Napisao  Ponedjeljak, 13 Travanj 2015 18:58

RECENZIJA: Bloodborne

Bloodborne? Nije li to ona Dark Souls kopija'' Iznenađujuće često smo u proteklih nekoliko mjeseci čitali takve ili slične fraze. Možda je to bilo samo razočaranje da se 'Project Beast' nije pokazao kao Deamon Souls 2. Ipak su svi znakovi pokazivali na to: From Software i Sony su ponovno radili na ekskluzivnom naslovu. Međutim, uspostavilo se da nas očekuje potpuno nova igra koja na prvi pogled izgleda modernije i drugačije.

Dugo nismo bili sigurni da li se radi o softcore 'Souls' naslovu isklesanom za širu publiku. No najkasnije nakon što sam prvi puta uhvatio gamepad i napravio svoje prve korake kroz Yharnim, shvatio sam da me očekuje nešto velikog. Možda je prerano da to napišem već u ovom dijelu teksta, ali mirne duše vam mogu reći da je Hidetaka Miyazaki s Bloodborne isporučio pravo remek djelo.

Puls lupa, ruke se tresu. U inventaru više nemam krvnih napitka. Zadnje zalihe su potrošene kod sukoba s grupom pomahnitalim stanovnika Yharnima koji su me napadali vilama, grabljama i sjekirama. Trenutno je primirje te se  imam vremena sabrati, no u daljini vidim veliku vatrenu lomaču, a oko nje još više luđaka i beštija. Ukoliko se dobro ne pripremim za idući sukob, sav moj trud biti će uzalud! Tko zna gdje je sljedeća lampa, jedino one mi daju utočište. O ne, ovaj korak je bio previše, nisam računao na zasjedu 'You Died'…

Noć lova je počela!

Zvuči beznadno? Tako i je, Bloodborne je pokvareno đubre, igra zahtjeva potpunu koncentraciju od početka i samo čeka da vas iznenadi jednim od svojih prljavih trikova. Ona će u vama probuditi emocije. Sve, od frustracije, zadovoljstva, divljenja i razočaranja, ali najljepši će biti osjećaj uspjeha nakon što savladate tešku grupu protivnika ili jednog od brojnih bosseva. Rijetko koja igra se na ovakav način igra osjećajima igrača. Dark/Deamon Souls fanovi dobro znaju o čemu pričam.

BB8

Upravo njima će u prvih nekoliko minuta nedostajati štit, vjerojatno najvjerniji pratilac jednog 'Souls' igrača. Prošla su vremena kada ste se mogli sakrivati iza isklesanog drva ili hrpe kovanog čelika čekajući na pravi trenutak za napad. U Bloodborne ste u potpunosti izloženi svim beštijama. Pomalo neugodan osjećaj, pošto smrt vlada na svakom koraku. Jedina obrana ovdje su refleksi i dobro baratanje glavnom resursom u igri, a to je izdržljivost (stamina). Bez izdržljivosti nema izbjegavanja, a bez izbjegavanja se možete oprostiti od zdravlja. Ok, možda će okorjeli 'Souls' igrači sada pomalo arogantno i nezainteresirano trzati ramenima, ali vjerujte mi - i svi vi ćete patiti!

Da, svi koji su proveli malo više vremena u jednom od prijašnjih From Software naslova će imati malu prednost. Čisto zato jer su već upoznati s osnovnom mehanikom ovakvog fizičkog sukoba, ali i oni će se morati priviknuti na brži tempo zbog kojeg je često praktičnije igrati malo ofenzivnije. Ali nemojte ovo 'ofenzivnije' smatrati doslovno i misliti da ćete se kroz more protivnika probijati u stilu ala Kratos. Također se potrebno naviknuti na neke od promjena u kontrolama. Primjerice: tipka pomoću koje se inače oružje hvatalo u dvije ruke, sada služi za liječenje. To se, naravno, ne može promijeniti. Na prvi pogled, kao da su nas programeri čak i ovdje htjeli malo razljutiti te nam otežati posao.

