Napisao  Četvrtak, 22 Ožujak 2012 14:43

Mass Effect 3 - RECENZIJA

Sa malim zakašnjenjem smo i mi napokon sklepali recenziju velikog, ali sada već i kontraverznog, Mass Effecta 3. Svaki dan možete čitati razne vijesti o tome kako je igra razočarala ili kako su ljudi ne zadovoljni ishodom trilogije. Time možemo vidjeti koliko su današnji gameri razmaženi te koliko se očekuje od modernih igara. U danjem tekstu saznati ćete kakvo smo mi imali iskustvo sa zadnjim nastavkom ove fenomenalne sage.

Moj Shepard

Kroz prva dva nastavka je svako od nas pisao svoju vlastitu priču o Commander Shepardu. Od prvog kontakta sa gethovima na Eden Prime i proglašenja prvog ljudskog Spectrea, pa sve do borbe sa collectorima i spoznaje da mehanička rasa pod nazivom reapers želi potpuno istrijebiti sav organski život u svemiru.

Put je bio pun nesporazuma, prijevare, emocija pa čak i seksa. Tu je bilo svega što je potrebno za jednu dobru sapunjaru, a mi smo naravno nasjeli. Nemojte nas krivo shvatiti, nije nam nimalo žao što smo popušili klasičnu spiku o zlu i dobrome te vojniku koji igrom slučaja postaje spasitelj svemira. BioWare je sve to toliko dobro spakirao pa smo jedva čekali da zaigramo trojku (zbog tog malo dužeg igranja recenzija i kasni).

Turian

Nakon suradnje sa Cerberus organizacijom Shepard, dakle vi, ste optuženi za izdaju Alijanse (ljudske rase). Nećemo u detalje da ne bih upropastili priču onima koji nisu odigrali prva dva nastavka, ali možemo reći da ste strpani u izolaciju. Nakon kratkog uvoda gdje se pokazuje da ste ipak bili u pravu i da reaperi stvarno dolaze na zemlju, glavonje punih gaća dolaze do vas i mole za savjet. Ubrzo se počinju spuštati prve letjelice, a vi se nalazit u sred borbe za preživljavanje.

Sada su napokon svi shvatili da je situacija, više nogo, ozbiljna te da zemlja pod hitno treba pomoć drugih rasa. Nakon kratke borbe i tutoriala u scenu ulijeće Joker sa, omiljenom nam, letjelicom poznatom kao Normandy. General Anderson vam vraća status Commandera, a vi sa facom „kaj sam vam rekel“ odlazite na misiju sakupljanja vojske za posljednju borbu.

Illusive Man ima viziju

Ovdje se nije puno promijenilo od onoga na što smo već navikli iz prva dva nastavka. Sve se vrti oko razgovora, pucanja, žena i još malo razgovora. Nakon što kreirate svog Sheparda ili ga importirate iz dvojke (što strogo preporučujemo) igra vam nudi 3 načina igranja: Story, Actoin ili Roleplaying. Prvi način je za one koji žele uživati u priči te se ne žele zamarati borbom. Action je pak fokusiran na napucavanje dok je razgovor sporedan i nemate mnogo opcija u njemu. Roleplaying je onaj klasičan Mass Effect stil kojeg poznajemo, a tu su naravno i težine koje se mogu prilagoditi.

Glavna baza vam je Normandy u kojoj ćete dosta vremena provesti razgovarajući  sa vašim timom i planirati sljedeći potez. Za to vam služi Galaxy mapa koja se nije promijenila još iz jedinice. Ovdje možete birati sistem u koji želite otputovati te planete koje želite skenirati. Da da, ono naporno skeniranje planeta je i dalje tu, no ovaj puta nije toliko zamorno. Bolje bi nam se ipak sviđalo da su vratili sistem iz jedinice gdje ste mogli sletjeti na većinu planeta i voziti po njima. Jedina nova stvar kod putovanja svemirom je to da vas napadaju reaper brodovi ukoliko previše šaljete signal skenirajući za resursama. U tom slučaju se morate brzo izgubiti iz tog sistema te se vratiti nakon odigrane misije.

