Napisao  Četvrtak, 31 Svibanj 2012 16:21

Diablo 3 - Recenzija

Error 37, error 37, error 37. Tako je to izgledalo 15.05. u 00:01 ukoliko ste se pokušali spojiti na novo izašli Diablo rednog broja 3. Prošlo je 12 godina kada smo zadnji puta šetali ulicama Tristrama i farmali vendore u nadi da će se pojaviti neki čudo item koji bi nam pomogao u lovu na Diabla. Vremena su prolazila i o trećem nastavku gotovo da se i nije čulo, no prije nekoliko godina on je ušao u gaming industriju sa velikim praskom predstavljajući nam uvodnu animaciju. Kako to obično biva, nakon nje svi smo ostali razinutih usta sa nevjericom da se radi na trojki. Nakon toga izlazilo je sve više vijesti o njemu, a naša nevjerica s vremenom je padala i tako je bilo sve do gore spomenutog datuma. Upravo sada vam donosimo recenziju ovog ogromnog Blizzardovog hita, a samo za vas smo saznali što vas sve u njemu čeka.

Već iz uvodne animacije da se zaključiti da se sprema nešto veliko nakon što u katedralu Old Tristrama padne nešto kao meteor i dobar nam poznati Cain nestane u plamenu. Sve to gleda mu nećakinja Leah koja nakon toga bježi u New Tristram. Upravo tu počinje vaša uloga u Diablu 3. Vi ste dakako vidjeli taj meteor te kao i svakog heroja, zanima vas što se događa pa krećete u istraživanje. Već na samom putu do grada shvaćate da nešto nije u redu pošto nailazite na žive mrtvace. Kako ste vi neustrašivi heroj, rješavate ih bez velikih problema te nastavljate put prema gore spomenutom gradiću, no nailazite na zapovjednika vojske kako se bori sa spomenutim bićima. Nakon što mu pomognete on vas pušta u grad gdje susrećete lokalne mještane koji su prestravljeni zbog napada na gradić. U njemu također susrećete Leah koja vas moli za pomoć i želi od vas da joj pronađete ujaka koji biva izgubljen u katedrali. Upravo tu se priča zakomplicira i na vama je da je otpetljate i još jednom spasite svijet od sila zla. Ovo je samo kratak uvod u priču, a ukoliko želite saznati što se dalje dogodilo morat ćete sami istražiti.

Đurđa koji mi je pazvrd?

Odmah čim pokrenete igru dočekat će vas već dobro poznati log-in ekran, no za razliku od WoWa i Starcrafta 2 on ima Diablo tematiku. Tu također možete posložiti razne opcije, a najbitnija od njih je ''Elective Mode'' kojega ćemo objasniti malo kasnije. Nakon što ste sve posložili, fino upišete svoje Battle.net podatke i nakon što se ulogirate dočeka vas ekran gdje odabirete lika kojim ćete igrati, aukciju, popis prijatelja koji su na Battle.netu, mogućnost da im se pridružite u njihovim avanturama i još podosta drugih opcija.

Pustimo mi sada izgled glavnog izbornika Diabla i bacimo se na ono što je bitno, a to su klase koje možemo birati. Od prije je poznato da postoji pet klasa kojima možemo harati Diablo 3 svijetom, a one su: Barbarian, Monk, Demon Hunter, Witch Doctor i Wizard. Svaka od njih naravno ima svoje sposobnosti i način na koji se bore, a najbolja stvar bi bila da njihove čari iskusite sami. Svaka klasa u jednom trenu može imati maksimalno šest magija u baru i njih možete mijenjati u svakom trenutku. Njih pak postepeno otključavate prolazeći kroz igru i skupljajući levele kojih je maksimalno 60. Važno je napomenuti da je vrlo bitno koje od njih odaberete pošto ih u borbi jednostavno nećete stići mijenjati, a ukoliko to i uspijete tada će na njima biti kratki cooldown (vrijeme do ponovnog korištenja) što nije slučaj ukoliko se nalazite u gradu. One se dijele na primarne, sekundarne, defenzivne i tri koje ovise o klasi koju igrate.

