Napisao  Utorak, 24 Veljača 2015 14:14

RECENZIJA: EVOLVE

Evolve se već od samog početka i svoje najave pokazao kao nevjerojatno hrabar, riskantan, pa možda čak i pomalo lud projekt Turtle Rock studija. Ono što je sigurno: kalifornijski programeri zaslužuju poštovanje pošto se rijetko koji developer usuđuje potrošiti budžet za jedan AAA naslov provođenjem novog koncepta koji bi trebao ostati vjeran poznatim Left 4 Dead vrlinama, ali ujedno i značajno promijeniti multiplayer okruženje. Dakle, najveća snaga Evolve-a leži u hrabrosti, inovaciji i svježoj ideji za promjenom multiplayer iskustva. Međutim, čak i kod tako ambicioznog naslova, se snaga vrlo brzo može pretvoriti u slabost.

Na papiru Evolve koncept izgleda sjajno. U timu od četiri igrača, ovdje lovci, ste u potrazi za velikim čudovištem koje morate koknuti. Gdje je tu neka inovacija pitate se? Dakle, caka je u tome da tim čudovištem također upravlja igrač! Na taj način bi se trebao stvoriti dinamičan i neizvjestan sukob, svaka runda bi trebala biti posebna. Za učinkoviti lov, igrači moraju surađivati te ovisno o situaciji mudro koristiti sposobnosti svoje klase.

3

Tako je primjerice Medic odgovoran za zdravlje svojih suboraca, ali također je i dobra podrška u napadu. On svojim oružjem može oštetiti oklop čudovišta što drugim lovcima omogućava da mrcini nanose veću bol. Međutim, Medic klasa nije klasičan borac za prvu liniju i stoga ga je vrlo lako izbaciti iz igre ukoliko se gura naprijed ili ga ekipa dovoljno ne brani. Tu u igru dolazi takozvani Supporter koji ima razne igrarije pomoću kojih olakšava život svojim suigračima. Primjerice štit koji slabijim jedinicama poput spomenutog medica, daje mogućnost da aktivnije sudjeluju u borbi. Također mu je moguće prizvati artiljerski napad ili privremeno sakriti grupu (cloaking). Oism toga, Supporter svojom laserskom pljucom može nanijeti prilično solidnu štetu.

Kako bi uopće došlo do sukoba,  potrebno je prvo pronaći to veliko čudovište na još većim mapama. Sva sreća što je vaš tim uvijek u pratnji jednog Trapera. Klase koja je uglavnom odgovorna za praćenje tragova i onesposobljavanje beštije. Kod početka svake runde čudovište dobiva prednost od 30 sekundi kako bi se stiglo udaljiti i sakriti. Nakon toga, ekipa se iskrcava i ovisna je o našem dragom Traperu i njegovom ljubimcu. Oni vam omogućuju da uđete u trag čudovištu prateći njegove pokrete ili tragove. Nakon što mu se približite, Traper može stvoriti takozvanu 'mobilnu arenu' - veliku energetsku kupulu koja na određeno vrijeme onemogućava čudovištu da pobjegne iz zagrađenog područja. Sada, kada je došlo do velikog sukoba, nastupa naš dragi Assault. Klasa koje je tu da praši dupe, mrcina u klasičnom stilu. Njegova jedina uloga je da prazni spremnike svojeg velikog arsenala oružja u nadi da čim više metaka završi u mesu čudovišta.

4

Time smo zapravo saželi recept za uspjeh u Evolve. Kao što vidite, najvažniji je timski rad, bez tima ste izgubili. Ako jedan lovac misli da može bez pomoći drugih, izgubiti će. Ne poštuje li Assault ulogu Supporta i Medica, krepati će! Ne pratite li Trapera, lutati ćete izgubljeno po mapi. U tom pogledu Evolve posebno sjaji kao predstavnik nove generacije multiplayer pucačina. Igra vas motivira da igrate zajedno, što je vrlo pohvalno. Lovci ovise jedno o drugima. Uvijek imate na umu: ako umrem ja, umrijet će i drugi – ako drugi umru, gotov sam i ja. Načelo jedne igre ne može biti jasnije – koristite potencijal tima i igrajte zajedno, nasuprot ćete izgubiti.

