Napisao  Četvrtak, 16 Listopad 2014 22:26

RECENZIJA: Middle-earth: Shadow of Mordor

Kada smo po prvi puta vidjeli Middle-eartrh: Shadow of Mordor prezentaciju, stekli smo dojam da nas očekuje nešto posebno. Gotovo kao i uvijek kod ovakvih naslova, naša procjena se pokazala ispravnom. Monolith pruža impresivan primjer da se nije pogrešno poslužiti značajkama drugih popularnih franšiza te k njima dodati nekoliko inovativnih ideja. Rezultat njihovog miksa je akcijska RPG avantura koja zadaje smjer za slične naslove žanra.

O čemu se zapravo radi, što nam Shadow of Mordor želi ispričati? Dakle, radnja je smještena negdje između događaja u "Hobbitu" i "Gospodaru Prstenova", odnosno izravno nakon povratka Saurona u Mordor. Iako igra priča svoju vlastitu priču, ona zahvaljujući raznim referencama i manje, više poznatim likovima, definitivno može održati visoke standarde J.R.R Tolkienovog svijeta. Ranger Talion je jedan od vojnika Gondora koji se brinu za sigurnost Mordora. No nakon što je Sauron poražen, pažnja te elitne vojske postaje sva slabija i slabija, a vojnici ju polako napuštaju prateći svoj normalan život.

3

Isto tako i naš heroj Talion, no mir ne traje dugo. Sauron se polako vraća, a time počinje i ponovna invazija na Mordor u kojoj "Crna Ruka Saurona" ubija Taliona i njegovu obitelj. Međutim, zbog nekakvog prokletstva on je zarobljen u carstvu između života i smrti gdje upoznaje tajanstvenog duha (o kojem ćete više saznati tokom igre). Talion i spomenuto tajanstveno biće sada ulaze u neku vrstu simbioze koja mu omogućava da se vrati u svijet živih te mu daje nadnaravne sposobnosti. Te novostečene  sposobnosti će mu pomoći, no neće biti dovoljne da se suprotstavi elitnim postrojbama Saurona. Za to će se morati probiti kroz razna plemena Orkova, oprostite Uruka,  te ići toliko daleko da ih sabotira iznutra i okrene jedne protiv drugih.

Poprište u kojemu ćete se boriti je, naravno, Mordor, čije je područje gotovo od početka igre u potpunosti dostupno. Kasnije se igra seli na drugu lokaciju, koje je malo vedrija, no princip igre se ne mijenja. Struktura mape je slična onoj iz Assassini's Creeda. Mordor se sastoji od nekoliko zona čije detalje otkrivate nakon što se popnete na izvidnički toranj. Mapa je vrlo lijepo dizajnirana i odlično hvata atmosferu Mordora koji je pun divljih životinja, Uruk kampova te starih tvrđava u kojima su se oni naselili. Ali nemojte očekivati velike promjene u okolišu. Za malo dinamike se brine promjena vremenskih uvjeta te ciklus dana i noći. Vrijeme možete premotati na spomenutim tornjevima te na taj način isplanirati svoj napad na kampove, a također ih možete koristiti za brzo putovanje.

ShadowOfMordor 2014-10-13 07-46-04-65

Mordor nudi mnogo prostora za istraživanje. Postoji oko 20 glavnih misija, nekolicina sporednih, te razni Uruk događaji poput regrutacija, dvoboja, fešta ili lova. Sve te prigode vama nude opciju da ih nenadano napadnete, sabotirate ili im eliminirate vođu. U otvorenom svijetu vas očekuju klasične aktivnosti u kojima morate nešto pronaći, uloviti ili sakupljati. Sve to, naravno, nije uzalud pošto vas nagrađuje Mithrilom - jedna od valuta pomoću koje kupujete nove vještine. Tu su još razni izazovi i mini misije, koje zahtijevaju određeno oružje. Nadalje: u lovačkim izazovima morate ubiti određene životinje, a u kolekcionarskim zadacima sakupljati biljke. Postoje i sakriveni predmeti koji vam otkrivaju više o svijetu, te tajanstvene rune. Uglavnom, klasične open-world stvarčice koje će vas držati zaposlenima između glavnih misija.

