Napisao  Četvrtak, 05 Rujan 2013 21:14

RECENZIJA:Tom Clancy's Splinter Cell Blacklist

Nešto više od tri godine prošle su nakon što je iz Ubisoft studija izašao Tom Clancy's Spinter Cell Conviction kojega su neki mrzili zbog toga što je bio više akcijski u odnosu na svoje prethodnike. Iako smo mislili da će to ujedno biti i posljednji nastavak ovog serijala, prije nekih godinu dana Ubisoft nas je iznenadio objavom da se radi na novom Splinter Cell nastavku koji će nositi ime Blacklist. Nakon najave, gameri su se podijelili u dvije skupine. Jedni su smatrali da je Splinter Cell serijal sa svakim nastavkom sve gori dok su drugi jedva čekali da Blacklist izađe.

Prije nepunih dva tjedna to se napokon i dogodilo, a je li Splinter Cell Blacklist dostojan svojih prethodnika ili nije ništa drugo nego akcijska igra, pročitajte u recenziji koja slijedi.

Pogled na svijet kroz SMI.

Jedna od velikih tema oko koje ljudi, nakon 11. rujna 2001., razgovaraju je terorizam i upravo to je tema priče Tom Clancy's Splinter Cell Blacklist naslova. Tom Clancy's u imenu igre nam govori da ćemo u njoj biti dio jedne od mogućih stvarnih situacija. Naime, glavna priča igre vrti se oko terorističke grupe The Engineers koja šalje ultimatum Americi i ukoliko se ispune njihova očekivanja, oni će u napraviti niz terorističkih napada objedinjeni pod imenom Blacklist. Ono što spomenuta teroristička grupa traži od Amerike je da povuku svoju vojsku iz svih država u kojima se ona nalazi.

Zbog novonastale situacije, američka predsjednica osniva 4th Echelon agenciju, nakon što je 3rd Echelon ugašen zbog korupcije, koja će pokušati spriječiti The Engineers terorističku grupu u njihovim nakanama. Na čelo 4th Echelon-a postavljen je Sam Fisher, a vi preuzimate njegovu ulogu te ćete zajedno sa svojom novim timom pokušati dovesti situaciju pod kontrolu i spriječiti Blacklist.

Upiranje prstom nije pristojno!

Što reći o samoj igri? Dakle ona je podijeljena na single player i multiplayer dok je u single player kampanji zastupljen i coop način igre. Sama single player kampanja dijeli se na 11 glavnih misija i nekolicinu sporednih koje možete zaigrati solo ili u spomenutom coop načinu. Sporedne misije kroz kampanju nije nužno odigrati kako bi završili igru, no one su odličan način kako bi mogli još bolje uživati u priči igre. Prije nego što krenete u pravu akciju, bilo bi pametno proći uvodnu misiju kako bi se podsjetili kako Splinter Cell igre funkcioniraju. Ova misija je, kako se da zaključiti, uvod u samu priču igre i iako je možete u potpunosti preskočiti, mi vam savjetujemo da to ne učinite.

Nakon što napokon dobijemo kontrolu u svoje ruke nailazimo na jedan prilično problematičan dio, a to je samo šuljanje. Naime, već u prvim trenucima igre jednostavno nam nije bilo jasno kako nas protivnici nisu uspjeli vidjeti, a doslovno su gledali u nas. Prolaskom kroz igru u nekim smo trenutcima također imali osjećaj kao da neprijatelji nemaju periferni vid pošto nas nisu vidjeli dok smo se šuljali kraj njih. Stvari ne poboljšava klasični problem u Splinter Cell serijalu, a to je svijetlo od naočala za noćno gledanje koje u mraku svijetli kao božićno drvce. Još jedna stvar koja nam se nije svidjela je to što od sada više nema indikatora koji vam pokazuje jeste li sakriveni, već to možete saznati po lampici koja vam se nalazi na leđima. Ok to sve ne bi bilo loše da ona ne svijetli dok ste skriveni, a u protivnom je ugašena. Također, indikator za glasnoću više ne postoji, no rijetko kad ćete naići na mjesta gdje morate paziti po čemu hodate. Sve ove probleme otkrili smo u samoj uvodnoj misiji, no osim što se neprijatelji čine ćoravi, ostalo nam nije toliko smetalo.

