Napisao  Petak, 09 Kolovoz 2013 19:25

RECENZIJA: Shadowrun Returns

Davne 1989. godine se Shadowrun po prvi puta pojavio kao klasičan Pen-&-Papper RPG, a kasnije su slijedile video igre na SNES i Sega MEGA DRIVE sistemima. Ona na Nintendovoj konzoli je bila mnogo kvalitetnija te se još i danas smatra "pravim" Shadowrunom. Slijedila je i još jedna FPS akcijska igra koja je bila sve drugo nego pravi i kvalitetan nasljednik SNES klasika. Iako je Shadowrun svemir vrlo bogat i maštovit te nudi mnogo potencijalnog materijala za video igre, nitko skoro 20 godina nije usudio probuditi ovu franšizu. Sve dok Jordan Weisman, suosnivač izdavačke kuće FASA koja je u razdoblju od 1980 do 2001 godina izdavala RPG igre, nije odlučio da je vrijeme oživjeti franšizu te pokrenuo Kickstarter projekt Shadowrun Returns. Plan je bio jednostavan – stvoriti izometričan RPG koji nosi sve elemente klasičnih igara kao što je to bio Baldur's Gate i njemu slične. Da li je reanimacija franšize uspjela? Saznati ćete u daljnjem tekstu.

Shadowrun Returns, isto kao i SNES hit iz 1993. godine, se odvija u Cyberpunk svijetu gdje vlada Tehnologija i kibernetika, no mogu se pronaći i tragovi magije. Svijetom hodaju drevne rase kao što su Vilenjaci (Elfs), Orkovi, Trolovi, Patuljci (Dwarfs) isto kao i klasični ljudi (Humans). Godina je 2054., a vi stupate u ulogu jednog od mnogo Shadowrunera – plaćenika koji svoj život financiraju obavljajući prljave poslove (takozvane Runove) za bogate ljude ili čak vladu. Nakon kreiranja lika (o tome kasnije), budite se u svojem prljavom apartmanu. Život vas baš ne gladi perom po dupetu i krajnje je vrijeme da pronađete nekog bogatuna koji će vas unajmiti, no na žalost reputacija propalog "Runnera"  tu previše ne pomaže. Međutim, jedan poziv bivšeg prijatelja koji je zapravo već mrtav, preko snimke vas angažira da istražite njegovo ubojstvo. Misija vas vodi u Seattle i ono što zapravo počinje kao jednostavna misija zapliće se u stvarno odličnu, iako ponekad malo naivnu,  priču punu zapleta i zanimljivih likova. Na žalost, priča je ujedno  najbolji dio igre.

Kreirajte svog Runnera

Kako sam već gore spomenuo igra nudi širok izbor rasa, ali i vrlo zanimljive klase. Svaka od rasa ima specijalne bonuse, vilenjaci su agilni te imaju bonus na spretnost (Quckness) i karizmu, dok Trolovi, na primjer, imaju puno veću konstituciju (Body) te snagu (Strength). Kod klasa na izbor imate Street Samurai, Mage, Shaman, Rigger (tehničar koji upravlja dronama), Decker (Haker) te Adept (borac na blizinu). Svaka od njih ovisi o raznim atributima koji su im potrebni za razvoj novih sposobnosti. Koliko god sve to na prvi pogled izgleda komplicirano i duboko, u praksi se pokazalo kao vrlo jednostavno i plitko. Bez obzira na klasu, igra i njeni prilično glupi protivnici, ne nude baš preveliki izazov.  Time klase i njihove specijalnosti postaju gotovo suvišne, svaka od njih se igra slično, dok igra preferira vatreno oružje. Magije su jednostavno preslabe, a bliska borba vas nepotrebno izlaže protivničkim mecima (iako napumpate quickness).

Sama borba se odvija na poteze. U početku na raspolaganju imate 2 akcijska boda (kasnije 3) koji dozvoljavaju dvije akcije, bilo to napad ili micanje. Ikonica miša se mijenja ovisno o tome kuda ju pomaknete te može pokazivati koliko akcijskih bodova ćete potrošiti ili kvalitetu zaklona iza kojeg se planirate sakriti (nešto slično kao u Xcomu). Ovo drugo nije previše bitno jer su protivnici stvarno mutavi i rijetko kada se kvalitetno sakrivaju. Od borbe sam očekivao stvarno više te mi je s vremenom postala nužno zlo više nego zabava. Pogotovo u situacijama gdje sam se nalazio u ogromnom kompleksu, a igra me nakon ubijenog vala protivnika nije pustila van borbe jer ih se negdje dublje u nivou nalazi još. Time sam se mukotrpno i sporo (na poteze) morao probijati kroz prazne prostorije. Ne znam da li je to tako namjerno izprogramirano ili je to samo bug kojeg će, nadam se, uskoro ispraviti.