Sama priča igre je ugodno inscenirana i služi svrsi, iako se radi o klasičnoj priči osvete kakvu smo već milijun puta vidjeli, čitali i gledali u filmovima. Ovdje ćete susresti mnoge zanimljive, pa čak i poznate likove. Smatramo da nije neki veliki spoiler ako spomenemo da Gollum igra veliku ulogu, pošto je to poznato još iz trailera. On, zahvaljujući Warner Bros. Entertainment licenci izgleda gotovo identično kao u filmovima. Iako je redoslijed misija manje ili više čvrsto određen te vas u početku uvodi u mehaniku igre, vaš pristup otvorenom svijetu i sporednim misijama je potpuno slobodan te ćete u tom aspektu igre zapravo provoditi najviše vremena. Zahvaljujući Nemesis sustavu, glavna priča brzo postaje sporedna, pošto ćete se više posvetiti super zabavnom lovu na Uruke i njihove generale - o tome kasnije.

1

Idemo se prvo posvetiti Talionu i njegovim vještinama. Okretan Ranger bi bez problema mogao biti mali (ili čak veliki) brat legendarnog Assassins's Creed heroja Ezia, a isto tako bi se mogao boriti protiv psihopata u tmurnom Gothamu. Što to zapravo znači? Jednostavno  - Talion se bori kao Batman u svojim Arkham avanturama, a penje se poput spomenutog Ezia i ostale Assassin's Creed ekipe. No ovo nije nikakva optužba, ovdje vrijedi ona stara: "bolje dobro ukrasti, nego loše izmisliti". Ipak, on je jedinstveni lik koji ima svoj čvrsti identitet uz zanimljiv arsenal oružja – luk i strijele, mač, bodež te duhovne vještine koje mu omogućava ranije spomenuta simbioza s tajanstvenim bićem.

Mač je, naravno, glavno oružje za otvorenu bitku. Kako smo već napomenuli, borba je gotovo identična onoj iz Batman Arkham serijala, samo što je prilagođena za spomenuto  hladno oružje. Vrlo je lagano izbjegavati napade ili ih kontrirati. Na taj način kreirate razne serije udaraca, odnosno komboje. Ostvarite li seriju od 8 uzastopnih udaraca bez da vas protivnik dotakne, otvara vam se mogućnost za moćnim i brutalnim završnim potezom. U početku je sve to prilično lagano, no kasnije kada naiđete na nove vrste protivnika, borba zahtjeva malo bolji tajming i taktiku. Uruk generali nisu lagani i većinom imaju brdo pomoćnika koji vam otežavaju život. Srećom, svaki od njih ima svoje slabosti koje možete saznati, o tome također kasnije!

4

Bodež je, pogodili ste, namijenjen za neprimjetne (stealth) napade. Talion je vrlo vješt u šuljanju i često ćete to morati iskoristiti kako biste se riješili patrola ili strijelaca koji patroliraju na tornjevima tvrđava. S vremenom ćete naučiti nove stealth poteze koji vam omogućuju tiho ubijanje iz skoka, nestajanje na određeno vrijeme i još mnogo toga. Za razliku od prva dva oružja, luk je specifičan po toma da zapravo nije fizički prisutan. Talion ga može stvoriti iz duhovnog svijeta te kod ciljanja usporiti vrijeme. Jedan precizan pogodak u glavu protivnika je često dovoljan, no i tu ima iznimka. Kako borba na daljinu ne bi bila premoćna, fokus pomoću kojeg usporavate vrijeme i sama opskrba strijelama je ograničena. Pošto su strijele rijetke, valja ih taktički iskoristiti. Često je korisnije jednim pogotkom srušiti zid na grupu Uruka ili detonirati logorsku vatru pored koje kampiraju.

