Napisao  Ponedjeljak, 17 Ožujak 2014 11:40

RECENZIJA: Thief

U jednom malom srednjevjekovnom gradiću se događa najveća serija pljačka ikada. Stanovnici su u panici jer njihovo vlasništvo nije sigurno u sefovima, ormarima, džepovima, pa čak niti oko vlastitog vrata. Sve se čini kao da same sjene gutaju sve što je dragocjeno, no zna se da to nije moguće. Mora da je u igri lopov, lopov kojeg nitko nikada nije vidio. Priča se da hoda krovovima i nestaje u tami grada. On ne ostavlja tragove niti ga je itko, ikada, vidio. Slične pljačke su se događale već prije deset godina, no krivac nikada nije ulovljen. Radi li se o istoj osobi?

Ne, ovo nije bio uvod u neki jeftini dokumentarac već kratak opis novog Eidos Montreal naslova, Thief. Posljednji nastup Garreta, najboljeg lopova u povijesti video igara,  smo vidjeli 2004. godine u Thief: Deadly Shadows. Sada, točno deset  godina kasnije on se vraća u velikom stilu. Pitanje je – da li se uspio ponovno došuljati na sam vrh stealth žanra ili je pao na nos pokušavajući.

Odmah u startu vas igra stavlja u pljačku gdje se malo bolje upoznajete sa Garrettom i njegovom nadobudnom učenicom te radite svoje prve korake u igri. U okviru te misije naučiti ćete glavne komande te se upoznati sa gradom i načinom na koji  se kroz njega kretati. Na žalost pljačka kreće po zlu, no ne zbog upravljanja  - koje je vrlo precizno i jednostavno na svim platformama, već zbog spomenute učenice Erin. Garret je prisiljen gledati kako ona pogiba u nekoj vrsti rituala te i sam na neki način strada.

Tek nakon godinu dana on se vraća na mjesto događaja, gotički grad kojeg znamo samo kao - The City – ali tamo puno toga više nije kako je bilo. Gradom hara neka vrsta kuge i zbog toga je baron proglasio potpunu karantenu, što naravno dovodi do pobune stanovnika. Tu pobunu predvodi čovjek imena Orion, koji u svoje planove upućuje Garreta i njegovog starog kolegu Bassoa.

Thief 10

To je početak glavne kampanje  koja traje kojih osam do deset sati (petnaestak ako odlučite rješavati sve sporedne zadatke). Međutim , ona treba dosta vremena da se stvarno zakuha, a čak niti onda nije baš pretjerano spektakularna. Cijela priča je prilično površna i premazana nekim nadnaravnim pireom koji bi trebao sve to zakamuflirati te ostaviti dojam da je radnja mistična. U stvarnosti je čak i ispod prosječna.

Tako ćete u startu, kroz prve misije,  lutati gradom bez da zapravo znate o čemu se radi. Srećom to nije problem pošto su one zanimljive, a između njih možete pokupiti i nekolicinu sporednih zadataka koji vas dodatno nagrađuju. To je također dobra prilika da upoznate grad koji nije potpuno otvoren već se sastoji od više dijelova koji su povezani vratima ili prozorima. Prolaženje iz kvarta u kvart kroz vrata još ima smisla iako bi bilo ljepše da je grad potpuno otvoren. No, povezivanje područja prozorima, ne da samo nema smisla, već odmaže orijentaciji te svaki puta morate blejati u ekran učitavanja. Time  kretanje gradom s vremenom postaje više napor nego zabava, pogotovo jer je i sama karta malo nepregledna.

Thief 8

Barem je sam grad lijepo uređen i dobro dočarava tmurnu, prljavu atmosferu sa odličnim svjetlosnim efektima. Na žalost i ovdje moram prigovarati. Eidos pokušava dočarati živi grad, ali on ne ostavlja takav dojam.  Iz unutrašnjosti kuća se čuju ponekad manje, ponekad više, zanimljivi razgovori, ali često tamo nema niti žive duše kad uđete. Na ulicama je jako malo ljudi (znam grad je pod karantenom), ali je smiješno vidjeti da se kod javnog smaknuća na ulici pojavljuje samo dva - tri čovjeka ili kod neke pobune štrajka jedva njih desetak. Uz sve to, razgovori se često ponavljaju, ali ajde, neki su barem zanimljivi i često daju informacije o mogućim mjestima za pljačku.

Sve to ne smeta Garretu - što manje svjedoka, tim bolje. Tu dolazimo do glavnog aduta igre i onoga što me zapravo uspjelo oduševiti, a to je sam gameplay i velik fokus na šuljanju. Thief je namijenjen da se igra polako i strpljivo. Ako se ko' Rambo bacite u grupu od dva do tri čuvara brzo ćete shvatiti da ste u krivoj igri. Uz to je Eidos dodao pregršt mogućnosti kod prilagođavanja težine, sučelja te ostalih opcija. Time će prosječan igrač isto kao i hardcore stealth fan doći na svoje. Čak je moguće ugasiti takozvani fokus mode koji označava zanimljivosti u okolini, protivnike te usporava vrijeme kod borbe. Ja osobno smatram da je on i onako potpuno suvišan te da je mnogo zabavnije igrati bez njega.