Borba na poteze koja nije baš oduševila

Za nadogradnju lika ovdje se ne koriste klasični Experiance bodovi već Karma. Ona se dobiva kod ostvarivanja ključnih ciljeva u misiji, na kraju misije ili kod ubijanja jednog od važnijih protivnika.  Karmu trošite kako bi napumpali jedan od glavnih atributa  - Body, Quickness, Strength, Inteligance, Wisdom te Charisma. Nepotrebno je reći da svaka klasa ima prioritete, pa će recimo Street Samurai imati Body kako bi si povećao zdravlje te Quickness koji mu pomaže da bolje barata vatrenim oružjem i bolje cilja. Inteligance se koristi za tehničke klase kao što su Decker i Riger, a Wisdom za klase koje barataju magijom, Shaman i Mage.

Atribute možete kratkoročno povisiti predmetima koje jednokratno iskoristite i time potrošite, a operacijama i ugradnjom kibernetičkih poboljšanja ih možete podići i trajno. Kad smo već kod opreme, igra na žalost nema veliku varijaciju itemizacije. Oružje i uniforme se otvaraju na kapaljku, ovisno o tome kako ste daleko napredovali kroz igru. Rijetko kada ćete pronaći neki stvarno jaki predmet, a da to nije neka obična granata ili medikit. Sve ostalo postepeno se otvara kod prodavača u vašoj podzemnoj bazi.

Ne možete solo?

Kad smo već kod baze, izgubiti ću koje slovo i o dizajnu misija te samih lokacija kroz koje se one odvijaju. Igra ne dozvoljava previše slobode, zapravo ona ne dozvoljava nikakve slobode. Od početka do kraja me vodila za ruku kroz razne ulice, barove, tvornice, hangare i kuda sve ne. Na žalost niti u jednom trenutku mi nije dala slobodu da istražujem neki veći svijet. Čak su i važne stvari, na koje morate kliknuti, odmah označene ikonom ruke tako da ne postoji teoretske šanse da se nešto propusti, a kamo li da zapnete. Sve lokacije su zatvorene i vezane uz određenu misiju, a kad je ona gotova ne ostaje druga opcije nego se vratiti u bar koji vam je ujedno i glavno utočište. Tamo kupujete opremu, dobivate sporedne misije (kojih je stvarno malo) te susrećete nove likove.

Shadowrun Returns je od početka najavljen kao izometričan RPG, time ni grafička očekivanja nisu bilo previsoka. Za to što igra jeste, ona izgleda sasvim solidno. Lokacije su dobro modelirane, a i dizajn likova je prilično kvalitetan. Igra nema nikakav voice acting tako da se pripremite na jako puno čitanja. Kod svakog razgovora otvara se prozor sa portretom lika kojim pričate. U njemu se prvo opisuje njegov izgled ili stanje u kojem se nalazi, a tek ispod toga slijedi ono što govori. Portreti likova i cjelokupni njihov opis odlično dočaravaju vaše sugovornike pa se stvarno nije teško udubiti u svijet Shadowruna.

I ovdje postoji jedno veliko ALI. Koliko god se u startu čini da su razgovori raznovrsni i da vaši odgovori imaju težinu te da utječu na radnju, oni su samo drugačija varijanta da dođete do istog cilja. Rijetko kada ćete doživjeti posljedice ili nagradu za određeno ponašanje. Postoje neke posebne linije odgovora koje ovise o atributima kao što je body, snaga, karizma, ali oni vam samo otvaraju mogućnost da izvučete više love ili stignete do informacije na lakši način. Na žalost, te su situacije vrlo rijetke. Ono što stvarno mogu pohvaliti je soundtrack igre, koji nije baš najbogatiji, ali su sve podloge vrlo kvalitetne i ugodno zvuče. Imaju onaj tipični TECHNO-sound iz ranih devedesetih godina koji kod svakog starijeg gamera budi nostalgične osjećaje. Čak su obradili neke stvari iz SNES verzije igre, najkasnije dok sam njih čuo bio sam "full u Shadowrun svijetu".

Doktorica i frend

Na svakom ćošku se vidi i osjeti da je Shadowrun Returns samo Kickstarter projekt i da se na njega nije ispucalo nekoliko milijuna dolara. Razveselila me spoznaja da i dalje mogu uživati u igrama koje nisu tehnički savršene, ali imaju kvalitetnu priču. Na žalost, borbeni je sustav malo razočarao i smatram da se ovdje moglo izvući mnogo više (ako se to moglo prije 20 godina zašto ne i danas?) očekivao sam malo više finesa i taktike.

Valja spomenuti još jednu vrlo važnu stvar, a to je da Shadowrun Returns dolazi sa detaljnim editorom u kojem korisnici, uz malo truda, mogu stvoriti potpuno novi sadržaj. Možda je baš zbog toga igra tehnički ograničena ili su svjesno pojednostavljene neke stvari. Možda je "The Dead Man's Switch", kako se kampanja koja dolazi sa igrom zove,  samo uvod u mnogo avantura koje ćemo još doživjeti sa ovom igrom.

CPU: Pentium 4 1.4GHz / Athlon MP

GPU: GeForce 315 512MB / Radeon HD 6320

OS: Win Xp 32