Ime lika? Hmm bude wizard, zval se bu mađioničar

Same magije nisu jedino što možete odabrati već svaka od njih ima i vlastitih pet runa koje služe za njihovo poboljšavanje dodajući  im nove mogućnosti. Uz aktivne magije tu postoje i pasivne koje najlakše možemo usporediti sa talentima, no oni su malo drugačije napravljeni nego što je to u WoWu ili pak Diablu 2. Naime, ovdje ne postoji odabir škole već odaberete maksimalno tri od njih petnaestak koji će vam biti aktivni cijelo vrijeme . Njih također u bilo kojem trenutku možete promijeniti, no kao i aktivne magije tako i ove imaju kratak cooldown prije nego što od njih imate koristi.

Nadamo se da ste shvatili kako magije rade pošto ćemo sada objasniti gore spomenuti Elective Mode. Dakle ovaj mod vam daje potpunu slobodu u odabiru magija. Ono što mislimo pod ovim je sljedeće. Ukoliko vam taj mod nije uključen tada u barovima možete imati samo po jednu magiju iz spomenutih vrsta, no ukoliko ga uključite to ograničenje vam se miče pa možete, primjerice, u barove utrpati sve primarne magije.

A brkam da-bra

Iz svega što smo naveli da se zaključiti da kombinacija ima užasno puno, a na službenim forumima Diabla 3 već ih se sada može naći na tisuće.

"..napredak kovača i jewelcraftera ovisi o vama, pa možemo zaključiti da oni nisu ništa drugo nego obične sponzoruše.."Nakon što smo ukratko objasnili magije, idemo vidjeti i sam gameplay. Dobra stara gamerska kaže ''If it isn't broken don't try to fix it'' i upravo toga koncepta se Blizzard već drži godinama. Sam gameplay se nije nešto puno promijenio u odnosu na dvojku. Dakle lijevom tipkom miša se krećete kroz igru te obavljate glavne radnje kao što su razgovor s NPCovima. Ukoliko u borbi targetirate protivnika tada će lijevi gumb koristiti za napad.

Gore spomenute magije se koriste putem action bara koji se sastoji od sedam polja s tim da je posljednje predodređeno za bočice sa energijom. Lijevo i desno od njih se nalaze staklene kugle koje prikazuju health te rage, spirit, manu, arcane power i disciplina odnosno hatred, no to ovisi o klasi kojom igrate.

Sve je žuto samo pojas plav

Uz sve to navedeno u igri također susrećemo razne likove koje možemo unajmiti da putuju sa nama i pomažu nam kroz našu pustolovinu, a to su: Templar, Enchantress i Scoundrel. Svaki od njih ima 4 reda sa po 2 talenata i samo jedan talent po redu može biti aktivan. Talente koje će sljedbenici koristiti također određujete vi te i njih možete promijeniti u bilo kojem trenu, no prilikom toga im resetirate sve ostale talente pa to pomalo podsjeća na WoW.

Sve spomenuto nadopunjeno je raznim dostignućima (Achievementima) što produžuje ukupan broj sati koje ćete provesti uz igru. Sama igra ima četiri težine, a one su: Normal, Nightmare, Hell, Inferno. Prvo možete zaigrati samo na normal, a dok prođete glavnu priču možete krenuti na nightmare i tako redom. Blizzard je također uveo još jednu zanimljivu opciju koju možete selektirati prilikom odabira lika. Ta opcija je Hardcore što ukratko znači da imate smo jedan život i ukoliko umrete on odlazi zauvijek u zaborav. Ovaj način možete odabrati tek nakon što sa jednim likom dođete do 10 levela. Ovom modu se nemojte pretjerano veseliti misleći kako ćete mu nakupovati stvari na aukciji sa glavnim likom pošto se novci i inventar ne dijele između normal i hardcore likova.

Ni policajci nisu kaj su nekad bili

Izgled i raznovrsnost spodoba koje ćete susresti kroz igru je na vrhuncu. Vrlo dobro su animirani, umiru na mnogo različitih načina, a sa nekima ćete se namučiti prije nego što vidite kako. Kao što je bilo i u prijašnjim nastavcima tako je i u trojci pa ćemo često susresti šefove koji nekada znaju biti tvrd orah. Razlog tome je što oni dolaze u raznim brojevima, bojama i sa raznim mogućnostima. Postoje plavi, žuti, ljubičasti i veliki šefovi, a koji su koji saznat ćete ćim ih vidite. Plavi dolaze u grupama od 3-4, žuti je uvijek jedan, no on ima svoje sljedbenike koji su nešto jači od normalnih spodoba, ljubičasti su ustvari žuti samo što im ime piše drugom bojom, no ipak su malo žešći pa ih možemo nazvati mini šefovima. Na posljetku su tu još i veliki šefovi koje se ne treba posebno opisivati.