Rista Snajperista

Ovdje također ne postoje previše planeta na koje možete sletjeti. U biti postoji samo jedno mjesto na kojem se možete donekle slobodno kretati, a to je Citadela. Svi ostali planeti na koje možete sletjeti su vezani uz misije. Šetnjom po Citadelu sakupljate sporedne questova, a da niste toga niti svjesni. Dovoljno je samo prošetati se pored nekoga tko razgovara i quest se aktivira. Glavni zadaci su označeni na mapi svemira dok su oni sporedni prilično loše opisani. Tako ćete se često živcirati tražeći kuda otputovati da riješite taj vražji sporedni quest. Oni nisu nužni ali pridonose spremnosti vaše vojske za finalnu borbu.

Glavne su pak misije vrlo zanimljive pa daju odličnu dozu akcije i dijaloga. Mape nisu previše kompleksne i stvarno se nemate gdje izgubiti. Svugdje su nevidljivi zidovi koji vas blokiraju te vas igra doslovno vodi za ruku. Napucavanje je na razini svih popularnih pucačina iz trećeg lica poput Gears of War 3. Skakanje iz zaslona u zaslon i napucavanje je vrlo zabavno pošto je ciljanje precizno, a sposobnosti koje imate vi i vaši suborci daju taktičke mogućnosti. One se osjete tek na većim težinama igre pa tek tada stvar postaje stvarno zabavna.

Faca!

Ako ih baš trenutno ne barite, vaši su pratioci vrlo inteligentni. Rijetko kada će se uvući u sranja i krepati bez razloga, a mogućnost pauziranja igre omogućava vam ubojite kombinacije raznih sposobnosti. Odabir dobre ekipe ovisno o misiji i protivnicima koje ćete tamo susresti ključan je za uspjeh ako igrate na većim težinama. Ako se na primjer borite protiv cerberusa dobro je izabrati nekoga sa biotičkim snagama, a borite li se recimo protiv gethova, koji su mehaničkog podrijetla, tehničko orijentirane snage su ključ. Shepard napokon može preskakati manje provalije i sprintati, a korištenje tureta i upravljanje velikih robota je također dobrodošla promjena.

Pljuca

Uz nadogradnju svojeg lika i njegove ekipe možete modificirati i oružja. Kroz misije su raštrkana razna poboljšanja koja možete pronaći. Ona su većinom strpana po tipičnoj video igra shemi “Kreni tam gdje ti nije glavni cilj jer je sigurno nekaj sakrito“. Poboljšati možete štetu, kapacitet spremnika ili brzinu paljbe. Nije baš previše kompleksno ali služi svrsi. Ono što nas je malo razočaralo je to da, ovisno o klasi, nemate baš veliki izbor oklopa. Većinom ćete provesti cijelu igru u jednom oklopu koji će odgovarati vašim potrebama. No svjetla strana toga je to što ih možete farbati ukoliko vam dosade. Sve u Svemu izgleda da je BioWare i u ovom nastavku više težine dao na akciju i priču nego na itemizaciju.

Koko smo već gore spomenuli, vaš je glavni cilj ujediniti sve rase za finalnu borbu na zemlji. Ovdje u jednoj od najvažnijih soba na vašem brodu, takozvanoj „War Room“ imate pristup konzoli koja vam pokazuje vašu trenutnu ratnu imovinu (War Assert). Možete vidjeti koje rase ste pridobili za sebe i sve što će one doprinijeti. To je jedan od faktora koji odlučuje o ishodu borbe i kraju koji ćete imati. Drugi je spremnost galaksije (galaxy readiness) kojeg možete povećati samo ako igrate multiplayer. Tu bi svi koji ovu igru igraju samo zbog priče mogli postati vrlo razočarani, jer se bez multiplayera ne može sakupiti punih 5000 bodova koji su potrebni za najbolji završetak.

