Napisao  Srijeda, 09 Travanj 2014 00:00

RECENZIJA: Killzone Shadow Fall

Killzone saga je počela davne 2004. kada je prvi dio ovog serijala izdan za PlayStation 2 i osim, tada predivne grafike, nije nudio nešto posebno. Naslov je imao podosta bugova, nekonzistentni AI, pad performansa te popriličnih grafičkih glitcheva.

Čak pet godina čekali smo na drugi nastavak koji se zavrtio na PlayStationu 3 te smo se nadali da će on popraviti sve probleme serijala. To se zaista dogodilo te je dobio odlične ocjene za svoj predivni grafički izgled, gameplay kao i multiplayer, ali priča i likovi dobili dosta kritika. Dvije godine kasnije, stigla je trojka, koja je kao i dvojka odlično prihvaćena od publike zbog svog izgleda, atmosfere i multiplayera. PSP i Vita su također dobile dio Killzone kolača sa Killzone: Liberation i Killzone: Mercenary. Iako su svi naslovi osim jedinice bili odlično prihvaćeni, nisu niti oni bili bez problema. U svim spomenutim nastavcima kretanje je bilo prilično kruto i djelovalo je kao da glavni lik nosi kravu na leđima. Potpuno linearan single player i bijelo-sivo-smeđa atmosfera prevladavali su serijalom kojeg je sada jedino izvlačio odličan multiplayer.

4

Dvije i pol godine prošle su od izlaska trojke, a sa izlaskom PlayStationa 4 stigao nam je Killzone: Shadow Fall koji je ujedno i jedan od launch naslova za Sonyevukonzolu nove generacije. Guerrilla Games – koji je razvijo serijal - obećao nam je da će sa Shadow Fallom okrenuti ploču nakon big banga sa kojim je završila trojka te da će novi naslov biti ono što je za Killzone serijal planirano od početka. Je li Guerrilli to uspjelo, saznat ćete u nastavku.

Priča Shadow Falla direktno se nastavlja na trojku te glavnu ulogu ponovno igraju dvije zaraćene strane, Vektani i Helghasti. Zbog nedavnih događaja koji su doveli do uništenja planeta Helghan, gdje su živjeli Helghasti, preživjeli stanovnici su morali pronaći nov dom. U idućih par dana popisano je nesigurno primirje te je dogovoreno da će Vektani – koji su ujedno i zaslužni za uništenje Helghana - prihvatiti preživjele Helghaste na svoj planet. Pola planete je dodijeljeno izbjeglicama zbog čega je populacija Vektana, koja je živjela na tom dijelu planete, prisilno premještena. Taj dio je od toga dana poznati kao New Helghan.

3

Priča igre počinje 2370. godine – nekoliko godina nakon što je podignut Zid - nakon što su Vektani prisilno premješteni iz New Helghana. Michael Kellan i njegov petogodišnji sin, Lucas, pokušavaju se odšuljati kroz spomenuti grad te doći do Zida. Na svome putu susretnu Shadow Marshalla Sinclaira koji im pomaže u tom pothvatu. Nakon što su skoro stigli na željenu destinaciju, bivaju uočeni od strane Helghasta te Michael biva pogubljen zbog želje da zaštiti sina. Isto želi i Sinclair te nakon što pobije Michaelove krvnike, obećava Lucasu da će se brinuti za njega. On u idućih dvadeset godina postaje punopravni Shadow Marshall pod vodstvom svoga spasioca.

Godina je 2390. i napetost između Vektansa i Helghasta dostigla je točku vrenja. Kao dio istrage, Kellan koji namjerno biva zarobljen od strane Helghasta prebačen je sa druge strane Zida gdje je dio izmjene zarobljenika u kojoj Helghast želi svoga agentice imena Echo. Nakon izmjene, Kellan dobiva naredbu da se vrati u New Helghan te da se pokuša dočepati povjerljivih dokumenata. Hoće li mu to uspjeti i kako, morat ćete saznati prolaskom kroz igru.

