Napisao  Ponedjeljak, 21 Prosinac 2015 00:00

RECENZIJA: Tom Clancy's Rainbow Six Siege

Žanr multiplayer pucačina se u posljednjih nekoliko godina vrlo jasno kreće u jednom smjeru. Taktika u aktualnim naslovima poput Call of Duty Black Ops III ili Star Wars: Battlefront ponekad igra ulogu, ali daleko je od osnovnog gameplay elementa. Rainbow Six Siege ovdje ide u malo drugom smjeru. Kako biste uspješno izašli iz multiplayer partije potrebno je taktizirati te se organizirati unutar tima. Refleksi također igraju značajnu ulogu, no bez timskog rada ne bi trebali puno značiti. Hrabar potez, ali ujedno i vrlo riskantan poznajući navike prosječnog, modernog, gamera.

Ubisofit je u desetom nastavku odlučio malo promijeniti formulu, ali se pri tome ipak držati osnovnih načela koji su etablirali serijal kao jedan od najboljih u žanru taktičkih pucačina. Fokusirajući se na multiplayer borbe, Rainbow Six Siege nema klasičnu kampanju, a nedostaje i detaljno planiranje misija. Igra nudi deset single player misija koje služe kao neka vrsta tutorijala te jednu multiplayer misiju, ali sve to bez neke dublje priče. Radi se o situacijskim misijama koje vas stavljaju pred zadani cilj bez previše objašnjenja.

Siege 1

U svakoj single player misiji se upoznajete s jednom od mapa, načinom igranja i sposobnostima pojedinih operatera. Pored oslobađanja taoca, obrane ili osvajanja pojedinih područja te eliminacije svih neprijatelja, misije nude i bonus ciljeve. Primjerice: riješiti misiju u određeno vrijeme, pogoditi zadani broj headshoteva ili završiti misiju s više od 50% zdravlja. Za svaki završeni bonus zadatak se dobiva određena količina iskustva i ugleda (renown) koji su vam potrebni za otključavanje novih operatera.

Te misije dobro služe kao trening, međutim, ne mogu se uspoređivati s pravom single player kampanjom prošlih nastavaka. Nakon pokretanja igre trebalo mi je kojih dva sata da ih sve završim na srednjoj težini, a za kojih 4 sata su bili riješeni i svi dodatni ciljevi. Svi koji traže malo veći izazov mogu ih ponoviti na ''hard'' ili ''realistic'' težinama te tako još malo poraditi na svojoj reakciji, a usput osvojiti još malo dodatnog iskustva. Posljednja misija se može završiti samo kooperativno u timu od četiri igrača.

Siege 3

Nakon toga vam ne preostaje ništa drugo nego baciti se u kooperativnu multiplayer akciju. Za početak potrebno je kupiti jednog ili više operatera koristeći ugled (renown) koji ste zaradili u gore spomenutim single player misijama. Oni su podijeljeni u dvije kategorije; napadači i obrambeni. Sveukupno ih je dvadeset podijeljenih u 5 organizacija po četiri operatera. Međutim, u jednom timu pojedini operater može biti zastupljen samo jednom. To pomalo podsjeća na etabliran sustav odabira u MOBA naslovima poput DOTA 2 ili League of Legends – pogotovo zato što svaki operater ima individualne sposobnosti i gadgete.

U slučaju da su svi operateri koje trenutno posjedujete zauzeti, igra vam nudi generičkog vojnika kojem možete dodijeliti određena oružja i opremu ovisno o ulozi. S vremenom je moguće otključati dodatne likove koristeći ugled koji dobivate na kraju svakog meča. Količina je, naravno, ovisna o ishodu meča i o vašem doprinosu. Cijena za otključavanje pojedinih operatera unutar postrojba inflacijski raste. Na primjer; prvi operater iz FBI SWAT postrojbe košta 500 renowna, drugi 1000, treći 1500, a zadnji 2000, bez obzira kojim redoslijedom ih kupujete. Kao primjer sam spomenuo FBI, ali princip i cijene su identične kod SAS, GSG, GIGN i SPETZSNAZ postrojba. Tako možete nakon završetka svih single player misija s lakoćom kupiti barem četiri operatera ako uzmete samo jednog iz svake postrojbe (500 po operateru).

