Napisao  Ponedjeljak, 28 Rujan 2015 19:22

RECENZIJA: Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

Hideo Kojima se ovaj mjesec službeno oprostio od svojeg kultnog serijala. Za kraj nas je počastio s Metal Gear Solid V: The Phantom Pain, posljednjom MGS igrom koja je zatvorila krug događaja ispunivši sve rupe u skoro 30 godina staroj priči. Očekivanja su bila vrlo visoka, mada samostojeći prolog Ground Zeroes nije baš oduševio, ali ne zbog kvalitete već zbog samog opsega igre. Potpuno drugačija stvar je u The Phantom Pain, igra je masivna, pravi div između brojnih open-world naslova. Proveo sam preko 100 sati i još uvijek nisam riješio sve sporedne misije, istražio sva oružja, a i baza mi još uvijek može znatno napredovati. Ipak, provedeno vrijeme s igrom je više nego dovoljno da vam u potpunosti dočaram fascinaciju ovog genijalnog uratka majstora Kojime.

Priča je u svim Metal Gear igrama noseći zid i zapravo razlog zašto je serijal toliko popularan. Drugačije nije niti u Metal Gear Solid V: The Phantom Pain, zato ću pokušati izbjeći spoilere koliko god je to moguće. Ovaj nastavak možete bez problema igrati mada niste nikada zavirili u MGS svijet. Međutim, budite svjesni da nećete imati niti blizu isto iskustvo kao veterani serijala. Biti će vam jasno što se događa u aktualnom naslovu, no mnoge likove i događaje koji se spominju sa strane nećete prepoznati. Pogotovo drugo poglavlje, koje počinje nakon što zapravo završite igru, je posvećeno dugogodišnjim obožavateljima serijala. Toliko emocije me rijetko kada preplavilo u jednoj video igri.

MGSVTPP 2

No idemo redom. Ukoliko niste igrali samostalni prolog MGS V: Ground Zeroes, reći ću vam samo da je glavni protagonist Big Boss na kraju nastradao kod spašavanja članova svoje vojne jedinice. U The Phantom Pain se budite nakon punih 9 godina kliničke smrti, odnosno kome, u bolnici na Cipru. Ukratko nakon toga saznajete tko ste i koje su posljedice nesreće – jedna od njih je izgubljena lijeva ruka koja će kasnije u igri biti zamijenjena mehaničkom protezom te postati jedan od osnovnih gameplay elementa. Prije nego uspijete doći k sebi i ozdraviti, bolnicu napada tajna organizacija koja vas očito želi vidjeti mrtvim. Tu slijede one čuvene scene s kojima je igra po prvi puta predstavljena na E3 sajmu 2012. godine.

Nakon uspješnog bijega iz bolnice vas spašava stari rival, sada vjerojatno prijatelj, Revolver Ocelot. To je zapravo i sve što trebate znati za početak. Tu vas igra baca u otvoreni svijet na prvoj mapi u Afganistanu. Cilj je osloboditi starog prijatelja poznatog kao Benedict "Kazuhira" Miller, jedan od protagonista koji igra veliku ulogu u cijelom serijalu. Od sada su vam otvorena vrata za istraživanje i upoznavanje s igrom. Priča je kroz prvih 20-ak sati potpuno zapostavljena. Gotovo da nema animacija, po čemu je serijal poznat, niti se ništa posebnog ne događa. Misije se svode na ono osnovno; infiltrirajte i oslobađajte razne vojnike koji su vam potrebni za uspješnu operaciju vlastite baze, takozvane "Mother Base". Miller, Ocelot i Big Boss (Snake) žele ponovno do bivše snage svoje privatne vojske koja sada nosi ime Diamond Dogs. Kasnije kroz igru se saznaje zašto baš to ime i moram priznati da je genijalno interpretirano. No, to je slučaj kod gotovo svega što Hideo Kojima dotakne.

