Napisao  Utorak, 21 Listopad 2014 19:50

RECENZIJA: The Evil Within

U gaming industriji su imena iza kulisa sporedna i vrlo rijetki producenti, odnosno umjetnici, se stvarno istaknu te ostanu zapamćeni. Shinji Mikami je jedno od njih. Čovjek koji se krije iza toga, sada već legendarnog, imena je Resident Evil kreator i otac survival horror žanra kakvog danas poznajemo. S prvim Resident Evil nastavkom je stvorio nešto sasvim posebno, da bi deset godina kasnije s Resident Evilom 4 revolucionirao žanr, ali istovremeno ga i prokleo. Od tada je, zajedno s nama, gledao kako se serijal gubi u oblaku prašine od metaka i eksplozija.

Vrlo malo je ovdje ostalo od klasičnog horrora, no sa svojim novim naslovom, The Evil Within, Mikami želi premotati vrijeme unazad. Nazad svojim korijenima i korijenima žanra

5

Jedna stvar je od početka sigurna; majstor nakon svih ovih godina nije zaboravio svoj zanat.  Potrebno je oko pet minuta da glavni protagonista Sebastian Castellanos zarobljen visi s užeta u krvi poprskanom podrumu umobolnice. The Evil Within počinje brutalno, baš onako kako smo to očekivali. Isto kao nekada Resident Evil 4, igra vas odmah baca u akciju. No,  dok ste se tamo od početka morali nositi s hordom protivnika, The Evil Within vas suočava samo s jednim. Međutim, taj jedan je dovoljan da vam prođu trnci kroz tijelo od njegovog prizora i zvukova kada doslovno kolje osobu pored vas te ju vuče na svoj mesarski stol. Uz to, dečko ima sklonost za motorne pile.

Ovdje Mikami uspijeva ponovno stvoriti osjećaj prijetnje kakvog smo imali kod prvog Resident Evila od samog početka. S jednom velikom razlikom; Sebastian nema apsolutno nikakva sredstva za obranu, jedina opcija je bijeg. Stekli smo dojam da je prvo poglavlje igre protest na sve što današnje horror avanture standardiziraju - čista demonstracija da se može i drugačije. The Evil Within općenito smanjuje akciju, ali ju ne zanemaruje u potpunosti. Tijekom 20-satne kampanje postoji tu i tamo koje poglavlje s malo više akcije, no odmah nakon takvih dijelova vas igra ponovno vraća u mirnu, sablasnu atmosferu.

11

Akciju ovdje možemo shvatiti kao potrebni predah od psihičkog napora prouzrokovanog od konstantne prijetnje šuljanjem kroz mračna sela, podrume i katakombe. Konstantni strah od brutalne smrti i prizor izopačenih scena idu do srži. Ponekad sam se stvarno pitao da li su neki prizori prikladni za video igru ili za bilo kakav medij. Stoga povremeno dobro dođe akcija koja vam daje priliku da se malo "opustite" i potrošite municiju koju ste sakupili. Međutim, nemojte misliti da se radi o napucavanju na Resident Evil razini. Municija je rijetka te morate dobro paziti na koga i kako ju trošite.

The Evil Within nudi mnogo alternativnih načina na koje se možete riješiti neprijatelja te uštedjeti dragocjeno streljivo. Ako vas igra baš ne baci u neku borbu, uvijek je bolje prvo istražiti okolinu. Lokacije su većinom pune raznih zamki koje možete iskoristiti u svoju prednost ili ih pažljivo razoružati, što vam daje dijelove za izradu raznih strijela za samostrijel. Često ćete se pronaći u beznadnim situacijama u kojima vam preostaje samo bijeg i sakrivanje u ormarima, ispod kreveta i tome sličnom. Upravo ta lijepa ravnoteža između mirnih, sablasnih, akcijskih, pa čak i terorizirajučih sekcija, drži solidan temelj igre. Naš strah da će se taj temelj tijekom igre srušiti i da će se ona pretvoriti u još jedan moderni Resident Evil je srećom neopravdan.

12

Postoji još jedna značajka igre koja će vas pratiti tokom igranja, ali i nakon što ju završite. To je pitanje ZAŠTO? Zašto je Sebastian Castellanos iz rutinske kriminalne istrage povučen u surealan svijet iz noćnih mora? Zašto ga teroriziraju izopačena i unakažena stvorenja? Zašto ili bolje rečeno, da li se sve to stvarno događa? Nemojte očekivati konkretan odgovor. The Evil Within vam konstantno pod noge baca male komadiće priče. Čak i ako ste ih pažljivo sakupili, mnoge stvari će vam ostati nejasne i sve će vam se činiti kao nakupina sjećanja i poremećenih događaja koji ostavljaju prostora za vlastitu interpretaciju. U tom pogledu se vidi utjecaj Silent Hilla.