BB6

Ali bez brige, grubi temelj odgovara duhu prethodnika. Bloodborne se razlikuje po sitnim nijansama koje mu daju malo friškog vjetra te ga čine uzbudljivim novim iskustvom i za stare 'souls' veterane (što je po mojem skromnom mišljenju vrlo dobra promjena). Vjerojatno najveća promjena, nakon što se jednom probavi nedostatak štita, je mogućnost regeneriranja zdravlja izravno nakon primljene štete. Ne pomoću napitka u inventaru, koji i dalje igraju veliku ulogu, već izravno pomoću napada. Nakon što vas protivnik ozlijedi, zdravlje vam se ne izgubi u istom trenu već imate malo vremena da si ga obnovite vlastitim udarcima. Tako nas From Software na diskretan način tjera na ranije spomenutu ofenzivniju borbu. Tako borba ne dobiva samo na dinamičnosti, već i na napetosti. Da li ću prihvatiti udarac, udaljiti se i pričekati novu priliku na napad Ili ću pokušati ostati blizu protivnika i pokušati kontra napad koji će mi vratiti zdravlje? Takve i slične dvojbe će vam se konstantno motati po glavi dok se ruke na gamepadu znoje.

Ne nisam zaboravio na vatrena oružja. Dakle, na mjestu gdje je nekada bio štit, sada imate pljucu. Ali time se Bloodborne ne pretvara u pucačinu iz trećeg lica, daleko od toga. Instrument rada u lijevoj ruci više služi kao dodatak koji povećava repertoar napada. Sva vatrena oružja u igri koriste metke od žive koji nisu previše jaki već služe kao aparat za kontrolu borbe. Ponekad ćete ih koristit kako biste stvorili prostor između sebe i brze beštije, a kada jednom savladate zanat lovca, koristiti ćete ih za kontriranje napada. Uz malo vježbe, poznavanje protivnika i dobru reakciju, moguće je na kratko ošamutiti protivnika što ga otvara za snažan visceralni napad. Na taj način se neki od težih protivnika, pa čak i bosseva mogu puno lakše poraziti.

BB9

Govoreći o čudovištima: Iako se i ovdje ne radi o pretjerano inteligentnim stvorenjima, protivnici u Bloodborne su znatno lukaviji i opasniji od onih u 'Souls' naslovima. Puno više se kreću i patroliraju, a i puno dalje prate igrača prije nego se resetiraju, odnosno vrate na svoju početnu poziciju. Također se različito ponašaju ovisno o vašem napretku kroz igru. Osim toga, ovdje ih ima brojčano više i često su prilično brzi – ipak se radi o vukodlacima. Time ćete naići na vrlo agresivna čudovišta koja vam ne daju niti sekundu oduška svojim nabrijanim kombinacijama udarca, no ima i onih koji vrebaju i čekaju na vašu pogrešku.

Manje je više

U Bloodborne postoji manje oružja, oklopa i magije u odnosu na Dark/Deamon Souls igre. Vrlo brzo ćete primijetiti da protivnici ne bacaju razne hrđave mačeve, štitove i tome slično. Iako bi se to nekome iz početka moglo činiti razočaravajućim - pošto se RPG igre baziraju na raznolikošću i velikom izboru naoružanja i magija, ovdje se to postiže na nešto drugačiji način. Baratati ćete takozvanim 'trik oružjem', dakle oružjem koje može mijenjati formu, odnosno transformirati se u bilo kojem trenutku.

BB7

Učinak tog oružja znatno utječe na borbu. Transformacija oružja otvara mogućnost brzog i efikasnog kombiniranja. Tako možete početi napad brzom sjekirom koju držite u jednoj ruci, a završiti transformirajući ju u ogromnu mrcinu od dva metra koja sječe kroz kosti beštija. Osim toga, svako oružje možete nadograditi te mu dati svoj osobni štih dodavanjem raznih bonusa pomoću krvavog dragog kamenja (Blood Gems).