MGSVTPP 7

Koliko god obožavam Metal Gear moram priznati da su se moje sumnje u nekim segmentima obistinile. Nisam bio oduševljen s time da serijal ide u open-world vode. Znao sam da će zbog toga dosadašnji način prepričavanja pasti u vodu. Kako sam već napomenuo, igra za Metal Gear standarde ima vrlo malo animacija, većina priče se saznaje u obliku audio zapisa koje možete slušati na walkmanu. Oni su, naravno, vrhunski snimljeni i napisani, ali jednostavno to nije isto kao gledati 10 minuta predivnih animacija popraćene savršenim vođenjem kamere kakvo može pružiti samo MGS.

Osim toga, pomalo je čudno što svaka misija počinje i završava poput neke TV serije. Jasno mi je što je Kojima htio postići s ovakvim pristupom i čak ne funkcionira loše, no grize se sa strukturom misija. Ponekad se dogodi napeta scena na kraju misije koja očito vodi do velikog okršaja, no Kojima ovdje ubacuje ''To Be Continued'' kako bi održao napetost. Ok jasno, ali smiješno je što vas igra zatim vrati u helikopter iz kojeg možete komotno krenuti na još 10-ak sporednih misija, istuširati se u bazi te se TEK ONDA vratiti špici koja se trebala nastaviti izravno nakon završetka prethodne misije (epizode). Sve su to prilagodbe i kompromisi koji su se trebali napraviti samo zato što je igra iz manje-više linearnog stealth naslova pretvorena u modernu open-world igru.

Ono što je nekada u serijalu stajalo u prvom planu sada je pomaknuto u treći, prije svega se radilo na gameplayu i tu Metal Gear Solid V: The Phantom Pain doseže plafon. Usudio bih se reći da je serijal moderniziran. Nemojte me krivo shvatiti, priča je još uvijek iznadprosječno dobra, pogotovo ako se uživite i preslušate sve audio zapise. Hideo Kojima je išao vrlo duboko u politiku, psihu ljudi, pa i samo naše nastajanje, ali meni kao starom obožavatelju serijala jednostavno fale one pretjerano duge animacije. To pogotovo boli zato što igra u samom uvodu pokazuje koliko dobro sve to može izgledati na konzoli nove generacije. Inscenacija je jedinstvena i fantastična, još jednom: šteta što nema više animacija!

MGSVTPP 1

Eto, smatram da sam sada naveo dosta mana koje su većinom vezane uz prezentaciju i priču, ali to su gotovo i svi nedostaci koje igra ima. Odmah nakon prvih pet minuta na leđima konja (D-Horse) ostao sam oduševljen preciznim kontrolama, glatkom vođenjem kamere i samim izgledom okoliša. Kontrole su od samog početka intuitivne, Snake se precizno kreće te je vrlo lako izvesti sve zamišljene akcije. Šuljanje, ciljanje, pucanje, jahanje, vožnja… ma jednostavno sve je gotovo pa savršeno. Izbor oružja i gadgeta je također na zavidnoj razini, no prije nego dobijete pristup malo boljoj opremi potrebno ju je izumiti. Što pak zahtjeva određenu razinu i sposobnost vojnika u vašoj bazi.

Osim naoružanja, vrlo važnu ulogu igraju i pratioci koje stječete tijekom igre. Dok vi tako lutate Afganistanom i Afrikom, susresti ćete dva vrlo važna lika koja je moguće povesti u bazu, ali ih je i vrlo lako i propustiti. Mađutim, sumnjam da će se to ikome dogoditi pošto iz trailera dobro znamo da Snake sa sobom vodi psa i polugolu ženskicu. Riječ je naravno o D-Dogu i snajperistici Quiet - koja je fascinacija za sebe. No zašto je tome tako, prepuštam da sami saznate. Pratioce možete voditi sa sobom na misije, a svaki od njih ima posebne sposobnosti koje mogu biti izrazito korisne u određenim misijama. Konj, kojeg imate od samog početka, služi za brže prevaljivanje većih relacija. D-Dog postaje dostupan malo kasnije (ukoliko ga pronađete) te je vrlo koristan kod otkrivanja protivnika, divljih životinja te ljekovitih biljka. Osim toga, može ubiti, ozlijediti ili onesposobiti protivnike te lajati kako bi im odvukao pozornost. Međutim,  u početku nemate na raspolaganju sve sposobnosti. One se otvaraju tek kada uspostaviti dovoljno dobar odnos s određenim pratiocem.