Siege 4

Ako smatrate da se još uvijek niste spremni suočiti s pravim igračima, moguće je pokrenuti takozvani lov na teroriste (terrorist hunt). Pri tome se radi o kooperativnom multiplayer modu gdje tim od pet igrača nastupa protiv hrpe botova. Modovi se biraju nasumično, a ukoliko niti jedan od vaših prijatelja nije online možete odabrati između matchmakinga koji vam nasumično dodjeljuje suigrače ili jednostavno krenuti u akciju solo kao ''Lone Wolf''. Najkasnije nakon nekoliko terrorist hunta, kada otključate dovoljno nadogradnja i podignete level profila, će vas početi svrbjeti dlanovi za pravom multiplayer akcijom.

U startu možete sudjelovati samo u ''casual'' mečevima, na petom levelu vam se otvara mogućnost kreiranja vlastitih, a tek na levelu dvadeset dobivate pristup rangiranim multiplayer mečevima. Time se nastoji spriječiti da početnici upadnu u mečeve za koje još nisu spremni. Smatram da to nije baš najbolje rješenje, više bih volio bolji matchmaking sustav koji svim igračima od samog početka daje priliku da se rangiraju. Ovako mi se cijeli koncept singleplayer i co-op misija, iako ima smisla, činio malo nametnut. Put do rangiranih mečeva je jednostavno predugačak, Ubisoft se ovdje još jednom ugledao u MOBA sustav.

Siege 5

Svaki od tri načina igre; oslobađanje taoca, razoružavanje bombe i obrana terena se uvijek igraju po best of five principu. Igra u početku nasumično izabere koji tim će braniti, a koji napadati. Nakon što svaki igrač izabere svojeg operatera, određuje se gdje će timovi startati. Svaka mapa ima više, za to određenih, točaka. Obrambeni tim tako određuje gdje će sakriti taoca ili plasirati bombu. Nakon toga slijedi faza pripreme od 45 sekundi u kojoj obrana ima vremena da se što bolje zabarikadira, dok napadači kreću u izvidnicu. To rade pomoći malih drona s integriranom kamerom koje obrana može s lakoćom uništiti. Ukoliko jedan od napadača locira cilj misije, on će odmah u startu biti označen svim igračima- što znatno olakšava misiju. Ukoliko ne uspiju locirati cilj, napadači će ga morati pronaći na mapi što košta dragocjenog vremena.

Napadači imaju nekoliko načina infiltracije okupiranog područja, a to uvelike ovisi o kompoziciji timova. U tom pogledu Rainbow Six Siege stvarno briljira. Ovisno o operateru, na raspolaganju su razni eksplozivi, granate, naoružanje pa i veliki čekić za razvaljivanje zidova. Nekoliko napadačkih operatera ima i ogromne štitove preko kojih su gotovo neuništivi. Obrambene postrojbe pak imaju razne zamke, drone, turete i aparature pomoću kojih mogu pojačati zidove. To je vrlo bitno pošto se okolina, pogotovo tanji zidovi, mogu uništiti mecima. Ukoliko se obrambeni tim taktički ne zabarikadira, vrlo je vjerojatno da će doletjeti koji metak kroz zid ili čak cijela protivnička ekipa.

Siege 6

Nakon svakog kruga uloge timova se mijenjaju, a igrači mogu ponovno birati operatera. Dakle, niste vezani uz jednu ulogu tijekom cijele multiplayer partije, već dobivate mogućnost prilagoditi se protivniku. Međutim, sve to igra vrlo malu ulogu ne igrate li, donekle, organizirano. Tako Rainbow Six Siege znatno odskače od klasičnih FPS pucačina, što je veliki plus, ali i nedostatak uzmemo li u obzir da je vrlo teško sakupiti pet organiziranih igrača, pogotovo u svakodnevnom online okruženju.