Ali kao što ste mogli naslutiti, u Evolve postoji i druga strana. Strana u kojoj vlada hijerarhija i anarhija.

Kao čudovište se brinete samo za svoje dupe. Ne postoji tim, niti ne postoji ništa što morate respektirati. Divljina vam je pod nogama, a cilj vam je hraniti se sve dok ne sakupite dovoljno snage da napredujete, odnosno evoluirate! Prvo vam raste oklop, a nakon evolucijskog procesa možete unaprijediti neke od svojih sposobnosti. Osim napada, raste vam i obrana što lovcima znatno otežava posao kod izravne konfrontacije.

5

Naravno, sve to je u praksi puno teže pošto lovci u sve to vrijeme ne spavaju i pod svaku cijenu žele spriječiti vaš napredak. To rezultira u napetoj igri mačke i miša. Dok čudovište pokušava čim tiše i brže konzumirati svoj plijen, lovci čekaju i reagiraju na svaku grešku. Bilo da se radi o ostavljenim otiscima, mirisu, uništenom okolišu ili uzrujanim pticama koje odaju poziciju.

Kao što vidite, prilično uzbudljiv sustav. Na žalost se uzbuđenje nakon prvih desetak partija pretvorilo u čistu rutinu. Koliko je god Evolve koncept jedinstven i inovativan, njegove slabosti se sve više i više otkrivaju tijekom dužeg igranja. Na primjer, često se događa da u na duge staze lovci trče po mapi bez ikakvog kontakta, pogotovo ako je igrač koji upravlja čudovištem dobar. Po deset minuta se za njih ne događa gotovo ništa, što užasno utječe na dinamiku, a i motivaciju igrača.

Osim toga, vrlo je teško slaviti uspjeh s potpuno nepoznatim ljudima preko Interneta. Time se lov pretvara u frustraciju, a frustracije se vrlo lako može pretvoriti u odustajanje. Primijetili smo da sve više i više ljudi igra u ulozi čudovišta baš iz spomenutih razloga. No i to nije ultimativno rješenje, pošto sakrivanje također vrlo brzo prelazi u rutinu. Lovci vas ne mogu pronaći i jednostavno napuste igru ukoliko shvate da ste se previše razvili. Također valja spomenuti da lovci igraju iz prvog lica, što odlično funkcionira. Pogled na čudovište je iz trećeg lica i kontrole ovdje nisu baš pretjerano precizne. U početnoj verziji igre je prisutno tri vrste beštija: Goliath, Kraken i Geist. Svako od njih se igra malo drugačije, no problem s kontrolom je uvijek isti – pomalo neprecizan i trom. Često sam mahao u prazno ili bacao kamen ispred sebe, a ne na ekipu koju sam htio satrti.

1

Pored osnovnog lova, opseg igre je prilično uzak. Postoji takozvani evakuacijski mod koji služi kao neka vrsta kampanje. Lovci se kroz par različitih načina igre moraju suprotstaviti čudovištu. Primjerice, u 'Nest' modu, lovci moraju uništiti šest jaja prije nego se iz njih izlegnu male čudovišta. Istovremeno ih peti igrač u ulozi beštije mora spriječiti. 'Rescue' mod zadužuje lovce da spase pet kolonista, što je prilično teško pošto ih je čudovište u stanju koknuti bez ikakve frke. U 'Defend' modu lovci brane generatore koji pune svemirski brod energijom. Čudovište je ovdje u pratnji manjih pomoćnika kojima upravlja umjetna inteligencija. Ishod svake runde utječe na resurse u idućoj. Tako igrači mogu dobiti dodatne pomagače, lovci NPC vojnike, a čudovište svoje male pratioce.

Eto, to je zapravo sve. Evolve jezgra je Hunt mod, iz kojeg je skrojeno nekoliko sličnih načina igranja koji bi igračima trebalo prodati iluziju opširne igre. Da li vam je to dovoljno, odlučite sami.

