Napisao  Petak, 25 Travanj 2014 01:45

RECENZIJA: The Elder Scrolls Online

Sigurno postoji mnogo igrača koji prilikom šetnje kroz predivan Skyrim poželjeli da to iskustvo podijele sa prijateljima. Međutim, vjerujem da ima i mnogih koji si to nisu mogli zamisliti, odnosno oni koji su uživali u singleplayer iskustvu Elder Scrolls serijala. Koliko Morrowinda, Obliviona i Skyrima se krije u The Elder Scrolls Online? Koliko klasičnih MMO elementa? Naše dugačko putovanje kroz Tamriel, prošireno kroz iskustvo iz bete, nas je dovelo do zaključka.

Prije početka avanture očekuje nas vrlo detaljno stvaranje lika. Ovdje se isplati investirati malo vremena, pošto izbornik nudi brojne opcije pomoću kojih je moguće stvoriti, manje-više, jedinstvenog heroja. Na izbor imamo tri glavne frakcije te devet rasa (deset kod imperial editiona) od kojih svaka ima određene bonuse. Klasa je ovdje samo četiri, što se u startu čini malo, ali se kasnije otvaraju brojne mogućnosti kombinirajući skillove – o tome kasnije. Sve to ovdje nije toliko šareno kao u nekim drugim MMO naslovima, čak i Ork, Argonian ili Khajiit rase izgledaju prilično ljudski. Elder Scrolls svijet je općenito prilično autentičan, iako se radi o fantasy serijalu.

Vratite mi dušu

Ponosni izgledom svojeg Redguard Dragonknighta budimo se u zatvoru gdje nas za dobrodošlicu "zašprehava" neki nepoznati duh koji se predstavlja kao "Prophet". Kroz bijeg iz spomenutog zatvora učimo osnove igre te saznajemo da smo zapravo mrtvi u kraljevstvu Daedra kralja, Molog-Bala. Njegov veliki plan je spojiti svijet živih sa dimenzijom demona (Oblivion) te na taj način zauvijek zavladati svim dušama. Njegovi sljedbenici su se počeli širiti po Tamrielu prizivajući ogromne portale koji se lancima vežu za tlo i ispuštaju horde demona. Kao da sve to nije dovoljno, tri frakcije se i dalje bore za dominaciju i posjed postojećih Elder Scrolls hramova koji se nalaze na kontinentu Cyrodiil – glavna PVP zona u igri, no i o tome kasnije. Tamriel je na rubu uništenja, a na nama je da se bacimo u taj ogroman svijet i vratimo balans.

eso 2014-04-25 00-02-45-61

Priča oko Malog-Bala i naše duše se, kao crveni konac, provlači kroz cijelu igru u seriji solo-questova popraćenih epskim završetkom. Ona se otvara postepeno ovisno o vašem napretku. Prophet, kojeg smo upoznali na početku igre, će se svaki puta pojaviti i pozvati vas na zadatak ako ste dovoljno velik levlel. U međuvremenu možete slobodno lutati kontinentom svoje frakcije te saznati više o svijetu Elder Scrollsa rješavajući brojne questove. Svi koje politika Tamriela nimalo ne zanima, mogu se već na levelu 10 baciti u PVP.

Tamriel je predivan i put tamo se stvarno isplati

Svaka frakcija ima svoje vlastite zone koje druge frakcije u startu ne mogu posjetiti, ali nude dovoljno sadržaja da se tamo zadržite do maksimalnog levela. Svako pojedino područje koje smo posjetili je predivno dizajnirano. Zenimax Online je uspio stvoriti svijet koji ostavlja dojam da postoji već godinama, svijet koji je pretrpan znamenitostima Elder Scrolls svijeta. Sve je povezano i isplanirano, niti jedna građevina se ne čini kao da je tu samo kako bi popunila prostor, već ostavlja dojam da je godinama dio svijeta. Mnoga mjesta se mogu prepoznati ako ste igrali prijašnje Elder Scrolls naslove. Istraživanje se u ovoj igri stvarno isplati, pošto na svakom ćošku možete pronaći nešto zanimljivo. Ako ništa drugo, onda barem knjige iz kojih možete saznati zanimljive činjenice vezane uz Elder Scrolls svemir.

eso 2014-04-25 00-56-00-86

U svakom području nalaze se brojni questovi, bolje rečeno cijela serija njih, koji se povezuju sa pričom određene zone. Oni većinom počinju u glavnim gradovima zone te vas postepeno vode kroz nju. Svakako se isplati istraživati kompletnu mapu, pošto se na svakom koraku mogu pronaći dodatni zadatci, solo dungeoni te world bossevi. Rješavanje tih zadataka često odlučuje o sudbini kompletnih naselja ili regija. Pri tome dolazi do trajne promjene u okolini, kakvu smo da sada vidjeli u rijetko kojem MMORPG naslovu. Primjerice: Ako oslobodite selo od vukodlaka, stanovnici će se vratiti u grad koji će biti ponovno napućen i potpuno funkcionalan.