Svjesno nisam previše rekao o Quiet, niti ne želim. Ona je vrlo važan dio igre i jednostavno vas ne želim uskratiti za iskustvo upoznavanja ovog posebnog lika.

MGSVTPP 6

Gradim svoj ''RAJ'' na oceanu.

Ako ste već igrali Metal Gear Solid: Peace Walker dobro ste upoznati s Mother Base principom. Ukoliko niste, tko vam kriv! Uglavnom, ovdje razvijate novu tehnologiju te udomljujete nove vojnike. Mother Base je ništa drugo nego ogromna mreža platforma na neutralnom oceanu s istočne strane Afrike. Platforme su podijeljene po djelatnostima tamo smještenih vojnika. Primjerice; imate medicinsku, zapovjednu, razvojnu, borbenu i još nekoliko drugih platforma. Za razliku od Peace Walkera, sada je moguće slobodno šetati po cijeloj bazi. Na žalost to nema baš prevelikog efekta osim što tu i tamo sretnete na kojeg vojnika te im tako podignete moral. Vrlo je malo prostorija i relevantnih mjesta koji se mogu posjetiti. Razvoj baze se i dalje prati/planira klikanjem kroz brojne, u početku zbunjujuće, izbornike. No bez brige, ono što se u početku čini pomalo kompliciranim vrlo brzo postaje intuitivno. Ukoliko želite biti efikasniji u misijama s Big Bossom, vrlo je važno čim prije savladati ovaj strateški dio igre.

MGSVTPP 5

Do You Want a Baloon!?

Resurse za nadogradnju baze i istraživanje nove opreme uglavnom nalazite u misijama i lutanjem po svijetu. Mislim da je to svakome jasno, no niti jedna recenzija koju sam pročitao i pogledao nije točno objasnila kako to funkcionira. Stoga sam odlučio da ću se ja posvetiti ovom nezahvalnom zadatku te pokušati pobliže objasniti princip regrutiranja vojske i sakupljanja resursa.

Dakle, Snake ima jednu zanimljivu napravicu koja nosi ime Fulton Device. Radi se o napravi koja inspiraciju vuče iz stvarnog svijeta, odnosno američke organizacije CIA. Princip je jednostavan; prikopčate osobu ili predmet na visokotlačni mobilni balon koji svoj ''plijen'' podiže visoko u nebo gdje ga kupi avion koji je opremljen posebnom hvataljkom. Eto, sada kada sam vam to pojasnio i pravio se malo pametnim, pojasnit ću vam kako to funkcionira u igri.

MGSVTPP 11

Dakle, svaki vojnik je potencijalni Diamond Dog, samo ga se mora malo nagovoriti. Što znači da je gotovo pa nužno Fultona-ekstaktirati svakog protivnika - barem u početku igre. To je skoro pa jedini način na koji možete doći do potrebnih vojnika. Svaki od njih, naravno, ima sposobnosti koje su podijeljene u razne kategorije. Najlošija ocjena u jednoj kategoriji je E, a najbolja S+++. No,zaboravite da ćete u početku dobiti boljeg vojnika od B seljaka. Tek u kasnijim misijama i ovisno o vašem ''HERO'' levelu nailazite na bolje.

Što je Hero level? Jednostavno: to su bodovi koje sakupljate uspješnim rješavanjem misija te ostvarivanjem raznih bonus ciljeva i rankova. Te bodove je moguće i farmati ponavljanjem misija, što je kasnije i potrebno. Ista stvar je i s vojnicima. Ukoliko želite dobru vojsku, morati ćete provesti puno vremena u potrazi za kvalitetnim - što zahtjeva često ponavljanje misija. Kao što vidite, radi se čak o nekoj vrsti MMO elementa. Srećom postoji mogućnost skeniranja vojnika pomoću dalekozora što vam otkriva razinu njihove sposobnosti. Međutim, kako biste mogli prepoznati bolje vojnike potrebno je razviti tehnologiju koja to omogućava. Slična stvar je s resursima i lovom, samo vrijedan igrač će imati dovoljno.