Nadogradnja oružja se u principu nije mijenjala. Osnovno oružje se može pojačati do +10, što mu podiže osnovnu štetu i skaliranje sa glavnim atributima. Dakle, većom razinom oružja koje zahtjeva snagu, postižete to da taj atribut bolje utječe na štetu (damage) oružja. Za sve to potrebni su vam, naravno,  resursi koji su raštrkani po svijetu, a kasnije ih je moguće kupiti ovisno o napretku kroz igru - gotovo identično kao u 'Souls' naslovima. Nešto novog su spomenuti Blood Gemovi, pomoću kojih možete dodatno pojačati oružje željenim bonusima. Svako oružje ima tri utora u koje ćete ubacivati odabrane gemove ovisno o situaciji ili vašem stilu igranja. Primjerice: moguće je povećati samo fizičku štetu i žrtvovati otpornost oružja. Neko će pak preferirati brzo, otrovno oružje s manjom fizičkom štetom. Time ćete kroz igru razviti neku povezanost sa svojim oružjem inećete ga željeti promijeniti, a to je izrazito zadovoljavajući osjećaj.

BB10

Sve to se odvija u takozvanom Hunter's Dreamu (snu lovca), koji je sličan Limbu iz Deamon Soulsa. Tu trošite teško zarađenu krv, glavnu valutu igre. Kupujete novu opremu i predmete, nadograđujete oružje, pojačavate svoje trik sposobnosti i osnovne atribute lika. Usput, nema više klasičnih prstena koje možete nositi kako biste dobili određene bonuse. Umjesto toga, Hunteri koriste rune koje imaju gotovo identičan efekt. Primjerice, one vam omogućavaju da primate manje štete od određene vrste napada, dodatno povećavaju zdravlje, daju više krvi od ubijenih protivnika i tome slično. Sveukupno ih možete nositi tri i ponekad ih je dobro mijenjati ovisno o situaciji i zoni u kojoj se nalazite.

Hunters Dream je također jedino sigurno mjesto i stanica iz koje možete otputovati na sva posjećena mjesta Yharnama, slomljenog grada koji se bori s tajanstvenom kugom. U snu lovca se nalaze i oltari za ulazak u takozvane kalež-tamnice, no o tome kasnije.

Između genijalnosti i ludila

Yharnam je kao lijep san koji se vrlo brzo može pretvoriti u najgoru noćnu moru. S jedne strane je predivan zbog svoje arhitekture, no gusta i sablasna atmosfera ga pretvara u izvor straha . Svi koji su smatrali da je dizajn nivoa u Dark Souls 2 bio prejednostavan i pomalo linearan, ovdje će doslovno procvasti od sreće. Kao prvo, lampe koje ovdje zamjenjuju vatru (bonfire), su vrlo rjeđe raspoređene pošto su lokacije dizajnirane tako da uvijek otvarate nove prečice koje vode do iste. Međutim, za to se potrebno probiti kroz dugačke segmente bez umiranja, što stvara ogromnu napetost.

11

Opet i opet ćete se iznenaditi kada isplivate na mjesto koje ste već ranije posjetili, no iz potpuno druge strane. Svijet je nevjerojatno dobro povezan, svaka zgrada ima smisla i sve što vidite u horizontu je tamo s razlogom. Tek kada istražite većinu Bloodborne lokacija, shvatiti ćete da se radi o ogromnom, povezanom, svijetu koji je jednostavno majstorski dizajniran. Iako se sve lokacije sklapaju u jednu veliku cjelinu, one nude mnoge promjene s vizualne strane i prepune su detalja. Stvarno biste si trebali dati vremena i istražiti svaki kutak. Ne samo zato što ćete pasti oči u detalju, već ćete na taj način otkriti mnoge sakrivene predmete i prolaze. Svi koji kod prvog igranja planiraju juriti kroz igru, propustiti će jedan veliki dio Bloodborne iskustva. Istražujte, stanite na mjestu okrenite kameru i uživajte u najboljem primjeru vrhunskog dizajna.