Ko danas plaća ručak?

Nakon uvodne misije stvari su se napokon zakuhale i nakon što ste okupili svoju ekipu sretni stižete na vašu tehnološku tvrđavu, avion imena Paladin. Na njemu ćete između misija provesti dosta vremena, a osim toga što ćete ga moći nadograđivati, na njemu ćete kupovati i unaprjeđivati vaša oružja, odijelo, legendarne naočale i još mnogo ostalih stvari. Šetnjom kroz avion nailazit ćete na podatkovne diskove kojima ćete otključavati razne slike i skice, a također ćete razgovarati sa ekipom o vašem napretku.

Sve to su samo sporedne stvari koje ćete raditi, no glavno mjesto u avionu je Strategic Mission Interface (SMI). To je interaktivni stol koji vam služi za odabir misije te pokretanje Spies VS. Mercs multiplayer načina igre kao i samog online moda, no o tome malo kasnije.

Nakon što ste odabrali misiju i prikupite informacije o istoj krećete na onaj glavni dio igre. Misije možete prolaziti na tri načina, a ovisno o načinu dobivate i bodove za isti koji vam se na kraju misije preračunavaju u pare kojima nadograđujete avion, oružja i slično. Bez obzira na to koji način odaberete, na kraju misije osim bodova dobit ćete i medalju, a hoće li ona biti zlatna ovisi o vašoj izvedbi.

Koji od tri kompleta da danas obućem u grad?

Kao što smo rekli misije možete proći na tri naćina, a to su Ghost, Panther i Assault. Ako se odlučite na Ghost tada kroz igru ne smijete biti detektirani i ne smijete nikoga ubiti. Panther je sličan Ghost načinu, a jedina razlika je ta što smijete ubit neprijatelje. Assault je tipičan ubij kaj se miče i ne ostavljaj svjedoke. Redoslijed kojim smo ih nabrojali ujedno je i težina. Dakle, Ghost je najteži i ukoliko želite osvojiti zlato na ovaj način tada morate proći misiju tako da izbjegnete sve neprijatelje osim baš one koje morate onesposobiti. Uz sve to bilo bi poželjno da unaprijeđivate vaše odjelo, oružja isve ostalo prema stilu kojim ste odlučili odigrati igru. Kraj svakog oružja nalazi se mala ikonica po kojoj možete vidjeti za koji način su ona namjenjena, dok vam razni dijelovi odjela poboljšavaju armor, stealth ili weapon handling. Dakle sve vaše gadgete, oružja kao i odijelo morate prilagoditi načinu na koji želite igrati.

Bez obzira na koji način se odlučite, sakrivanje iza zaklona će biti vaš najbolji prijatelj, a način na koji se možete micati od jednog do drugog poznat je iz Conviction-a. Bez obzira što je on dobro zamišljen, izvedba mu baš i nije toliko dobra. Naime, nakon što se sakrijete iza zaklona, ukoliko želite doći do drugoga prvo morate biti na rubu trenutnog kako bi vam se pokazao indikator. Ovu stvar dodatno pogoršavaju komande koje su prilično loše napravljene. Naime, postoji tipka za sakrivanje iza zaklona i tipka za preskakanje istoga, no ukoliko pritisnete gumb za sprint zajedno sa gumbom za sakrivanje iza zaklona, puno puta će vam se dogoditi da  jednostavno preskočite zaklon. Nakon toga protivnik, koje ste htjeli izbjeći, će vas primijetiti i ne preostaje vam ništa drugo nego da učitat posljednji checkpoint. Slična stvar događa se sa gumbom za korištenje koji ujedno služi za onesposobljavanje protivnika. Naime, gotovo uvijek nam se dogodila situacija da namamimo protivnika u tamnu sobu i taman kad ga želimo onesposobiti Sam prvo zatvoriti vrata te pogine, a da ne govorim da sam zatvorio vrata kroz protivnika, pa mi opet nije preostalo ništa drugo nego učitati posljednji checkpoint.  Ovi problemi jako su frustrirajući i uz 'sljepoću' neprijatelja, najveći su problem igre.

Kad bi bar znal u kojem gradu smo!