Nakon što smo ukratko opisali radnju igre, vrijeme je da bacimo koko i izgubimo koju rijeć o tehničkoj strani. Već u samom startu primijetio sam da se Guerrilla Games podosta pozabavio sa Killzone Shadow Fallom. Odmah čim sam primio gamepad u ruke bilo mi je jasno kako je igra osjetljivija i lik se više ne kreće kao da za nogu ima privezanu zatvoreničku kuglu. Ovime sam bio poprilično oduševljen pošto se Killzone napokon igra kako bi se FPS-i i trebali igrati. U uvodu igre -koji služi kao neka vrsta tutorijala - odmah smo zamijetili da će Shadow Fall biti nešto više šareniji od svoje starije braće te je studio odlučio odbaciti bijelo-sivo-smeđi tonalitet. Nije mi dugo trebalo da se ufuram i bez obzira na to što je uvod prilično dug, brzo sam došao do svoga prvog guna, samo da bi 10 sekundi poslije opet ostao bez njega. No, nema veze, ipak se ovdje radilo samo o uvodu.

1

Upravo tu počinje uvodna animacija za koju sam pomislio da je CGI, ali kada sam shvatio da se ipak radi o in-game grafici ostao sam zapanjen time kako Shadow Fall odlično izgleda, no o tome nešto kasnije.

Kao i svaki drugi FPS, a mogao bi reći i igra, u Shadow Fallu dobivamo glavni zadatak kojeg moramo riješiti. Dok je u prijašnjim nastavcima put do cilja bio potpuno „šlaufasti“ bez mogućnosti da skrenete sa puta, ovdje to nije slučaj. Guerrilla Games se stvarno potrudio te nam omogućio da zadatke riješimo na nekoliko načina. Osim glavnih, za potpuni doživljaj je bitno riješiti i one sekundarne, a potpuna sloboda kretanja omogućila mi je da to učinim na način koji mi najbolje odgovara. Po prvi puta u serijalu malo se posvetilo šuljanju. Iako to nije ona prava stvar, ova mogućnost je svakako dobro došla. Ono što je posebno uzbudljivo je prikrasti se crvenookom gadu te ga brutalno ubiti nožem. To na žalost ponekad ne funkcionira kako treba pa mi se često dogodilo da sam, umjesto da riješim protivnika na brz, jednostavan i tih način, dogodilo šeprtljav potez kojim sam ga opalio kundakom. On je na to, naravno, uzbunio sve oko sebe. Na moju sreću, odnosno na žalost za igru, AI baš i nije inteligentan.

U ovakvim situacijama najlakše mi je bilo okrenuti dupe zidu, sagnuti se i čekati dok mutavci jedan po jedan ulaze kroz vrata te im sprašim tucet metaka u bulju. Samo jedan od cijele grupe je dovoljno inteligentan da ode do uređaja za uzbunjivanje te pozove pojačanje, no nakon toga i on mi je dotrčao na nišan. Oke u pojedinim situacijama su me iznenadili. Primjerice, dok sam trčao kroz šumu sa obližnje čeke jasno sam vidio laser od neprijateljskog snajperista koji me gotovo konstantno držao pod pritiskom dok je njegova ekipa polagano napredovala prema mojem safe spotu.

2

Kao što sam ranije rekao, sve možete riješiti na nekoliko načina. Jedan od njih je na prokletog snajperista poslati svoga vjernog mehaničkog pratioca imena Owl koji, osim što može hakirati svaki uređaj poput prekidač za alarm, na raspolaganju ima razne obrambeno napadačke sposobnosti. Tu i tamo mi je pomogao da dosegnem teško dostupna mjesta, no većinom sam ga koristio kao napravu za hakiranje. Njime, odnosno njegovim sposobnostima, upravljate posebnim touchpadom na PS4 kontroleru. To u početku zna biti pomalo zbunjujuće, no s vremenom sam se privikao i Owl mi je postao kao treća ruka.

Osim ovog malog stvorenja, na raspolaganju je i poseban uređaj ili bolja rečeno skener koji služi za označavanje neprijatelja i oružja. Nakon njegovog korištenja svi oni vidljivi su kroz zidove nekoliko trenutaka. Owl je odličan uređaj koji najefikasnije služi za planiranje napada, a ne kao oružje.

U single player putu, koji traje nekih 10ak sati, nailazit ćemo na razna ometala kao što su audio logovi i slične stvari koje će obogatiti cijelo Killzone Shadow Fall iskustvo te ćemo na taj način saznati nešto više o cijeloj priči i dobiti odgovore na pitanja "što se ovdje dovraga događa?"

