Napisao  Ponedjeljak, 18 Ožujak 2013 22:34

RECENZIJA:Tomb Raider

Nakon dugo čekanja na red je došao za najavljivanu recenziju jednog, usudio bih se reći, najboljeg reboot-a današnjice. Radi se naravno o Tomb Raider-u kojega smo sa nestrpljenjem očekivali. Igru je za Square Enix razvio Crystal Dynamics i ukoliko se dvoumite oko njene kupnje, nadamo se da ćemo vam ovom recenzijom olakšati odluku.

Prvi puta smo se sa Larom Croft susreli davne 1996. u Tomb Raider-u kojega je izdao Eidos Interactive. Igra je zasigurno bila jedna od prvih koja je definirala današnje pucačine iz trečeg lica, kao i sve akcijske avanture. Izašla je za PC i sve tadašnje konzole kao što su Sega Saturn, N-Gage pa čak i MAC. Glavnu ulogu u igri je imala tada nepoznata arheologinja Lara Croft koja je u potrazi za drevnim uređajem koji je nakon nuklearnog testa izronio na površinu pustinje.

Igra je postala hit preko noći pa je Eidos Interactive samo godinu dana poslije izdao nastavak u kojem je Lara ovoga puta tražila bodež Xian-a kojeg je koristio nekadašnji vladar Kine. Popularnost igre je rasla sve više i više pa je 1998. izašao i treći nastavak čija priča se vrtjela oko legendarne Atlantide, a Lara je postala poznata svima, bez obzira radi li se o gamerima ili ne.

I'm on a boat!!!

U želji da Tomb Raider postane epski serijal, samo godinu dana nakon trojke izašao je Tomb Raider 4 koji nas je vratio u 1984. godinu kada je Lara imala 16 godina i već tada je znala što želi biti kad odraste. Naime, ona je zajedno sa svojim mentorom istraživala drevne ruševine u potrazi za artefaktom zvanim Iris, no kasnije saznaje da će svi oni koji ga dodirnu, doživjeti njegovu odmazdu.

Nakon četvorke, serijal polako gubi na popularnosti te su samo pravi fanovi odigrali Tomb Rader Chronicles (2000.), Tomb Raider The Angel of Drakness (2003.), Tomb Raider Legend (2006.) i Tomb Raider Underworld (2008.). Između posljednja 2 nastavka izdan je Tomb Raider Anniversary koji nije bio ništa drugo nego remake prvog dijela iz 1996. u unaprjeđenom engine-u od Legend naslova. Nakon Underworld-a čekali smo pune 2 godine i nakon što smo izgubili nadu da ćemo ponovno vidjeti Laru, ona se vraća u platformeru Lara Croft and the Guardian of the Light, a krajem iste te godine (2010.) najavljen je novi Tomb Raider. Evo nakon tri godine stigao nam je Tomb Raider 9 odnosno Tomb Raider reboot.

Nakon uvoda posvečenog povjesti Tomb Raidera vrijeme je da se više pozabavimo novim nastavkom ili bolje reći uvodom u kompletan serijal pošto je ovaj reboot, prequel. U novom Tomb Raider-u Lara je još mlada neiskusna djevojka koja slijedi stope svoga oca u želji da postane slavna arheologinja, kakvu danas poznajemo.

Koja je prava Lara?

Prvi cilj joj je pronaći izgubljenu civilizaciju otoka Yamatai, koji je smješten negdje u Zmajevom trokutu, i njezine kraljice sunca Himiko. Zajedno sa par svojih prijatelja, ukrcavaju se na brod Endurance i kreću u potragu. Nakon kraćeg puta, vođa ekspedicije želi odustati od potrage pošto ne postoje nikakvi fizički dokazi o postojanju spomenutog otoka, no Lara ga uvjerava da putuju u krivom smjeru te da zato nisu naišli na njega. Ostatak ekipe uvjeren je da je Lara u pravu i da bi je bilo pametno poslušati bez obzira na njeno siromašno iskustvo. Nakon 22 dana putovanja, brod pogađa velika oluja te se on nasukao, a cijela njegova posada završava na obližnjoj obali. Tu počinje vaša uloga u priči i borba za preživljavanjem, a što se dalje dogodilo morat ćete saznati sami, prolaskom kroz igru.

Ona je podijeljena na single player i multi-player način igre, no glavnu riječ ipak ima onaj prvi, a o njemu sada slijedi nekoliko riječi.