Nakon što smo nabrojili neke loše strane, vrijem je za ono najbolje što vam igra nudi. Osim gore spomenuta tri načina na koji možete prolaziti kroz misije, do samog cilja imate mnogo raznih putanja pa je zbog toga vrlo važno istražiti cijeli nivo kako bi pronašli najbolji put. Nakon što odaberete svoj put i dobro istražite kretnje neprijatelja, vrijeme je da pokušate doći do cilja. Ukoliko vam se plan izjalovi, na raspolaganju imate hrpu gadgeta, raznih napravica, granata i sličnih stvari koje će vam spasiti glavu. Ukoliko ipak nastradate, ne brinite jer ćete sve moći pokušati ponovno od zadnjeg checkpointa na koje su misije podijeljene. Ovo je posebno važno u jednoj od misija u kojoj ćete naizmjence biti u ulozi Sam-a kao i jednoga njegovog agenta sa kojim ćete akciju pratiti iz prvog lica. Iako možda ovo zvuči pomalo čudno, moramo priznati da je i ovaj dio igre odlično napravljen i pomalo nam služi kao uvod u Spies VS. Mercs multiplayer način igre. Dakle načina na koji možete obaviti misiju ima na pregršt i upravo to je ono što Blacklist čini odličnim.

Za kraj ovog dijela spomenut ćemo još da kroz misije možete hakirati laptope te sakupljati stickove, a ono što ćete dobiti za uzvrat su pare. Njih također sakupljate izvršavanjem raznih izazova, kao što su da jednom granatom uspavate 3 protivnika. Svaki od načina na koji prolazite misije ima svoje izazove pa ukoliko ih želite sve obaviti, morat ćete kroz misije proći nekoliko puta. Tu su još i razni multiplayer, coop izazovi i još mnogi drugi, a svi oni produljuju životni vijek igre.

Dok se netko guši, pomozi mu da se uguši do kraja.

Sam multiplayer svodi se na gore spomenuti Spies VS. Mercs (SVM) mod koji je otprije poznat iz Splinter Cell Pandora Tomorrow naslova. Njega u Blacklist-u možemo zaigrati na klasični način u kojem sudjeluju 2 špijuna i 2 plaćenika koji špijune moraju spriječiti da ne hakiraju terminale. Uz klasični SVM, Blacklist ima i svoju verziju SVM moda koji se sastoji od maksimalno 8 igrača, 4 špijuna i 4 plaćenika. Spomenuti mod je dobio dosta novih gameplay elemenata u odnosu na klasični način, a najveće poboljšanje je to što svoga vojnika možete personalizirati sa stvarima koje ste otključali pa će borbe ovisiti upravo o tome kako je pojedini član tima opremljen. To ne znači da ako ste naoružani do zuba da ćete biti nezaustavljivi pa se nemojte čuditi ako vas protivnik riješi na jedan dva.

Tamni hodnici i paranoja koja vas šiba upravo je ono što Spies VS. Mercs donosi i dok će špijuni imati klasičan pogled iz trećeg lica, plaćenici će igrati iz prvog, Dakle spomenuti mod nije ništa drugo nego igranje mačke i miša, no on je toliko dobro napravljen da vam ga jednostavno nikada neće biti dosta. To dokazuje i činjenica da je ovaj mod najomiljeniji mod gotovo svih Splinter Cell igrača.

Pa po lojtrici gor, pa polojtrici dol..... ili da pokucam na vrata?

Uz spomenuti Spies VS. Mercs mod, Blacklisti ima tri dodatna moda koje nam je Ubisoft uključio u igru, a to su Extraction, Uplink Control i Team Deathmatch. U Extraction modu špijuni moraju spriječiti plaćenike da ne otmu povjerljive podatke. Uplink Control nije ništa drugo nego neka vrsta kontroliranja određenih kontrolnih točaka kako bi uspostavili uplink te ga zadržati dok transmisija ne završi, a za kraj tu je i klasičan Team Deadthmatch u kojem jednostavno morate ubiti vaše protivnike prije nego što oni ubiju vas.

Osim samog mulitplayera, putem Uplay-a možete provjeriti i raznu statistiku prijatelja kao i globalnu ljestvicu na kojoj možete pratiti vremena u kojima su igrači završili pojedine misije u single player kampanji i još mnogo toga. Uz sve spomenuto, Splinter Cell Blacklist vam nudi da sporedne misije zaigrate u coop-u i ovaj dio je stvarno odličan pošto uspješnost misije ovisi o pravovremenom akcijama, kako vaših tako i one vašeg coop partnera. Baš zbog toga su spomenute sekundarne misije toliko zabavne i zasigurno ćete ih odigrati više puta te isprobati neki novi način da ju prođete.