Sam princip questanja u TESO se prilično razlikuje od onog klasičnog „ubi X vukova, donesi X kandža“. Naravno ima i takvih, ali oni su vrlo rijetki. Ponekad smo si čak poželjeli malo više borbe uz manje pričanja. U tom pogledu je igra stvarno vjerna svojim korijenima. Sve je naravno popraćeno glasovnom glumom koja je odlična, ali sami NPC likovi se čine malo drveno, što nije čudno uzmemo li u obzir da ih ima na tisuće. Unatoč svemu, gradovi su puni života, puno se priča, pjeva, radi, kuha ili jednostavno cuga u lokalnim gostionicama. Često se može čuti kako stanovnici pričaju o aktualnim događajima vezanim uz questove koje ste riješili. Sve bi ostavljalo još bolji dojam da oni prate svoj dnevni ritam i da noću ne stoje na svojem klasičnom mjestu. No, možda je i bolje tako, barem ih nije potrebno tražiti.

eso 2014-04-25 01-01-08-80

Općenito se nije teško snaći, pošto je sve jasno označeno na mapi, slično kao u ostalim Elder Scrolls igrama. Rijetko kada smo imali problema sa pronalaženjem određenog questa, no sve bi bilo još puno jednostavnije da svaki čas nije potrebno otvarati mapu zbog nedostatka mini-mape koju su bez problema mogli strpati u gornji kut ekrana. Po svijetu se možete kretati pješke ili na konju kojem možete nadograditi brzinu, izdržljivost ili nosivost. To činite tako da ga svakih 20 sati nahranite i odaberete što želite poboljšati. Pravog, brzog, konja ćete imati tek nakon dugog igranja pošto svako hranjenje podiže brzinu za samo 1 posto. Srećom su kroz mape raštrkani oltari između kojih se možete teleportirati. Jedini uvjet je da ih jednom pronađete, što nije nikakav problem. Do tamnica se također možete bilo kada teleportirati ako ste ih otkrili ili ste u gradu dobili podatke o njihovoj lokaciji. Uz to dolazi i mogućnost teleportiranja do bilo kojeg člana vaše grupe.

Solo ili u Grupi?

The Elder Scrolls Online koristi naprednu tehnologiju takozvanih megaservera, koji su podijeljeni na više razina ili faza. To omogućava da se svi igrači nalaze na jednom jedinom serveru, ali vodi i do problema da se ne mogu vidjeti ukoliko su doveli drugačije odluke u questovima koje su ih prebacile u drugu fazu. Ako odlučite igrati u grupi morate se držati strogo zajedno u svakom trenutku i odluci, nasuprot se zajedničko questanje pretvara u veliku gnjavažu. No questanje u TESO je ionako dizajnirano za solo avanturiste bez pritiska i potrebe za grupom. Čak postoje solo i public tamnice u koje možete ući bez grupe, ali tamo ćete većinom naići na druge avanturiste. Veliki problem koji smo otkrili u solo verzijama, je taj da već sada kod zadnjeg bossa stoji more botova koji ga farmaju. Nadamo se da će se brzo nešto poduzeti po tom pitanju.

eso 2014-04-25 00-18-29-02

Igranje u grupi je ovdje prisutno samo zato jer mora biti. To se nekome može svidjeti ili ne, mi smatramo da je sasvim u redu biti neovisan. Ponekad nas je atmosfera igre toliko obuzela da su nam čak smetali drugi igrači koji su trčkarali naokolo i glupirali se. S druge strane je lijepo, sasvim slučajno, naići na nekoga tko će vam pomoći u zadatku bez ikakve komunikacije i potrebe pronalaženja grupe. Svako ima svoj vlastiti loot tako da ne može doći niti do svađe oko opreme.