Thief 7

Za svoje prikrivene akcije Garret ima širok arsenal raznih gadgeta koji omogućavaju alternativne rute kroz misije. Među njih spada kuka za penjanje, koju je moguće iskoristiti samo na određenim mjestima isto kao i strijela sa špagom – obadvoje služi za penjanje. Kad smo već kod strijela, njih ima raznih i svaka služi u određenoj situaciji. Isto kao u starim Thief naslovima tu je strijela sa vodenim vrhom pomoću koje možete gasiti baklje ili otrovna strijela kojom je moguće ošamutiti protivnike. Projektili su rijetki za pronaći i možete nositi samo određenu količinu, no mogu se kupiti kod lokalnog dilera te se upravo zato isplati raditi sporedne zadatke, svaka dodatna zarada dobro dođe. Kao glavno oružje on koristi neku vrstu toljage koja je odlična za nokautiranje protivnika, no oprez, svakog od njih valja sakriti da ga drugi ne bi vidjeli i počeli panično tražiti krivca (klasika).

Vrlo je zabavno šuljati se po sjenama, gasiti svijeće i baklje, skakati po krovovima te ometati čuvare kako biste im promakli. Ako vam to ne uspije morati ćete se nositi sa užasno traljavim borbenim sustavom i protivnicima koji su u borbi "mano-a-mano" glupi ko' stup. Tu se ponovno vidi da je Thief prvobitno programiran kao stealth igra i kao takav funkcionira vrlo dobro. Direktne konfrontacije ćete izbjegavati velikim lukom.

Uz sve pohvale na šuljanje, Garrett nekad zna biti trom i nekim čudom zapne na preprekama koje bi prekoračila bakica sa artritisom, no srećom to nije toliko često da bi negativno utjecalo na igru. Možda je takav jer sa sobom nosi hrpu željeza koje je skupio kroz nivoe krcate, metalnim, svjetlucavim predmetima. Čudim se da je u ovom gradu itko siromašan, dok lova leži gotovo na cesti. Osjećaj prave, epske pljačke, se pojavljuje rijetko i smiješno je da su upravo sporedne misije one gdje zapravo imate osjećaj da ste pravi lopov. Čak i kada dođe do situacije da morate negdje provaliti to je vrlo jednostavno. Otključavanje vrata, sefova i odstranjivanje skupih slika ne predstavlja nikakav izazov, a čak niti doći do njih ne pruža neki veliki osjećaj uspjeha.

Thief 11

Thief po samom art-dizajnu izgleda odlično. Grad je neka mješavina gotičkog-steampunk svijeta sa srednjovjekovnim  štihom, što vrlo dobro funkcionira. S tehničke strane su stvari malo manje impresivne. Igra pati od tipične bolesti -  Unreal Engine iscrtavanja tekstura - i vrlo je loše optimizirana u svojoj PC inačici. Ponekad iz vedra neba zastajkuje i frejmovi počinju naglo padati, da bi se u drugom trenu probudila i vratila na normalu. Zanimljivo je to što se te stvari većinom događaju na istim mjestima, što sam primijetio kod ponavljanja određenih sekvenca igre. Uz sve to, ovisno o konfiguraciji, svijetlo koje baca neki objekt totalno se gubi kada Garrett dođe blizu njega te sve to djeluje kao da on ima neku auru kojom miče svijetlo. Ne mogu reći da igra ne izgleda dobro, svjetlosni efekti i magla izgledaju odlično (ako nemate gore spomenute probleme), no ne puno bolje od onoga što smo vidjeli u recimo Bioshock: Infinite. Među sekvence su prosječne, a i sama glasovna gluma nije ništa posebnog. Često se događa da važne razgovore nadglasuje preglasna muzika ili razgovori NPC-a, što zna poprilično živcirati.

Thief 5

Preporod super lopova nije ispao loše, baš suprotno. Kada je u pitanju pronalaženje alternativnih ruta, zavaravanje čuvara i korištenje zanimljivih gadgeta, Thief pokazuje svoju najbolju stranu. Posebno zato jer je šuljanje u prvom planu, a zahvaljujući brojnim mogućnostima kod postavka težine, igra garantira zabavu i daje razlog za ponavljanje misija na drugačiji način. Međutim, čini se da je Eidos uspio nekako zeznuti svaki pozitivan aspekt sa nečim lošim. Očito se žurio sa završavanjem igre i pri tome zapostavio priču koja je gotovo pa smiješna te napravio neke loše odluke kod gameplay dizajna. Sve u svemu, Thief je prilično zabavan, ali nije vrhunska igra koju smo očekivali, šteta.

CPU: Core 2 Duo E8200 2.66GHz / Athlon II X2 240

GPU: GeForce GTS 250 / Radeon HD 7670

OS: Win Vista 64