Naravno da to nije sve što se multiplayer-a tiče, no nešto ćemo ostaviti da sami otkrijete.

Leti leti leti leti TRI-POD!!

Kroz cijelu recenziju nismo puno spominjali grafiku, no to će se sada promijeniti. Igra se vrti na Unreal Engine-u sa Havoc fizikom i sve to igri daje odličan izgled i zasigurno će vam u sjećanju ostati neke scene. Likovi u nekim trenutcima izgledaju pomalo plastično, no sumnjamo da ćete to toliko primijetiti nakon što se udubite u priču. Osvjetljenje je odlično napravljeno, no ipak se pojavljuju sitni problemi sa sjenama zbog kojih nećete znati jeste li sakriveni što ponekad zna živcirati. Baš zbog toga nam se ponekad činilo da su protivnici doslovno hrpa ćoravaca pošto su prošli kraj nas i nisu nas vidjeli makar su se skoro popiknuli.

Zvuk u igri je na visokoj razini i odlično prati atmosferu igre. Ponekad smo čak proklinjali ventilatore u kućištu što nam kvare zavijanje zimskog vjetra i zvukove čizmi neprijatelja dok gacaju po snijegu. Kompletnu igru smo iz toga razloga igrali u kasnim večernjim satima sa ugašenim svijetlima te spuštenim roletama. Uz spomenute zvučne efekte, voice acting je, usudili bi se reći, bolji nego u nekim današnjim filmovima. Po tonu glasa, zatvorenih očiju ćete prepoznati je li netko ljut, sarkastičan li pak preplašen. Izrazi lica vjerodostojno prate emocije makar, kao što smo rekli, u nekim trenucima lica likova ponekad izgledaju plastično.

Ljetovanje u Iraku.

Dobru grafiku i zvuk pokvarile su kontrole. Osim spomenutih problema koje smo naveli u gameplay dijelu recenzije, stvari pogoršava osjećaj kao da one kasne i puno puta nam se desilo da smo nekoliko puta pritisnuli isti gumb pa bi Sam otvorio vrata te ih odmah zatvorio, a vi nemožete ništa nego ga gledati kako on to radi. Sve spomenute probleme popravilo bi kada bi pomoću nišana odredili što želimo aktivirati, a ne da se oko prekidača za svijetlo muvamo dok nam ne zasvijetli 'press E to use'. Spomenuti problemi sa komanda ubijaju fluidnost, što se pogotovo očituje dok se mičete od zaklona do zaklona.

Sve u svemu Splinter Cell Blacklist je solidna igra i svaki obožavatelj ovog serijala trebao bi je imati u svojoj kolekciji. Blacklist se također vratio korijenima i nije toliko akcijski kao što je to bio Convction, mada ga možete odigrati i na taj akcijski način. Execute mogućnost koja je prvi puta predstavljena u Conviction-u, opet je tu, no ukoliko mislite zaigrati Blacklist na način na koji se Splinter Cell naslovi igraju, sumnjamo da ćete ga često koristiti. Problem sa komandama, slijepi protivnici te problemi sa sjenama pomalo ubijaju onaj stealth štih iz ranijih Splinter Cell naslova, no to ne znači da se nećte zabaviti igrajući ga. Ukoliko se ulovite da pomalo gubite živce ponavljajući određeni dio neke misije zbog spomenutih problema, radije ugasite igru i probajte ponovno za sat ili 2 nego da si pokvarite doživljaj.

Ljubazni domačini.

Mi smo Blacklist igrali na trećoj od četiri težine na Ghost način te nam je za prolaz kroz kampanju trebalo nekih 15ak sati igre. Vrijeme potrebno za prolaz drastično se smjenjuje ukoliko ne prolazite misije na ovaj način i još k tome sa zlatnom medaljom, no smatramo da je upravo to jedini način na koji se isplati odigrati igru.

CPU: Core 2 Duo E6400 2.13GHz / Athlon 64 X2 Dual Core 5600+

GPU: GeForce 8800 GT / Radeon HD 3870

OS: Win XP 32