Kao što smo navikli u prijašnjim Tomb Raider naslovima, cijelu igru pratimo iz trećeg lica, a ona je podijeljena na 11 mapa. Iako se igra čini kao open-world ona to baš i nije u potpunom smislu riječi. Bez obzira što možete putovati od mape do mape pomoću opcije za brzo putovanje, na prijašnje mape nećete moći samostalno odšetati pošto će one biti zagrađene nakon što na njima završi glavni dio priče. Iako se ovo čini kao nedostatak, to ustvari i nije jer jedini razlog zbog kojeg ćete se vraćati je nekolicina dodatnih stvari koje je moguće sakupljati prilikom prolaska kroz igru. Tu su razni dnevnici, artefakti, skrivene mape, skrivene grobnice, GPS memorije, a morat ćete uništiti razne toteme i razne druge stvari ukoliko želite 100%-tni učinak na mapama. U svemu tome pomoći će vam takozvani Survival Instinct kojeg možete aktivirati u svakom trenutku. Nakon što to učinite, slika postaje crno bijela, a samo su važne stvari i razne životinje označene sa žarko žutom bojom dok će protivnici biti crveni.

Najgora noćna mora.

Kako bi ih potamanili, imat ćete izbor od 5 oružja koja dobivamo postepeno kroz igru, a to su pištolj, sačmarica, automatska puška, luk i strijela te planinarska sjekirica. Njih ćete moći unapređivati sa materijalima koje također skupljate tokom igre, a uz njih su tu i dobro poznati iskustveni bodovi (XP). Sa svakim levelom Lara će dobiti jedan skill poen kojega možemo potrošiti na razne dodatne sposobnosti u jednoj od tri kategorija (survival, hunter, brawler). Nadograđivanje oružja, odabir dodatnih sposobnosti i brzo putovanje biti će vam dostupno samo na nekim lokacijama, a to su kampovi koju su razbacani po mapama.

Važno je napomenuti da količina XP-a ovisi i o vašim akcijama pa ćete veću količinu istih dobiti ukoliko, primjerice, tiho eliminirate protivnika ili ga pak napucate u glavu. Što se tiče njihove inteligencije, ona je poprilično dobra, no ipak često vire iza zaklona makar vi ciljali na mjesto gdje se nalaze. Također nam ponekad nije baš bilo jasno kako nas prilikom šuljanja nisu zapazili, a gledali su točno u nas, no to se nije tako često događalo pa ćemo to oprostiti.

Dobar dio igre možete odigrati na 2 načina, a to je ili pobiti sve što se miče ili se prošuljati i ukloniti samo one neprijatelje koji vam smetaju. Ukoliko se odlučite na prvi način tada očekujte veću količinu neprijatelja pa vam ovaj način ne preporučamo, no ponekad je napucavanje predodređeno nekim događajima. Doza napucavanja i šuljanja je odlično izbalansirana, a sama tranzicija između njih je odlična i vrlo dobro prati priču.

Velas para los muertos.

Što se tiče multiplayer načina igre, on je podijeljen u četiri dijela, a to su rescue, team deathmatch, cry for help i free for all. Sve njih ćemo moći zaigrati kao član Survivor-a ili Solarii-a.

Rescue mod je baziran na rundama, a cilj je da pripadnici Survivor-a moraju pronaći medicinski pribor prije nego što ih pripadnici Solarii-a ubiju u borbi prsa u prsa (melee).

Team deathmatch je poznat iz drugih igara pa ga nećemo opisivati, no jedina razlika je u tome što je u Tomb Raideru on podijeljen u runde.

Cry for help se također bazira na rundama, a u njemu pripadnici Survivor-a moraju pozvati pomoć putem radio odašiljača, a da im pri tome pripadnici Solarii-a ne otmu sve baterije.

Free for all je mod u kojem igrate sami za sebe i morate biti posljednji preživjeli nakon što istekne vrijeme.

Čistoća je pola bolesti.

Svi modovi podržavaju maksimalno 8 igraća, a u modovima na runde morate pobijediti 2 od tri puta kako bi pobijedili tekmu. Kao što smo rekli, u multi-playeru ćete moći zaigrati sa jednim od Survivora iz single player kampanje ili možete biti u ulozi Solarii-a (stanovnici otoka iz single playera). Uz odabir strana, moći ćete odabrati primarno oružje, sekundarno oružje, vrstu eksploziva, napadačku vještinu i vještinu za preživljavanje.

Kako ovaj način igre ne bi dosadio, tu su razni izazovi i dostignuća (achievement), a po prvi puta u nekoj igri smo vidli i neke totalno čudne kao što su, na primjer, da poginete unutar 10 sekundi nakon respawn-a.