Istina, Mikami nikada nije bio izvanredan u smislu pripovijesti, no zbunjujuću The Evil Within  priču mudro koristi kako bi od nje profitirao gameplay. Kombinacija zabluda te bolesnih vizija su majstoru i njegovom razvojnom timu omogućile da se kreativno ispucaju bacajući igrača kroz razne scenarije koji ne moraju biti strogo povezani. Tu je stalna promjena između napuštene umobolnice, podzemnih katakomba, napuštenih sela i drugih vizualno zapanjujućih scenarija koje će vas impresionirati svojim detaljima i kreativnim idejama. Čak i ovdje se osjeti utjecaj Resident Evila 4, koji nas je također slao po raznolikim lokacijama. The Evil Within čak uspijeva nadmašiti svojeg velikog idola kada je riječ o raznolikosti.

2

Na žalost je istraživanje tih lokacija prilično ograničeno, svodeći sa na čačkanje svakog kuta nivoa i razbijanja svake kutije kako biste pronašli korisne predmete ili flašice s zelenom tekućinom koja je potrebna za nadograđivanje sposobnosti. To me često bacalo iz atmosfere dok sam se najviše ufurao - znate, onaj osjećaj kada ne želite propustiti neki važan ili sakriveni predmet. Također sam očekivao zahtjevnije zagonetke, no i one su svedene na minimum. Isto kao i akcijske sekvence, zagonetke više služe kao predah od psihičkog napora, ali u konačnosti i one pridonose tome da se kroz igru nikada ne utopite u monotoniji.

Shinji Mikami dobro zna što radi. On ovdje koristi mnoge etablirane gameplay elemente za koje je siguran da prolaze. Na primjer nadogradnja oružja, zdravlja ili izdržljivosti. Moguće je nadograditi količinu municije, jačinu oružja, duljinu sprintanja, više zdravlja i tome slično. Sve to raditi ćete na čudnoj stolici koja asocira na neku aparaturu iz THE SAW filmova. Općenito, čini se da se Mikami  poslužio iz raznih izvora, a i da je svjestan svojeg statusa kao kultni game dizajner. On jasno aludira na scene iz bivših Rezident Evil nastavka. Išao je čak toliko daleko da je reciklirao neke klasične zvukove. Takav pristup bi se mogao shvatiti kao javno nametanje i hvalisanje, no fanovi njegovog rada će cijeniti upravo te sitnice. Možda je želio naglasiti da budućnost horror igra leži u prošlost. Barem sam si ja to tako protumačio.

4

Čak i sama prezentacija igre ostavlja takav dojam. Dok današnji naslovi igraju na sigurno, šopajući igrače čim boljem grafikom i većom rezolucijom, The Evil Within je i u tom pogledu svoj. Grafika nije loša, ali je daleko od onakve kakvu današnja tehnologija omogućava. Igra, u PS4 verziju koju smo testirali, ponekad čak i iritantno zatrza iako je ograničena na 30 frejmova. K tome smo primijetili da se teksture naknadno učitavaju kod prijelaza iz gameplaya u animacije. Sve te probleme ne biste trebali imati na malo boljem PC-u gdje je moguće "otključati" frejmove i uživati u glatkih 60 sličica po sekundi.

Uz to, igra se prikazuje u takozvanom Cinema-Scope formatu, što znači da je slika šira, ali je gore i dolje obrubljena klasičnim crnim barovima kakve poznajemo iz kino filmova. To, isto kao i lagani zrnasti filter, znatno pridonosi atmosferi igre. Nekima se taj format neće sviđati, ali će se na žalost morati nositi s time ukoliko ne igraju PC verziju, u kojoj se igra može prebaciti u klasičan 16:9 format. Meni je baš to dalo onaj posebni štih i ne bih vam preporučio da igrate drugačije nego su developeri to zamislili.

7

Gledajući na The Evil Within, pokazalo se da ovdje vrline starih dana nailaze na standarde današnje gaming industrije. Igra nije toliko brza i akcijski orijentirana, odlično povezuje atmosferične sekcije s zagonetkama i povremenim akcijskim elementima. Ona ponekad slavi nasilne scene kao što ih znamo iz modernih horror filmova, ali sve to na neki suptilan, usudio bih se reći "fini" način. Dakle, ostaje nam samo jedan zaključak.

Shinji Mikami je predak moderne horror igre. The Evil Within nije njegova Mona Lisa, ali je vrlo uspjeli pokušaj zamatanja starih vrlina žanra u moderni, krvavi paket. Osobno, ja sam očekivao još malo više klasičnog psiho horroa, pošto za mene ofenzivni prikaz nasilja ne mora nužno biti temeljac za dobar horror naslov. Međutim, Mikami i njegov razvojni tim su ipak uspjeli postići da The Evil Within ne postane tupi Gore-Porn ala "HOSTEL". Posebno oni mirni trenutci i gusta atmosfera imaju veliku karizmu i potencijal da se dobro naježite. Uz to, igra je čista aluzija na starije Resident Evil naslove i to, kao stari gamer, posebno cijenim. Tko god pokrene The Evil Within, odmah će shvatiti o čemu pričam. Ukoliko volite horror igre i nemate slab želudac, obavezno odigrajte ovaj novi uradak jednog kultnog game dizajnera, odnosno umjetnika.

16

CPU: Core i7-860S Quad 2.53GHz / Phenom II X4 965

GPU: GeForce GTX 460 / Radeon HD 6850