Mala doza Diabla

Potpuno novi aspekt igri pruže ranije spomenute kalež tamnice. To su podzemni labirinti koje su praktički potpuno odvojeni od ostatka igre. Postoji nekoliko predefiniranih koje vas uvode u cijeli princip ovog sustava, no prava zabava počinje u tamnicama koje sami stvorite. Sve što trebate su određeni materijali i kaleži o kojima ovisi vizualna tema tamnice. Stvorene tamnice su nasumično generirane, što znači da svaka od njih ima drugačiju strukturu i protivnike.

Sve to pomalo podsjeća na Diablo III riftove - svaka tamnica ima više razina koje idu u dubinu te su sve teže i teže. Na kraju svake razine vas očekuje jedan od brojnih bosseva. Napredak će vam osim nasumično raštrkanih protivnika zakomplicirati i arhitektura te zamke koje vas mogu iznenaditi na svakom ćošku. Čemu to sve pitate se? Pa plijen naravno! Osim što ćete sakupiti mnogo krvi, moguće je pronaći jače rune, dragulje za pojačanje oružja te čak i drugačije varijacije postojećeg naoružanja. Te varijacije se većinom razlikuju po utorima za dragulje, što vam daje mogućnost da ih drugačije opremite i kreirate oružje s točno onim bonusima koji odgovaraju vašem načinu igre.

BB2

Hunter nikada nije sam

Svojevremeno je Deamon Souls bio poznat po svojem posebnom sustavu multiplayera. Da biste mogli prizvati druge igrače svoj svijet ili im pomogli, morali ste staviti znak na pod koji pokazuje da ste spremni za suradnju. Čak je bilo moguće napasti druge ratnike invazijom u njihov svijet. Gotovo identičan je i Bloodborne multiplayer. Jedina razlika je što ovdje morate zazvoniti zvonom i čekati da se netko odazove. Postoji zvono pomoću kojeg nudite pomoć, zvono kojom tražit pomoć te zvono za pokretanje invazija. Sada je i puno lakše zaigrati s prijateljima pošto prije nego zazvonite možete u opcijama odbrati lozinku koju dijelite s prijateljima te na taj način osigurati da pozovete isključivo njega.

Važnu ulogu u kooperativnom multiplayeru igra uvid (insight). Želite li prizvati druge igrače morate platiti jedan insight - slično kao što je to bio slučaj s humanity u Dark Souls. Međutim, uvid ima i druge funkcije. Ovisnoo tome koliko ga posjedujete, mijenja se svijet, protivnici postaju teži i neki NPC likovi drugačije reagiraju na vas. Također služi za kupnju određenih odora i raznih pomagala kao što su privremena vatrena pojačanja za oružje. Insight zarađujete pomaganjem drugim lovcima, ubijanjem bosseva ili pronalaženjem 'Madman Knowledge' posebnih predmeta koji su raštrkani kroz svijet.

BB4

Bloodborne je fascinantna i jednako strašna RPG avantura. Igra vas od samog početka ne vodi za ruku, rijetko kada vam se govori kuda krenuti i što učiniti. Općenito ćete dobiti vrlo malo informcija putem animacija ili razgovora. Čak i kada sretnete nekoga, razgovor će vas zbuniti više nego vam pomoći. To Bloodborne čini vrlo tajanstvenim, svaki predmet koji pronađete vam može otkriti dio zagonetke. Samo pažljivim čitanjem opisa objekta, oružja, opreme, pa čak i ključeva će vam pomoći da barem malo shvatite što se zapravo dogodilo u ovom sablasnom svijetu. Mnoge stvari ćete si tek na kraju uspjeti povezati, no ukoliko ste jurili kroz igru, neće vam biti jasno apsolutno ništa. Osjećati ćete se kao da ste se probudili iz zbunjujuće noćne more koja nema nikakvog smisla.