Usudio bih se reći da je igra čak i preambiciozna uzmemo li u obzir mentalitet prosječnih ''casual'' gamera. Komunikacija je u takvim igrama vrlo važna, stoga igra nudi integrirani voice-chat koji bi trebao olakšati organizaciju. Međutim, većinom sam naišao na nadobudne heroje koji samostalno trče po mapi urlajući u mikrofon. Rezultat je, naravno, bio mute. Svjestan sam toga da za to nije kriva igra niti programeri, ali želim da znate što vas čeka ako krenete igrati sami. Rainbow Six Siege je genijalna igra koja najbolje funkcionira u kontroliranom, natjecateljskom okruženju.

Siege 7

To bez dvojbe podsjeća na žanr-kolegu Counter Strike GO koji bez konkurencije dominira FPS žanrom. No to nije jedina paralela koja se može povući između te dvije igre. Iako je Rainbow Six Siege zatvoreniji i malo sporiji od CS GO, ponaša se vrlo slično. Fizika oružja je identična, a šteta koju ona nanose je tu negdje. Precizan pogodak u glavu i protivnik će leći, a kod pogodaka u udove vrlo brzo gubite zdravlje koje se tijekom meča više ne može regenerirati.

Ciljanje mišem je znatno brže i preciznije nego s gamepadom, što nije neka nova spoznaja. Zato svima koji žele malo ozbiljnije igrati, preporučujem PC verziju. Osim toga, PC verzija nudi bolje performanse od konzola. Tamo se morao napraviti grafički kompromis kako bi se igra u multiplayeru vrtjela na solidnih 60-FPSa. Teksture su malo mutnije i nedostaju neki svjetlosni efekti koji se vide u single player i terrorist hunt misijama. Tu često padaju frejmovi i osjete se zatrzavanja.

Siege 8

Lakomost?

Da je Ubisoft i u ovaj naslov ubacio mikro transakcije me nije nimalo iznenadilo. Više niti sam ne znam što mislit o takvim poslovnim modelima, ali činjenica je da se moramo na njih naviknuti. Zato ću jednostavno opisati što ovdje dobivate za kuniće. Dakle, kupnjom takozvanih R6-novčića možete otključati vizualne nadogradnje za oružja te razne boostere koji ubrzavaju sakupljanje ugleda. Iako ništa od toga ne daje prednost u igri, bilo bi mi puno draže da sve to, pogotovo skinove, mogu otključati igranjem igre, a ne dodatnim plaćanjem. Cijena paketa varira od 37,00 kn (600 R6 kredita) pa sve do 379,00 kn (6000 R6 kredita).

Siege 9

Rainbow Six Siege puni veliku žanrovsku rupu, pogotovo na konzolama, gdje već duže vrijeme nedostaje taktičkih pucačina. Siege sa svojim sofisticiranim sustavom napada i obrane, odlično dizajniranim mapama i velikim težištem na timsku igru ima mnogo potencijala da postane pravi eSports naslov – barem na konzolama gdje toga nedostaje. Na PC-u je konkurencija s Counter Stike GO velika, ali još uvijek ima prostora za još jednog zastupnika.

Sve ovisi o tome da li će Ubisoft na duže staze zadržati dovoljnu količinu aktivnih igrača. Potencijala ima, mnoge mape nude dovoljno prostora za taktiziranje i izradu detaljnih strategija koje će se s vremenom etablirati i definirati takozvani meta-game. Ovakve igre ne mogu uspješno funkcionirati bez vrlo aktivne zajednice. Da li će se takva zajednica stvoriti, pokazati će vrijeme.

Siege 10

CPU: Core i3-560 3.3GHz / Phenom II X4 945

GPU: GeForce GTX 460 / Radeon HD 5770 1024MB