Napisao  Četvrtak, 10 Rujan 2015 20:43

RECENZIJA: Until Dawn

Until Dawn je jedan od naslova kojeg su mnogi već od prve najave ismijavali, a brzo nakon toga i zaboravili. Nitko nije bio previše oduševljen – nije se nalazio niti na jednoj top ljestvici očekivanih naslova, niti je ikoga oduševila svojim konceptom tinejdžera u horror scenariju. Uz sve to, činjenica da je igra trebala izaći kao ekskluzivan PlayStation Move naslov koji je kasnije prerađen u klasičnu igru za kontrolore, također nije puno pomogla. Ali eto, unatoč svemu sjedim nakon kojih desetak sati igranja i pišem recenziju potpuno oduševljen. S Until Dawn sam imao mnogo više zabave nego sam ikada očekivao. Zato smatram da je ovo pravo vrijeme i mjesto igri dati pažnju koju je zaslužila.

Zašto je tome tako? Zašto mi je upravo ovaj podcijenjeni naslov pružio toliko zabave? Što je toliko zabavno u osam stereotipnih tinejdžera koji su na pubertetskom izletu u snježnoj planinskoj vikendici. Na prvi pogled apsolutno ništa. Ekipa je prepuna klišeja; tu su klasičan geek, sportaš, štreberica, alternativka, neka fufica te frajer koji se uporno gura u prvi plan, a sve curice su vlažne čim ga pogledaju.

Until Dawn4

No malo dubljim pogledom ispod pokrivača, shvatio sam da se iza igre krije iznimno zanimljiv sustav spakiran u iznenađujuće dobru radnju koja odaje počast horror/slasher žanru gdje god je moguće.  Until Dawn je izjava ljubavi prema filmovima poput „Cabin in the Woods“, „Scream“, „Saw“, Friday The 13th“ i mnogim ostalima na koje se često tijekom igre aludira. Pravi raj za ljubitelje žanra, a i sve one kod kojih ovakvi filmovi bude nostalgiju.

Međutim, naslov iz kuće Supermassive Games je mnogo više nego razbacivanje s referencama na horror žanr. Zahvaljujući takozvanom butterfy – effect sustavu, svaki igrač kreira priču koja se temelji na vlastitim odlukama. Naravno, osnovna radnja je određena i igra vas polako vodi prema kraju, no put do tamo se može granati na mnogo strana. Osnovni cilj je preživjeti noć, odnosno spasiti grupu tinejdžera od masovnog ubojice - barem vam se to u početku sugerira. Tijekom igre ćete upravljati svakim od osam protagonista te utjecati na daljnje događaje. Time avantura pomalo podsjeća na popularne Quantic Dream naslove (Heavy Rain, Beyond two Souls) s jednom velikom razlikom: Until Dawn je mnogo stroži kod vaših odluka. Vrlo lako je zbog sitne pogreške ili krive odluke izgubiti jednog od protagonista, a ponekad vas igra stavlja pred oduke koje najradije ne želite donijeti, bezobrazno!

Until Dawn1

Osnovno pravilo je to da svaki, AMA BAŠ SVAKI, lik može umrijeti. Ponašate li se nerazumno ili sebično igra će vas kazniti smrću. Možda ne lika s kojim trenutno igrate, nego nekog drugog tek tri sata kasnije. Ponekad i nemate previše vremena za odluku pošto se gameplay često bazira na „quick time eventima“, trenucima kada morate brzo odlučiti ili pritisnuti određenu tipku. U nesigurnim situacijama će vam u djeliću sekunde kroz glavu preletjeti nekoliko mogućih scenarija kako biste odabrali najbolji mogući, što je gotovo nemoguće. Stoga se najbolje prepustiti instinktu i ne igrati proračunato razglabajući o tome što bi u teoriji bilo najbolje. Until Dawn nudi najbolje iskustvo ako odlučite igrati spontano, pošto vaša spontanost odgovara vašem karakteru. Ovo nije matematika, ne postoji samo jedan način da svi protagonisti prežive. Butterfly-effect sustav je prilično složen što dozvoljava grananje radnje na dosada neviđenoj razini. Neke promjene su minimalne dok su druge drastične.

Da li ostati u blizini grupe ili se udaljiti prateći poznat glas u daljini? Što se krije iza tajanstvenih vrata? Hoću li u raspravi stati na stranu nje ili njega? Svaka važna odluka pokreće novi niz događaja. To vodi do zanimljivih preokreta u priči koji motiviraju na nastavljanje igranja. Sve to je popraćeno odličnom atmosferom, koja uz pomoć podlih kutova kamere i svjetlosnih efekta polako navlači igrača za živce. Jedina mana, ukoliko se to može tako definirati, je previše praznog hoda, odnosno dijelova gdje se ništa posebnog ne događa. Tu i tamo koji „jumpscare“ – netko skoči iza ugla i tome slično – na što ponovno slijedi pet minuta hodanja i razgovora. Akcije i dramatičnih scena nije previše, no kada se dogode onda su stvarno napete, pa čak i odvratne. Kada netko umre, onda je to stvarno prilično gadno. Ponekad morate bježati ili se sakrivati kako biste preživjeli. To je riješeno putem ranije spomenutih ''quick time eventa'', a sakrivanje se bazira na tome da morate potpuno mirno držati kontrolor, što zna biti vrlo teško i napeto. Te scene su takve da se u stvarnosti doslovno skamenite od napetosti (barem je tako bilo kod mene slabića).

Until Dawn5

Budući da se Until Dawn prezentira filmski, gameplay koncept je prilično jednostavan. Kontrolirate lika pomoću lijeve analogne palice dok s desnom gledate ili svijetlite u željenom smjeru. Kamera je uvijek fiksna pokazujući samo ono što su programeri željeli pokazati u određenom trenutku. Time se dodatno stvara napetost pošto često čujete zvukova iz mjesta na koje trenutno nemate pogled. Pošto je Until Dawn konceptiran kao naslov za PlayStation Move kontrolora, mogućnost upravljanja putem pokreta i dalje postoji, no nikako vam ju ne bih preporučio. Jednostavno je previše neprecizna i osjetljiva. Uvađanja klasičnih kontrola je definitivno spasilo ovaj naslov i svakako biste ga trebali tako i igrati.

Until Dawn6

Until Dawn ponekad može biti zastrašujuće trashy. Razgovori su užasno plitki, a iz protagonista pršte klišeji na sve strane. No sve to nije slučajno, Supermassive Games je toga itekako svjestan i na takav šarmantan način daje počast horror/slasher žanru. Srce igre, i ono što ju čini posebnom, je butterfly-efekt sustav koji svakom igraću daje mogućnost da proživi svoju vlastitu avanturu. A da ne pričam o tome koliko motivira za ponovno igranje. Nakon završene igre je čak i zabavno gledati nekog drugog  pošto ćete sigurno vidjeti drugačiju priču od one koju ste sami odigrali.

Ova igra me nagradila sofisticiranim gaming iskustvom kakvo sam dosada rijetko doživio. Ponudila mi je mnogo poznatog, ali ujedno i dovoljno inovacija da mogu reći kako se radi o malom dragulju na dnu mora. Ukoliko niste previše fokusirani na akciju te ste spremni na malo lakši tempo igranja, svakako isprobajte Until Dawn koji zaslužuje mnogo više pažnje nego što je do sada dobio.

Until Dawn3

• Datum Izlaska: 26.08.2015
  • Proizvođač: Supermassive Games