2

Kod Evolve se radi o naslovu koji je izuzeto ovisan o svojoj bazi igrača. Ukoliko oni prestanu igrati, znači da eksperiment nije uspio i da je jedna od najinovativnijih multiplayer pucačina ugrožena. Upravo zato bi odgovorni trebali učiniti sve kako bi spriječili taj scenarij, no što su oni napravili? Uveli su miko-transakcije, season pass i pretrpali igru s bonus sadržajem kojeg možete dobiti samo za pravu lovu. Čisti bezobrazluk, uzmemo li u obzir da sama igra, ovisno o platformi,  košta masnih 50-60 eura. Da bih lakše ilustrirao problem, izvolite mali popis.

- Kupite Evolve u osnovnoj verziji za 60 eura, dobivate dvanaest različitih lovaca i tri osnovna čudovišta.

- Kupite li dodatni Hunting-Season-Pass za 20 eura, na proljeće dobivate četiri nova lovca i tri skina za čudovišta. Dakle, za 80 eura imate 16 lovca, tri klasična čudovišta i tri dodatna skina za njih.

-PC korisnici mogu kupiti takazvanu PC Monster Race Edition za 79,99 eura kako bi dobili 18 lovca, četiri čudovišta (dakle jedno dodatno), četiri skinova za čudovišta te četiri nova borca i jedno novo čudovište koji izlaza   na proljeće (da znam i meni je trebalo malo da sve to probavim).

- Ukolike ne želite kupovati nikakva posebna izdanja, sav dodatno sadržaj moći ćete kupiti i zasebno kada jednom izađu. Trenutno su ekskluzivni samo za kupce specijalnih verzija i Season Passa. Na proljeće bi sve trebalo --   biti dostupno, a cijene će biti prikladno bezobrazne – €7,99 ili €14,99 ovisno o lovcu i čudovištu.

Ovo su samo četiri primjera, ima tu još paketa i in-game gluparija na koje možete potrošiti pinku. Takav poslovni model nije samo dokaz nedostatka takta, već je i razlog za bijes kod mnogih korisnika, uključujući mene. Iz tog razloga je igra od prvog dana na lošem glasu. Svi javni kanali - Reddit, Steam, Twitter, You Tube su puni loših kritika i frustracije. Mnogi igrači zahtijevaju free-to-play model, što je itekako shvatljivo.

8

Sve to plaši igrače, a Evolve treba igrače da bi dugoročno opstao. Manjak korisnika će rezultirati padu cijelog koncepta koji se bazira na razumnoj zajednici, zajednici koja želi uživati u odličnom konceptu igre. Kako sam već napomenuo, Evolve je stvarno zabavan i inovativan dok imate s kime igrati. Turtle Rock i izdavač 2K Games su sada pod velikim pritiskom i na njima je da isprave što su zeznuli kako bi spasili jedan vrlo obećavajući koncept. Evolve to stvarno zaslužuje.

Stvarno mi se dojmila osnovna ideja, hrabrost developera i svježi pristup multiplayeru koji Evolve nudi. Objektivno gledano, igra je vraški dobra. Igranje lovca i lovine je brutalno zabavno, bez obzira na kojoj strani igrate. S tehničke strane se nema baš puno za prigovarati, igra radi vrlo glatko, a pri tome i odlično izgleda. Kontrola nad čudovištima nije baš najpreciznija, no daleko je od toga da bi bila loša.

Igrate li Evolve s prijateljima otvara vam se potpuno novo multiplayer iskustvo, no ukoliko solirate stvar vrlo brzo postaje frustrirajuća. Uvijek postoji opcija da si za partnere pozovete umjetnu inteligenciju, no to je nužno zlo i potpuno van koncepta igre. Biti će zanimljivo promatrati kako se igra razvija. U prvih dva tjedna je dosta igrača već odustalo, ali to ne znači da neće ostati solidna zajednica. Ukoliko smatrate da vam Evolve koncept odgovara i u stanju ste zažmiriti na problem s DLC sadržajem, obavezno kupite igru. Radi se o jednom vrlo kvalitetnom multiplayer naslovu koji je na žalost od početka sabotiran od strane izdavača i negativnih reakcija koje su poplavile Internet.

4

CPU: Core 2 Duo E6600 2.4GHz / Athlon 64 X2 Dual Core 6400+

GPU: GeForce GTX 560 / Radeon HD 5770 1024MB