Osim toga, Bloodborne nudi punu dozu horrora. From Software se dosita nije suzdržao i servirao nam je vrlo sirovo i zastrašujuće iskustvo. Ne samo zbog činjenice da je moguće umrijeti na svakom koraku, već i zbog same tematike. Igra se bavi temama poput izobličenog pogleda na religiju i medicinu, pa čak i samom psihom ljudi. Mnogo protivnici su na prvi pogled jednostavno odvrate nakaze, no bližim promatranjem shvati ćete da se redi o različitim manifestacijama emocija ili događaje koji su doveli do propasti Yharnima. Ovaj svijet bi bez ikakvog problema prošao kao novo djelo H.P. Lovecrafta.

Ima nevjerojatno puno aspekta na koje bi mogao potrošiti još more teksta, no to bi možda upropastilo iskustvo svih čitatelja koji još nisu odigrali ovo remek djelo. Čar Bloodbornea zapravo i jeste neznanje i konstantno otkrivanje novih stvari. Radi se o RPG-u kojeg možete završiti u 50 sati i još uvijek nećete vidjeti i saznati sve. Ali zato je tu New Game+. Ovdje počinjete igru iz početka zadržavajući svu opremu, predmete i atribute, ali su protivnici puno teži i ponekad drugačije plasirani.

BB3

Tu i tamo koji greškica

Novi From Software naslov je prava ljepotica i tehnički vrlo solidan proizvod, iako još uvijek postoje clipping greške kod likova i objekta, a kamera ponekad malo kiksa. Također postoje mjesta na kojima igra počinje zapinjati te frejmovi drastično padaju – što se ne bi trebalo događati pošto je upravo zbog toga zaključana na 30 FPS-a. Međutim, sve spomenuto se drži u granicama. Najveći trn u oku i vjerojatno najveća mana igre su preduga učitavanja (radi se na zakrpi). Zbog toga je mijenjanje zona pomalo naporno i dizajn istog pomalo upitan. Zašto se moram prvo vratiti u Hunter's Dream kako bi se tada teleportirao u željenu zonu? Zbog toga moram dva puta blejati u crni ekran s Bloodborne natpisom umjesto samo jednom. Zašto se jednostavno nije zadržao izravni Dark Souls 2 princip?

Što se akustike tiče, stvarno se nema čemu prigovarati. Glasovna gluma i zvukovi koji vas prate kroz igru su na vrhunskoj razini. No posebno moram pohvaliti soundtrack koji cijelo Bloodborne iskustvo čini pravim užitkom za uši. Ponekad sam se ulovio kako potpuno polako hodam i upijam atmosferu zvučne kulise, Svaka čast From Software!

BB5

Možda je malo prerano za ovakvu izjavu, no Bloodborne je igra godine, barem za mene. Ne kažem to zato što sam obožavatelj prethodnih Miyazaki i From Software uradaka. U početku sam bio prilično skeptičan, možda čak i zabrinut. Pitanja poput ''neće li vatreno oružje uništiti kompletni borbeni sustav koji je preko godina izgrađen?'', motala su mi se dugo po glavi. Ideja oko takozvanog 'trik oružja' me također baš nije previše oduševila. Čak i setting s vampirima i vukodlacima me nije baš zanimao.

Ali sada, nakon što sam s igrom proveo preko 80 sati, moram priznati da sam bio naivna budala. Budala koja je sumnjala u jednog genijalca koji je napravio novo remek djelo. Bloodborne u svakom pogledu ostavlja protekle From Software igre u sjeni. Dizajn nivoa je jedan od najboljih kojeg ova industrija trenutno nudi. Svaka borba je taktički zahtjevna, ali i zadovoljavajuća, čak i kod neuspjeha. Proces učenja je doziran točno onakokako treba, o atmosferi da ne pričam.

Ozbiljno: Ako još nemate PlayStaion 4, stvarno biste mogli pomisliti o kupnji samo zbog ove igre. Nećete požaliti.

• Datum Izlaska: 25.03.2015
  • Izdavač: From Software