Potrebu za grupom ćete imati samo ako se odlučite posjetiti jednu od grupnih tamnica koje zahtijevaju četiri igrača u klasičnoj postavi - tank, healer i dps. Svaka zona ima jednu, s time da možete posjetiti i one na mapama drugih frakcija. To znači da svaki puta kada uđete u novu zonu otključate tri nove: jednu od zone u kojoj se nalazite te dvije od ostalih frakcija. Većina ih je prava poslastica za oko sa vrlo dobro integriranim questovima koji vode od bossa do bossa. Savladavanje zadnjeg bossa vas nagrađuje sa jednim skill pointom te saznajete da vaša misija tamo još nije gotova. Na maksimalnom levelu se otvara potpuno novi dio iste tamnice koji je namijenjen isključivo za „veteran“ igrače. Kao najveći problem se uspostavilo pronalaženje grupe pošto sustav namijenjen za  to loše funkcionira, a i činilo se da ga vrlo malo igrača koristi. Stoga se sve svodi na spamanje chata ili čekanja da vam se netko iz guilde sprdne pridružiti. Što se većinom ne događa pošto svi igraju solo.

eso 2014-04-25 01-11-31-69

Pozdrav ja sam sorcerer, ali nosim teški oklop

Kako smo već ranije spomenuli, TESO ima samo četiri osnovne klase. To se možda čini malo, ali fleksibilan skill sistem omogućuje gotovo bezbroj kombinacija. Osnovne sposobnosti klasa su samo temelj na kojem gradite svog lika. Svaka ima tri osnovne skupine vještina koje joj određuju magije. Između toga ćete svoje skill bodove raspoređivati u ostalim područjima kao što su: vrsta oružja i  oklopa, bonuse ovisne o rasi, guildu, pa čak i profesiji. Ako postavite bodove na određenu vrstu oružja dobivate poteze koji možete koristiti samo sa tom vrstom. Isto je i sa oklopom, svaki bod daje neke posebne bonuse. Sorcerer koji je svoje bodove postavio na lagani oklop će dobiti bonuse na regeneraciju magicke (mane) i tome slično. Iako je to najbolja opcija za spomenutu klasu, nitko vas ne sprječava da obučete teški oklop i rasporedite sve bodova u tu kategoriju. Time postajete takozvani BattleMage koji može primiti puno štete, no vrlo je ograničen regeneracijom mane. U teoriji možete biti Sorcerer koji se bori na blizinu sa ogromnim mačem dok svoju magiju koristi samo za kontrolu protivnika. U cijeloj toj zbrci trenutno postoji podosta bugova, koji  posebice dolaze do izražaja u PVP situacijama. Neki skillovi su loše izbalansirani, pa time i prejaki. Nadamo se da će to biti čim prije ispravljenu u hitrim zakrpama.

eso 2014-04-25 01-12-40-67

Svaki level također  dobivate 1 bod koji možete rasporediti na jedan od glavnih atributa: health, magicka te stamina. Sve sposobnosti koje su vezane uz klasu koriste Magicku dok specijalni napadi sa oružjem, trčanje i izbjegavanje oduzimaju Staminu. Tu također imate potpunu slobodu i fleksibilnost. Moguće je sve bodove natrpati na health, a kasnije preko opreme dobiti dodatnu staminu ili magicku. Tako naš BattleMage iz primjera gore, može svoj nedostatak magicke nadoknaditi time da sakuplja teški oklop sa bonusima na istu. Naravno postoje neke restrikcije, tako nakon određene količine više ne dobivate koliko ste dobivali u startu - to je čisto zbog balansa. Mogućnosti je stvarno mnogo, pogotovo kada uzmemo u obzir da i same sposobnosti koje ste odabrali rastu u levelu, postaju moćnije te ih kasnije možete "morphati" što im daje još jedan dodatni efekt po izboru.

Lupam, blokiram, izbjegavam – nešto drugačiji borbeni sustav

Borba u TESO je prilično slična onoj iz singleplayer naslova serijala. Igrati možete iz prvog ili trećeg lica, s time da preporučujemo drugu opciju zbog preglednosti. Krećete se klasično pomoću WASD, blokirate desnom tipkom miša, a kotrljate se u stranu koristeći dupli klik na tipku smjera ili na tipku koju ste predodredili za izbjegavanje. Ovdje nije potrebno označiti metu, iako ta opcija postoji, već je dovoljno kursor usmjeriti na protivnika kojeg želite napasti. Također ne postoji auto-attack, već je za svaki zamah oružjem potrebno pritisnuti tipku miša.