No takozvani ghost mod može još puno više. Slično kao detective mod u Batmanu, Talion svoj ghost vision koristi kako bi otkrio sakrivene predmete na mapi ili prepoznao razliku između običnih Uruk vojnika, informanta i generala. Postepeno možete pojačati pristupnost duha, tako da vaš repertoar napada postaje opširniji i složeniji. Da, naravno da možete nadograđivati i oružje. Svako od tri gore spomenutih oružja ima utore za rune, u početku samo jednu, kasnije do pet. Rune dobivate na više načina, no najčešće ćete ih pronaći kod uspješne eliminacije Uruk generala. Kvaliteta i vrsta rune često ovisi o jačini generala, oružju s kojim ste ga koknuli te načinu na koji je umro. Ako iskoristite njegovu slabost kod eliminacije, dobiti ćete bonus na kvalitetu rune. Prilično teško za objasniti, no u praksi nije toliko komplicirano. Kada sve to zbrojimo, Talion je veći i bolji ubojica od bilo kojeg Assassin's Creed protagonista.

ShadowOfMordor 2014-10-16 21-56-44-40

Vrijeme je da objasnimo taj čuveni i revolucionarni Nemesis sustav.

Pored ovog inovativnog sustava, uključujuću njegove veličanstvene Uruk kapetane, glavna priča igre postaje sasvim sporedna. Kako biste došli do Sauronovih generala, morate ih prvo pronaći, a to neće biti jednostavno. Prvo se morate probiti kroz cijelu hijerarhiju Uruk klanova, sve do njihovih generala. Vođe svakog klana se sastoje od tri ranga, a kako biste došli do njih morate prvo pronaći i eliminirati njihove tjelohranitelje. Oni nisu bezumne hrpe mišića i mesa, već svaki ima osobnost koja utječe na njegov način borbe, jačinu i slabosti. Ovdje u igru dolaze informanti koje možete pronaći diljem Mordora. Oni su vam u stanju otkriti lokaciju, identitet te sve nužne podatke o svojim vođama.

Neki su osjetljivi na vatru, drugi se boje insekta ili divljih životinja, treće možete smaknuti jednim preciznim pogotkom u glavu. Postoji stvarno previše toga pa nećemo sve ovdje nabrajati, ali možemo vam obećati jednu stvar: poznavanje njihove sposobnosti, strahova i slabosti ima ogromno značenje za planiranje napada i vaš uspjeh. Taktički elementi ovdje stvarno ne biste trebali podcjenjivati, pošto on makljaži daje mnogo dubine. Naravno, možete isprobati i "glavom kroz zid taktiku", no nemojte se žaliti nakon što krepate. Smrt ovdje vodi do značajnih promjena u Uruk hijerarhiji koja nagrađuje svakog tko vas ubije s promaknućem.

ShadowOfMordor 2014-10-16 21-53-33-46

S vremenom ćete saznati tko su tjelohranitelji, eliminirati ih i tako sve dok se ne dočepate njihovih šefova. No ponekad ubijanje nije najbolji izbor. Kasnije ćete dobiti sposobnost  kontroliranja pojedinih Uruka, što cijeli sustav čini još kompleksnijim. Vašeg slugu možete poslati među protivničke rangove gdje ćete ih sabotirati iznutra te inicirati razne događaje koji vam daju taktičku prednost. Na primjer, inicirate li revolt ili konflikt dva klana, otvara vam se mogućnost da u gužvi eliminirate svoj cilj. Mogućnosti je stvarno mnogo.

Zbog složenosti i dinamičnosti Nemesis sustava ćete stvoriti svoj vlastiti odnos s određenim Orkovima. Gotovo da ne postoje kopije, svaki zrači svojom osobnošću i izgledom koji je nevjerojatno detaljan. Kombinacija ima bezbroj, postoji svega; od kukavice, preko lukavog ubojice, pa sve do bezumnog, iznimno snažnog Uruka.