MGSVTPP 13

Sada kada imate dovoljno vojnika, valja ih rasporediti u na platforme koje najviše odgovaraju njihovim sposobnostima. To možete raditi manualno, no kasnije kada brojite više od tisuću vojnika to je bolje prepustiti automatskom sustavu. Hvala bogu što ga ima. Ovisno o kvaliteti i količino vojnika na određenoj platformi otvaraju vam se mogućnosti novih izuma što olakšava samu igru te vam otvara nove mogućnosti u misijama koje su se u početku činile teškima. Pored toga, vojsku je moguće slati na posebne misije - ukoliko izgradite borbenu platformu. Te, takozvane Dispatch misije, su u potpunosti simulirane te traju određeno vrijeme. Ovisno o jačini i postavi vojske koju ste poslali raste postotak uspjeha. Pametno korištenje Dispatch jedinica je vrlo važno pošto na taj način možete sabotirat protivničke resurse.

Sve je to lanac koji povezuje dva osnovna elementa igre. Ono što radite u izravnoj akciji pridonosi razvoji baze, a dobra baza olakšava posao Big Bossa. Dopustite mi da navedem jedan odličan primjer ovog sustava: Protivnici su tako programirani da reagiraju na vaš pristup misijama. Ako shvate da često gađate u glavu početi će pojačano nositi kacige, a ukoliko stalno napadate noću, oni će se opremiti pojačanim svjetiljkama i night-vision uređajima. Vi to pak možete kontrirati slanjem svoje vojske na, primjerice, misiju sabotiranje skladišta kaciga. Vrate li se vaši vojnici uspješno, primijetiti ćete da su protivnici ponovno gologlavi, što znači lakši headshotevi. Ovo je bio samo jedan od primjera. Međutim, to vrijedi samo za lokalne organizacije koje dominiraju određenim područjem. Neke specijalne postrojbe i jake organizacije je nemoguće sabotirati - primjerica glavnog negativca i njegovu XOF organizaciju.

MGSVTPP 12

Big Boss u otvorenom svijetu

Sada kada sam pojasnio strateški dio igre, vrijeme je da se posvetim samom svijetu, misijama i načinu na koji ih je moguće rješavati. Metal Gear Solid V: The Phantom Pain se sastoji od dvije velike mape, jedna u Afganistanu, a druga u Africi. Dok je Afganistan čista pustoš te stoga pomalo dosadan, Afrika je u potpuno suprotnom kontrastu. Dominiraju zelene boje i prašuma. No obadvije mape imaju svoje čari nudeći drugačiju atmosferu i vremenske uvjete.

Vremenske uvjete spominjem zato što znatno utječu na sam gamepay i pristup misijama, isto kao i dan/noć ciklus. Straža prati ritam smjena i točno u određeno vrijeme se mijenjaju, što možete iskoristiti u vašu prednost. Pored toga, vidljivost noću je slabija, a može se dogoditi da tu i tamo koji stražar zadrijema. Ukoliko pada kiša, što je često slučaj u prašumi, manja je vjerojatnost da vas protivnik čuje te se stoga možete brže kretati bez brige o proizvedenim zvukovima. Zanimljivo je i to da se stražari kod velikog pljuska počinju povlačiti pod zaklon ili čak u građevine. U Afganistanu se pak digne debela pješčana oluja koja vas i vaše protivnike ostavlja slijepima i gluhima. Sve to možete, naravno, iskoristiti u vašu prednost.