Sve u svemu multi-player dio igre nije pretjerano inovativan, no ukoliko odlučite kupiti Tomb Raider zbog single player-a tada vam savjetujemo da zaigrate i multi-player jer je, iako nije ništa revolucionarno, prilično zabavan.

Suze zbog kamere.

Ono što nas je stvarno oduševilo u ovoj igri je njena grafika. Iako nije na razini Crysis-a 3 ona je zaista na visokom nivou, a to dokazuju fantastične in-game scene kojih u igri ima mnogo i jednostavno smo uživali u njima. Ono što je najbolje, one se ne ponavljaju i svaka koju smo vidjeli bila je bolja od one prethodne. Tu i tamo se pojavio koji glitch, no njih bi mogli nabrojati na prste jedne ruke pa to nećemo uzeti kao minus. Prolaskom kroz igru Lara će imati sve više ožiljaka, a njena odjeća sve jače poderana od učestale borbe i padanja kroz vodopade, razne litice i tome slično.

Što se tiče zvučnog dijela igre, niti on nije daleko od grafičkog, a u nekim trenucima oba aspekta su se toliko dobro poklopila da smo jednostavno poželjeli da igra nikada ne završi. Zavijanje vjetra na vrhovima planina, zvuk valova dok se razbijaju u stijene, eksplozije morskih mina, pucanje dasaka na rastrgnutim brodovima i škripanje metala smrskanog aviona kojem ne gine pad u provaliju, samo su dio onoga što vas očekuje. Glasovna gluma je zaista uvjerljiva, tako da ćete i bez gledanja saznati je li tko ljut, sretan ili pak tužan, no ponekad, na žalost, izrazi lica ne dočaravaju vjerno te emocije.

Avione slomit ću ti krila.....

Sam gameplay je odličan, komande reagiraju odlično, precizne su i rijetko kada će vam se dogoditi da izjavite nešto poput 'Ma ne tu!'. Interaktivnost Lare sa objektima u igri je možda najbolje što smo vidjeli pa se nemojte čuditi ako vam se čini da se odvija in-game animacija kada se, primjerice, previše približite zidovima pećine, a Lara nasloni ruku na njih. Također je fascinantan prizor vidjeti da Lara, prilikom lošeg vremena, drhti od hladnoće što iako nema veliki utjecaj na njene mogućnosti, izgleda vjerodostojno situaciji u stvarnom životu. Na ovakve detalje se pazilo do tolike mjere da ćete točno osjetiti kako ona od krhke emotivne djevojke postaje prava bad ass ubojica. Prolaskom kroz priču toliko ćete se povezati sa njom da će vam na kraju doći da i vi sami krenete na neku pustolovinu pa makar to bilo kampiranje ispred vaše kuće pored nekog drveta.

Što se tiče samih in-game animacija, tranzicija iz njih u gameplay je izvedena tako dobro da ćete ponekad držati tipku za micanje makar to nije potrebno. Kako bi igra bila zanimljivija, uvedeni su takozvani quick time eventi u kojima u određenom trenutku morate pritisnuti određenu tipku kako bi, primjerice, uništili određenu zapreku kada klizite padinom. Makar se u posljednje vrijeme mnogo gamera žali na te evente, u Tomb Raideru su oni napravljeni toliko suptilno da nećete niti skužiti da ih morate stiskati.

Ono što pak zamjeramo je to što na Lari nisu vidljiva sva oružja pa, primjerice, sačmaricu nećete vidjeti dok koristite automatsku pušku ili luk i strijelu. Također su joj mogli dati neki ruksak u kojem bi držala sve te stvari koje putem sakupljamo, a njih je vjerujte mi mpuno. Druga zamjerka je to što je u nekim dijelovima igre Lara preživjela padove koji bi u stvarnosti bili smrtonosni pa igra tada djeluje ne uvjerljivo. Možda će mnogi reći da su to sitnice i da ne bi trebali obraćati pažnju na takve detalje, no dobro znamo kako su gameri jako zahtjevna publika pa smatramo da je ovo bilo važno spomenuti.

Burn for a burn!

Bez obzira na te sitne nedostatke, Tomb Raider je odlična igra i nećete požaliti ako je nabavite. Zabavna je, ispunjena akcijom i mi niti u jednom trenutku nismo imali osjećaj ponavljanja što bi dovelo do zamora i dosade. Crystal Dynamics je pokazao kako bi prava igra trebala izgledati i nadamo se de će se ostali razvojni studiji ugledati u njih. Bravo i želimo još takvih igara, zar ne?

CPU: Core 2 Duo E6300 1.86GHz / Athlon 64 X2 Dual Core 4000+

GPU: GeForce 8600 GT / Radeon HD 2600 XT

MEMORIJA: 1 GB