K tome dolaze pet akcijskih barova u koje je moguće postaviti bilo koju sposobnost lika te ultimate koji svaka klasa ima. Ograničenost na samo pet abilitya će vas često staviti pred dvoumice o tome koji koristiti kada. Da li je bolje ići na damage ili je bolje koristiti neki buff koji pomaže cijeloj grupi. Nikada nećete imati na raspolaganju cijeli potencijal svoje klase kao što je to, recimo u WoW-u gdje možete sve magije svojeg builda strpati u barove.

eso 2014-04-25 01-27-17-87

Cijeli princip je vrlo jednostavan, dobro funkcionira, ali zahtjeva dobar timing - pogotovo u dungeonima ili PVPu. Tko dobro ne barata resursima (stamina i magicka) brzo će naići na probleme i blejati dok se sve ponovno ne regenerira. Ponekad je korisnije raditi manje štete i čuvati svoju staminu za blokiranje ili izbjegavanje specijalnih poteza. Sve postaje još zanimljivije nakon što na levelu 15 otvorite mogućnost mijenjanja oružja i kompletnog seta sposobnosti sa samo jednim klikom. Tako brzo iz napadačkog seta možete preči u defenzivni ili umjesto mača brzo opremiti luk i strijelu.

Velika borba za tron u Cyrodiilu

PVP je vrlo važan aspekt igre koji se odvija na području ogromne zone Cyrodiil. Ovdje se sve tri frakcije bore za tron i posjedovanje Elder Scrollsa, koji im daju veliku moć u obliku određenih bonusa za sve igrače. U boj možete krenut već na levelu 10, no čim uđete u zonu vaši atributi se podiži na razinu 50. Jedino što vam ostaje je oprema, koja se ne mijenja. Cilj svake frakcije je osvojiti farme, rudnike, tvrđave koji će pridonijeti tome da lakše osvojite tron vladara mape. Ovdje se na žalost ne nalaze svi igrači na jednom serveru, već se morate opredijeliti za jednu od kampanja koje imaju svoj vlastiti.

eso 2014-04-25 01-03-00-69

Sve što smo ranije spomenuli o grupiranju sa ostalim igračima ovdje pada u vodu. U Cyrodiilu je najvažnije pronaći ekipu sa kojom se možete postepeno i organizirano probijati do cilja. Najmanji sukob oko jedne farme se brzo može pretvoriti u epsku borbu gdje se koriste katapulti i baliste. Osvajanje jedne tvrđave može trajati po jedan sat, zato je vrlo važno paziti na svoje suigrače jer ako bilo tko od vas umre morati će se natrag vratiti u borbu što traje određeno vrijeme. Pogine li vas više, morati ćete se povući. Kroz mapu možete putovat teleportirajući se od tvrđave do tvrđave, ali samo između onih koje su povezane i u vlasništvu vaše frakcije.

Ovakva vrsta PVPa nije ništa novog. Sličan koncept smo vidjeli već u Dark Age of Camelot i Guild Warsima 2. U TESO je sve to dovedeno gotovo do savršenstva i stvarno je gušt provoditi vrijeme boreći se rame uz rame sa masom drugih igrača. Čak i ako se ne želite upustiti u velike borbe, uvijek postoji mogućnost da sa nekoliko prijatelja odete u svoju vlastitu, tajnu, misiju na mjesta koje nisu dovoljno zaštićena. Postoji čak i nekoliko questova koje je moguće riješiti solo. Naravno sve to ne radite uzalud, postoji rang lista, bodovi i nagrade. Na kraju kampanje igrač sa najviše bodova bude okrunjen titulom vladara.

eso 2014-04-25 01-09-07-24

Ništa bez žuljeva na dlanovima

Naravno da oprema igra veliku ulogu u svakoj MMORPG igri. Ona vas može znatno ojačati, ali mora i opako izgledati. U TESO ju možete pronaći po svugdje: u ormarima, kutijama, dungeonima ili dobiti kao nagradu za quest. Naravno i ovdje ima svega, od bijelog smeća do legendarnih predmeta. No rijetko kada ćete pronaći točno ono što vam je potrebno za savršene statse vašeg heroja. Tu u igru dolaze profesije koje su ovdje jedan od najvažnijih aspekta igre.