MGSVTPP 16

Infiltracija u Metal Gear Solid: The Phantom Pain je dovedena na gotovo savršenu razinu, nikada nisam igrao toliko intenzivnu i dobro razrađenu stealth igru. Koliko god često ponovim neke od misija, uvijek imam nove ideje koje želim isprobati. Ponekad mi je znalo dosadit šuljanje pa sam se osvrnuo na malo izravniju taktiku poznatu kao ''glavom kroz zid''. Opremljen teškim naoružanjem sam u Rambo stilu pokosio cijela naselja da bih na kraju oteo skup tenk koji dobro dođe mojoj ekipi u bazi. Najbolje u cijeloj toj priči je to što igra odlično funkcionira i kao pucačina - što nije uvijek slučaj kod stealth igara. U oba slučaja su kontrole precizne i fluidne, pravo zadovoljstvo. Jedino na što se mogu malo požaliti je umjetna inteligencija koje tu i tamo malo kiksa. Nisam siguran da li to ima veze s kvalitetom vojnika i njihovim ocjenama ili se dogodio tu i tamo koji propust kod programiranja. No sve u svemu, protivnici su većinom prilično pametni, pa čak i nepošteno neugodni. Igra je sve drugo nego lagana.

Online FOB, molim što?

Kao što znate, samostalna online - multiplayer  komponenta Metal Gear Online stiže tek idući mjesec, no dozu online akcije možete dobiti već u MGSV: The Phantom Pain. Radi se o takozvanim FOB (Forward Operation Base) misijama u kojima infiltrirate bazu drugih igrača. Ok, ne baš izravno njihovu glavnu bazu iz kampanje već sekundarnu. To je objašnjeno tako da tijekom kampanje dobivate mogućnost širenja područja na kojem operirate, no za to trebate baze na dodatnim lokacijama. FOB ne koriste vaše resurse iz singleplayera već imaju svoje zasebne koje se koriste samo online. Dakle, ukoliko vas netko infiltrira, ne gubiti ništa iz glavne baze već samo iz FOB. Isti slučaj je koda vi infiltrirate i pljačkate druge. Prilično zanimljiv koncept pogotovo kada se dogodi da domaćin dođe u obranu.

Ako ne želite izravni sukob i nemate vremena zamarati se s obranom i infiltracijom u FOB, tu je još jedna multiplayer komponenta u kojoj se obrana i napad samo simuliraju. Igra vas u početku stavlja u ligu s igračima sličnog napretka protiv kojih se svaki dan simuliraju borbe na temelju vaših napadačkih i obrambenih sposobnosti. Vi nemate izravan utjecaj na ishod, no možete se pobrinuti da izgradite bolju obranu i istražite čim više tehnologije kako biste pobjeđivali. Rezultati u ligi se zbrajaju svaki tjedan i ukoliko imate dovoljno dobar score, sustav vas automatski stavlja u jaču ligu. Međutim, sve to je samo zagrijavanje za onu pravu stvar – Metal Gear Online.

MGSVTPP 4

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain je ispunio gotovo sva očekivanja. Igra je ogromna, gameplay na zavidnoj razini – vjerojatno najbolji moderni stealth sustav, a i sama priča je me ponovno oduševila. Ok, možda je nekome naporno slušati sate i sate audio zapisa, no ako želite u potpunosti povezati sve konce Metal Gear povijesti (ako je to uopće moguće), obavezno odigrajte sve dodatne misije i preslušajte spomenute snimke. Smatram da je Hideo Kojima prilično dobro spojio sve konce. Iako se neke stvari baš ne poklapaju u potpunosti, dobio sam mnoga objašnjenja koja su me kao obožavatelja serijala zadovoljila i ostavila punog emocija.

Uglavnom, čak i ako do sada niste bili u kontaktu sa serijalom, Meteal Gear Solid V: The Phantom Pain ne smijete propustiti. Ipak se ovdje radi o kandidatu za najbolju igru 2015. godine, i to s razlogom.

MGSVTPP 17

CPU: Core i5-4460 3.2GHz / FX-8320

GPU: GeForce GTX 650 2GB / Radeon HD 5850 2048MB