6

Nakon tih desetak sati, igra nudi vrlo zabavan multiplayer u kojem je Guerrilla pokušala izaći iz klasičnog „sakupljanje iskustva koncepta“. Sve klase, oružja kao i njihovi dodaci te poboljšanja su u startu otključana i očito da se studio drži one izreke ''bring the player not the class''. Njih je svega tri (Scout, Assault, Support), no kako je sve u startu otvoreno razlike u njima su minorne. Bez obzira što je cijeli XP sustav izbačen, dugotrajnost je ipak osigurana sakupljanjem bodova te ujedno predstavljaju online rating.

Ono što me dodatno razveselilo u multiplayeru je to što je Warzone mod još uvijek prisutan. U njemu su zastupljeni svi multiplayer modovi koji se izmjenično mijenjaju bez potreba da se vračamo u lobby. Ono što Warzone mod čini toliko posebnim je što igračima daje mogućnost da naprave svoje vlastite te u njih po želji postave razna ograničenja. Primjerice, postoji Warzona u kojoj je dozvoljeno korištenje samo snajpera i noža. U drugoj pak od oružja imate samo pištolj.

Warzone mod se dakle sastoji od misija koje nisu ništa drugo nego neki klasični multiplayer modov kao što su Capture & Hold, Search & Destroy, Beacon Retrieval, Team Deathmatch i slično. Kao što smo rekli, jedina razlika je u tome što se između misija nije potrebno vračati u lobby. Što se oružja tiče, njih je sve ukupno 22 i svako od njih sa sobom nosi razne izazove. Cijeli multiplayer odvija se kroz ukupno 10 mapa. Iako se to čini malo, prema izjavama studija s vremenom će izaći potpuno besplatni DLC paketi sa novim bojištima, oružjem, modovima, trofejama i tome slično.

8

Sada se napokon možemo posvetiti onome po čemu je Killzone poznat, a to je grafički izgled. Kao što sam rekao, igra izgleda stvarno impresivno što se moglo vidjeti i iz raznih trailera. Iako sam mislio da oni ne reprezentiraju in-game izgled, nakon prvih par scena ipak sam shvatio da nam Sony ovdje nije mazao oči. Vjerujem da će se svima svidjeti što je Guerrilla Games unio malo svježine u serijal te se odmaknuo od tmurnih boja koje su njime prevladavale u ranijim nastavcima. Iako grafički Killzone Shadow Fall izgleda fascinantno, nije bez problema. Dok sam se napucavao s protivnicima bilo je sve u redu, no u in game animacijama stvari malo kašljucaju. Likovi koji ne nose nikakve maske na licu izgledaju pomalo plastično, no to je čisto sitničarenje, a ne prava mana.

S zvučne strane Killzone također ima najviše problema s glasovnom glumom, pošto je ona u trenucima na zavidnoj razini, a u drugim sam pomislio da bi bilo tko od nas to mogao bolje. Zvučni efekti vjerodostojni su te jasno dočaravaju svaki ispaljeni metak kao i okolinu u kojoj se nalazimo.

Što se tiče samog gameplaya, tu smo već rekli da je on podosta poboljšan u odnosu na prijašnje nastavke te da Shadow Fall može sada stati rame uz rame sa jednim Haloem ili Crysisom. Pošto smo u glavnom dijelu recenzije zaboravili napisati nešto što nam nije jasno zašto je Guerrilla ubacila u igru, to ćemo učiniti sada. Naime, kroz single player kampanju osim napucavanja protivnicima, postoje i bez gravitacijski segmenti i neki čudni dijelovi gdje slobodno padamo. Tu su kontrole gotovo očajne. Neprecizne su i ovi dijelovi igre nisu nimalo zabavni, pa znaju biti čak i frustrirajući. Sa njime se pomalo ubija flow igre koja je tako i tako podosta isprekidana s mnogim među-scenama.

7

Sve u svemu Killzone Shadow Fall je odlična igra i najbolji naslov serijala. Iako on odlično izgleda, jasno se vidi da se razvojni studio ne kiti samo time. Izgleda da su dobro proučavali konkurentne naslove ovog žanra ne bi li dobili inspiraciju te učinili ovaj nastavak prvijencem serijala te mu vratili staru slavu.

Killzone Shadow Fall je definitivno uspio u onome za što je namijenjen, a to je uvesti nas u next-gen. Činjenica da se Guerrilla Games studio potrudio i sa stvarima koje su falile  serijalu, samo je dodatni plus.

• Datum Izlaska: 29.11.2013
  • Proizvođač: Guerrilla Games
  • Ukupan Dojam: 8.2