Postoji ih šest: od kovača, stolara i šnajdera, do alkemičara, kuhara i čarobnjaka. Sve su odmah na raspolaganju, samo im se potrebno posvetiti te investirati u njih. Neke su korisnije od drugih, ovisno od klasi koju igrate. Hrana daje buffove na određeno vrijeme, a napici su praktični u situacijama kada vam zagusti ili trebate malo jači buff na kratko vrijeme. Pomoću čarolija moguće je trajno pojačati opremu, dok ostale tri koriste za izradu oklopa i oružja. Materijali su raštrkani po cijelom svijetu, samo ga morate sakupiti – što je ponekad malo teže zbog velike potražnje i brojnih igrača na serveru. Zato je nužno rastavljati sve što pronađete pošto vam to podiže skill, a usput i daje potreban materijal. Primjerice: Ako rastavite mač, dobiti ćete malo metala od kojeg je napravljen, dok kožna oprema daje kožu.

eso 2014-04-25 00-59-38-66

Osim sklapanja i rastavljanja opreme, moguće je istraživati određene specifikacije opreme. Svako oružje ili oklop ima neki bonus kojeg je moguće naučiti te kasnije upotrijebiti kod izrade novog predmeta. Caka je u tome da proces istraživanja traje nekoliko sati, a predmet kojeg istražujete se u tom procesu uništava. Navodno će istraživanje malo boljih specifikacija trajati i preko jedan dan, ali mi još nismo došli do toga. Uz dovoljno investiranog truda, golda i malo sreće, moguće je iz bijelog predmeta izraditi legendarno komad opreme savršen za vašu klasu i način igranja. Svi kojima je izgled opreme važan, mogu se posvetiti sakupljanjem knjiga iz kojih se daju naučiti razni stilovi - oni su isključivo estetske varijacije oklopa. Svaka rasa ima svoj dizajn, a postoje i neki rijetki do kojih je teško doći. Takvi su,  sukladno tome, prilično traženi i skupi.

WTS, pretrpani inventar…

Gdje se puno radi tamo se mora i trgovati, a to je u TESO čista tortura. Ne postoji klasična aukcijska kuća, već su tu interne guild trgovine u kojima možete prodavati svoju robu isključivo članovima svojih saveza. Moguće je biti član pet njih istovremeno, što bi trebalo olakšati stvar, no tome nije tako. Znači umjesto jedne aukcijske kuće ih imate pet, u kojima svako tjera svoju politiku cijena, a uz to kompletan sustav filtriranja i traženja predmeta katastrofalno funkcionira. Često ćete doći do svojih granica u potrazi za materijalom kojeg trebate, a još veći problem je uopće išta i prodati. Ekonomija se još uvijek nije stabilizirala niti su se cijene etablirale. Najgore što može biti je traćenje vremena pokušavajući pronaći kupca u chatu.

eso-2014-04-25-02-59-32-87

Jasno nam je da bi aukcijska kuća na megaserverima  zahtijevala mnogo resursa, ali ovakav način trgovanja jednostavno nije prihvatljiv u jednom modernom MMO naslovu gdje profesije i trgovanje igra značajnu ulogu. Sve to rezultira frustrirajuće punom bankom i inventarom te nepotrebnim provođenjem vremena na sortiranje. Općenito igra boluje od sitnih problema sa nepreglednim sučeljem koji se povlače još od Obliviona, što nije prihvatljivo pošto se ovdje ipak radi MMO igri iz 2014. godine. Srećom već sada postoji nekolicina dobrih addonova koji olakšavaju život.

A što sa Endgame?

Nakon što napokon postignete level 50 igra nije gotova. Sada je potrebno podići svoj veteran rang do 10. Također imate pristup na teritorij ostalih frakcija te tamo možete nastaviti sa questanjem, što znači da se opseg igre utrostručio. Pametan potez, jer sada možete vidjeti cijelu igru bez da kreirate novog lika druge frakcije sa kojim ćete krenuti iz početka. Uz to dolaze proširene verzije tamnica koje su dovoljno zabavne i zahtjevne da vas zabave određeno vrijeme. Tu je, naravno, i PVP koji nam još uvijek nije dosadio.

eso 2014-04-25 00-42-18-11

Znači tko se vezao za svojeg glavnog heroja biti će sretan što pred sobom ima još mnoge sate avanture. No ipak bi se Zenimax Online trebao pobrinuti da na vrijeme izda novi sadržaj koji će okupirati i vetaran 10 igrače, pošto takvi trenutno nemaju baš previše opcija. Prvi "endgame" sadržaj, Craglom, je već sada najavljen i stiže početkom idućeg mjeseca. Ako se nastavi takvim tempom izdavanja sadržaja, poprave neke mane vezane uz sučelje i sistem trgovanja, Elder Scrolls Online ima šanse da dugo opstane. Da li se isplati plaćati mjesečnu pretplatu, mora svatko odlučiti za sebe.

eso 2014-04-25 01-33-47-63

CPU: Core 2 Duo E4400 2.0GHz / Athlon 64 X2 Dual Core 4600+

GPU: GeForce 8800 GT / Radeon HD 3870