Soace Ninja

Ovdje nema ničega što nismo već sto puta vidjeli u sličim igrama. Kod kreiranja  lika možete birati između šest klasa i sedam rasa. Svaka rasa je ograničena na određene klase, ljudi su najfleksibilniji pa mogu biti svaka klasa, dok su recimo asari ograničeni na vanguarda i adepta, zbog svojih biotičkih sposobnosti. Rase se razlikuju u omjeru zdravlja i oklopa, ljudi su prosječni sa 500 oklopa i 500 zdravlja, turian ima 500 zdravlja i 750 oklopa ali se zato ne mogu brzo kretati, a drell su najfragilniji sa 500 zdravlja i 250 oklopa pa su time najbrži.

Postoji samo jedan način igre u kojem morate preživjeti 11 valova protivnika među kojima su carberus, geth i naravno reaperi. Svako toliko pojave se sekundarni ciljevi u kojima morate osigurati neke pakete ili braniti nekoga dok ne završi hakiranje. Postoje tri težine misija o kojima ovisi koliko iskustva ili „galaxy readynessa“ ćete na kraju dobiti. Maksimalni nivo lika je 20, a nakon toga ga možete ubaciti u single player gdje će doprinijeti vašem „War Assetu“. Fora stvar koja brzo dosadi te je potpuno nepotrebna jer Mass Effect je ipak, prvobitno, single player igra.

izbor multplayer klasa

Ovdje je Mass Effect od uvijek bio van konkurencije. Sinkronizacija likova je na filmskoj razini, imena poput , Freddy Prinze Jr (James Vega), Martin Sheen (Illusive Man) , Seth Green (Joker), Tricia Helfer (Edi) igri daju nevjerojatnu atmosferu. Ne Znamo da li postoji ikoja druga igra u kojoj se je moguće toliko vezati za likove. Oni ovdje nisu samo neke figure koje su tu da popune prazan prostor, oni vam kroz igru postaju prijatelji, a vi kao igrač želite saznati više o njima. Nekolicinu puta smo se doslovno naježili, ali nismo bili na granici suza (to kao prave muškarčine nikada ne bi priznali).

Ako ste importirali pozicije iz prva dva nastavka moglo bi se dogoditi da neke likove nikada ne sretnete, ili da čudno reagiraju na vas, ovisno o odukama koje ste prije donijeli. Sam Shepard je odlično odglumljen u svakoj situaciji te se vrlo lako poistovjetiti s njime. Dok pokrenete Mass Effect 3 vi se doslovno pretvarate u njega te zaboravljate na sve oko vas. Svaka opcija koju izaberete u razgovorima ima jačinu i na faci mu se vidi kako se osjeća.

ah ta romantika...

Soundtrack je potpuno u stilu Mass Effecta, no ovaj puta možda malo tmurniji i depresivniji, ipak se bliži mogući kraj galaksije. Muzika uvijek odlično prati događanja, ali se nikada ne nameće ili smeta. Iako Unreal Engine 3 pokazuje tragove starenja igra još uvijek izgleda odlično, lokacije su raznolike, teksture glatke, a lica likova prilično detaljna. Eventualno se na rukama i nekim oklopima vide lagana zamućenja. U PC verziji koju smo igrali učitavanje i snimanje je, kao i uvijek, prilično brzo, a čak i kod najnabrijanijih borbi igre se tečno vrtjela.

posljednji prothean

BioWare je ponovno pokazao kako se radi posao i svaka im čast da su uspjeli privesti kraju ovako dobru trilogiju. Iako igra ima ponekih mana ona u globalu nije u ničemu razočarala. Dobili smo još jedan Mass Effect nastavak koji je bio bolji od prethodnika, priveli smo kraju putovanje koje smo prije pet godina započeli, a uz to se prilično dobro zabavili. Ako niste do sada igrali niti jedan od tri nastavka strogo vam preporučujemo da počnete. Uložite svoje slobodno vrijeme u ovo odlično iskustvo, sigurno nećete požaliti.

CPU: Pentium Dual Core 1.8 GHz  ili Athelon 64 Dual Core 3600+

GPU: GeForce 405 ili Radeon HD 6380G

MEMPORIJA: 1 GB