Tako se s vremenom razvijaju istinski epska neprijateljstva. Oni koji su preživjeli borbu s vama će ju zapamtiti i ponekad se vratiti s novim sposobnostima ili pak strahovima koje ste im nanijeli. Oni koji su vas ubili će čak postati jači te biti promaknuti u rangu. Čak i obični vojnici, ukoliko vas ubiju, dobivaju priliku da budu promaknuti u hijerarhiji kapetana. Dakle, oni pamte, strahuju, mrze, traže osvetu i pamte svaki okršaj s vama. Protivnici s pravim, dinamičnim, osobnostima. Koliko dugo smo na to čekali u video igrama? Eto sada se obistinilo.

ShadowOfMordor 2014-10-16 21-53-23-58

Tijekom testiranja smo naišli na Uruke koji su pobjegli kod prvog pogleda na nas, a kasnije se vratili u najgore moguće vrijeme kako bi nas dokrajčili i postali jači. Na jednoj misiji smo naletjeli na hrpu strijelaca koji brane svog vođu i jedan od njih nas je koknuo. Taj običan vojnik je s vremenom postao užasno iritantan pošto se razvio u vođu s mnogo tjelohranitelja i otrovnim strijelama te nam je dugo išao na živce i u više navrata nas koknuo. Ali vjerujte nam, zadovoljstvo kad smo ga napokon ulovili je bilo neprocjenjivo! To je bio samo jedan primjer rivaliteta koji se može stvoriti tijekom igre.

U principu, Orkovi, odnosno Uruki, su zvijezde i dragulji igre: detaljni, raznoliki, vrlo autentični  s odličnim glasovima. Postoji mnogo ljepote (ali one umjetničke) u ovim ružnim i gubavim stvorenjima. Čak kada se šuljate pokraj njihovih kampova i prisluškujete kako se žale da nikada neće biti promaknuti, tračaju svoje generale ili pričaju o posljednjem atentatu kojeg ste uspješno izveli. Tu zato ne smeta njihovo, ponekad, čudno ponašanje kod patroliranja. Često se kreću u smiješnim formacijama ili ne primjećuju da ste prerezali grkljan partneru koji se šeće točno iza njega. Ne vjerujemo da je njihova "glupost" namjerno tako programirana, ali stvarno ne smeta pošto ih ima puno i svi znamo da nemaju baš puno suosjećanja za svoje "prijatelje". Oni su također u skladu s atmosferom Mordora, bilo na ozbiljan ili duhovit način.

5

U svijetu se općenito puno toga događa. Vaše akcije stalno mijenjaju okolnosti, tako da igra gotovo nikada nije monotona, bez obzira koliko dugo igrate. Grafički prikaz je na prilično visokoj razini, isto kao glasovna gluma i soundtrack koji vas ugodno prati kroz vašu avanturu. Manje tehničke probleme kao što su clipping greške smo vrlo lako ignorirali pošto nas nisu znatno smetale pri samom igranju. Kroz kojih 20 sati smo se dva puta "zaštekali" u zidovima, no taj problem smo riješili koristeći opciju brzog putovanja do obližnjeg tornja. Osim spomenutih sitnica, Monolith je učinio sve kako treba.

Iskreno? Middle-earth: Shadow of Mordor je prvi naslov u ovoj godini koji nas je istinski oduševio. Naravno, možemo predbaciti programerima Monolitha da su gotovo besramno ukrali značajne gameplay elemente iz naslova kao što su Assassin's Creed i Batman. Ali smiješno je to da su mnoge od tih aspekta napravili čak i bolje od originala. Priča je u redu te dobro pokriva rupu između Hobbita i Gospodara Prstenova, a nudi dovoljno poveznica koje će zadovoljiti čak i one najžešće fanove Međuzemlja. Naravno, ono što nas je najviše oduševilo je Nemesis sustav koji ovu igru čini posebnom. Uruki su odlično dizajnirani i napokon smo dobili nezaboravne protivnike kakve smo od uvijek željeli u video igrama. Nadamo se da će se ostali developeri ugledati u ovaj primjer te da je Middle-earth: Shadow of Mordor samo početak nove generacije akcijskih RPG avantura.

6

CPU: Core i5-750 2.66GHz / Phenom II X4 965

GPU: GeForce GTX 460 PNY 1GB OC Edition / Radeon HD 5850 1024MB