetla.

WN2

Međutim, električno svijetlo igra mnogo veću ulogu. Samo u sjaju svjetiljka sam u potpunosti siguran od sablasnih sjena koje me prvim dodirom tjeraju u ludilo. Zato sam često u panici tražio prekidače te uživao u svakom predahu koje mi nudi svjetlo. Sukladno tome, mnoge se zagonetke temelje na stvaranju dovoljne rasvjete. Predmete je moguće pomicati samo s dvije slobodne ruke, dakle prije gašenja šibice, potrebno je pronaći izvor svjetla. To su ponekad svijećnjaci i kamini, a ponekad je potrebno pronaći utikača za struju i tome slično.

Zagonetke su prilično logične i relativno jednostavne, ali zahtijevaju puno pažnje pošto su programeri odlučili ne koristit svjetleće ikonice ili očite markere koji označavaju važne predmete. Do većine rješenja moguće je doći pažljivim promatranjem okoline ili čitanjem obiteljskih bilješka koje su raštrkane po kući. Vrlo lijepo!

Napeta White Night priča se uglavnom pripovijeda preko novinskih isječaka, dnevnika i bilješka. Bez da vam previše odam: U središtu užasa je povijest obitelji Vespers čija prošlost ima snažan utjecaj na sadašnjost.  Anđelsko ukazanje Jazz pjevačice, Selene Sandvik, također igra važnu ulogu. Uvid u život obitelji Vesper je opisan duboko, tako da sam si uspio stvoriti vrlo dobru sliku o svemu što se dogodilo. Sudbina obitelji je prilično zanimljiva, a za kraj nudi i malo iznenađenje koje se možda prerano može predvidjeti. Ipak, suptilni horror, koji prati cijelu priču oko Henrya i njegove obitelji stvara mračnu atmosferu koja se odlično poklapa s tamnom pozadinom igre.

WN3

Trial-and-Error u mraku

Na žalost su neki dijelovi, ove većinom solidne horror avanture, obilježeni događajima gdje pomaže samo isprobavanje i ponavljanje – pogotovo kod skriptiranih sekvenca u kojima se automatski ugasi svjetlo, a vi morate izbjegavati bezbroj duhova ili jednostavno ne možete pronaći određeni prekidač. Tu samo pomaže upornost i ponavljanje sve dok jednom ne uspijete. Pogotovo fiksna kamera, koja pomalo podsjeća na Resident Evil, često negativno utječe na spomenute brze pasaže te avanturu pretvara u igru na sreću. Tu sam često proklinjao White Night dizajn i animacije koje se ne mogu prekinuti nakon 10. smrti za redom.

Malu utjehu ovdje nude fotelje na kojima je moguće malo odmoriti i sačuvati poziciju. One su prilično darežljivo podijeljene diljem kuće tako da se ne morate previše šetati ukoliko poginete. Ipak, činjenica da se potrebno odšetati do sigurnog mjesta za snimanje doprinosi napetosti, a moram priznati da me i to malo podsjetilo na legendarne pisaće mašine iz Resident Evila. Iako sam se tijekom cijele igre, kojih osam sati, motao po tri kata jedne te iste kuće, prostorije su se kod ponovnog posjećivanja često promijenile tako da 'backtracking' nije bio naporan. Stalno sam morao računati na to da će se siguran prostor pretvoriti u leglo pakla, da će ranije otvorena vrata biti zatvorena, ugasiti se svijetlo ili nestati prečice koje sam ranije otvorio. Što jasno povećava napetost kod ponovnog posjećivanja ranije istraženih prostorija.

WN4

Kompletan vizualni dojam je prilično pozitivan. U startu sam smatrao da je crnobijeli stil jednostavno kamuflaža i sredstvo za izbjegavanje kreiranja tekstura, no brzo sam shvatio da su programeri svjesno odabrali ovakav grafički pristup. Cijela ideja igre se bazira na crnoj i bijeloj boji. Sada, nakon što sam proveo dovoljno vremena u tim kulisama, ne mogu zamisliti da bi one drugačije funkcionirale.

Međutim, vrlo skladan krajolik ima manjih grešaka. Iako su se izbjegle skupe teksture i glatke sjene, prijelaz između svjetla i mraka je prilično 'zubasti' zbog lošeg anti-aliasinga. Osim toga, neke sjene nisu ispravno prikazane na objektima ili licima, tako da je ukupna slika često izgleda nečisto. Iako posljedice tih mana nisu dramatične i ne utječu na atmosferu, poželjna bi bila malo kvalitetnija tehnička izvedba s obzirom na to da je scenografija vrlo jednostavna.

WN5

White Night je uzbudljivo putovanje kroz prošlost obitelji Vesper, nošeno tmurnom film-noir atmosferom 1930. godina. Pomoću crno-bijelog stila u kombinaciji s mističnim zvukovima klavira je francuski OSome Studio stvorio vrlo atmosferičnu horror avanturu. Svaki korak u mraku ili uz lagano svijetlo dragocjenih šibica je napet, iako smetaju neki skriptirani događaji u kojima je potrebno brzo reagirati. Tu su i sitni problemi s fiksnom kamerom te treperenje rubova na prijelazima između crne i bijele boje.

Ipak, s White Night je stvorena horror avantura koja uz minimalna sredstva pruža odličnu atmosferu i prilično solidan gameplay. Ukoliko volite horror avanture, ovu igru vam mogu mirne duše preporučit.

white-night-0202-01

CPU: Intel Core 2 Duo E6750 2.66 GHz / AMD Athlon 64 X2 6000+ 2.60 GHz

GPU: Geforce GTS 250  / Radeon HD 4770