"svaki igrač dobiva svoj tanjur sa stvarčicama tako da nema krađe" - odličan loot sustavItemizacija je također na prilično zavidnoj razini, no baš zbog toga stvari koje padnu od spodoba ponekad su nas začudile. Razlog tome je što se statsi na stvarima generiraju nasumično pa se nemojte čuditi ukoliko vidite item sa snagom i inteligencijom. Nije to tako loše kao što zvuči pošto svi likovi imaju jedan glavni stat dok im drugi također koriste. Kao što su kreature podijeljene u bolje tako su i itemi pa nam kroz igru mogu pasti sivi, bijeli, plavi, žuti, narančasti, a postoje i zeleni. Od svih njih valja spomenuti samo plave pa na više jer su upravo tako poredani po kvaliteti i rijetkosti, no zeleni su druga priča. Naime na zelene iteme nećemo nabasati u svijetu i sumnjamo de ćete vidjeti da padnu od nekog šefa. Naime, upravo ti itemi se mogu samo napraviti kod kovača putem planova koji padaju od spodoba i sve što vi morate napravit je predati planove i tako će vaš kovač biti u mogućnosti sklepati item koji opet ima nasumične statove.

Kaj mi je bolje? Mrtvačka glava ili štit?

Podosta sam napisao o samoj igri, ali hvala Bogu još malo i na kraju sam. Još dvije stvari ću spomenuti što se tiče gameplaya, a to su gore spomenuti kovač i jewelcrafter. Kao što i samo ime kaže oni će vam izrađivati oblekicu i razne gemove, a njihova kvaliteta ovisi o levelu kovača i jewelcraftera. Njihov napredak također ovisi o vama, pa smo si ponekad mislili da oni nisu ništa drugo nego obične sponzoruše.

Što se samog multiplayera tiče, on je trenutno upravo onakav kakav smo i očekivali. Drugim riječima, za sad postoji samo kooperativni način igranja, a to se ostvaruje vrlo jednostavno. U bilo kojem trenu u vašu single player igru može vam se pridružiti vaš Batlle.net prijatelj te tada igru prolazite zajedno, no u tom slučaju protivnici će također postati malo teži. Isto tako u bilo kojem trenu prijatelj vas može i napustiti te igra ponovno postaje single player, a i protivnici tada gube na snazi. Uglavnom skužili ste, čim vam se više frendova pridruži tim su protivnici teži.

Kud me tvoje noge nose

Maksimalan broj igrača koji mogu igrati skupa je četiri, pa prije nego počnete igrati s ekipom dobro razmislite koju klasu ćete zaigrati pošto 4 wizarda na inferno težini neće daleko dogurati. Zanimljiva činjenica je da ukoliko nemate prijatelja koji igraju diablo, vaš single player uvijek možete otvoriti javnosti i tada vam u grupu može doći svatko tko igra Diablo. Sada se zasigurno pitate, zašto bih otvorio igru svima kad mi bude pokral stvari koje padnu od spodoba? Stvar je vrlo jednostavno riješena pa svaki igrač dobiva svoj tanjur sa stvarčicama tako da nema krađe.

Što se multiplayera tiče to je manje više to, no koliko smo informirani u budućnosti se sprema i PvP. Ne znamo još hoće li biti nešto poput arena u WoWu, no mi se toplo nadamo da hoće pošto nam je dobro poznato koliko se ljudi žele natjecati.

Ide rulja, maži po mišu

Svima nama je dobro poznato kakve igre Blizzard radi i jednostavno moramo priznati da nisu bez razloga najbogatija kompanija iako imaju samo tri igre (Warcraft, Starcraft i Diablo)."..grafički izgled Diabla je dovoljno solidan da prikuje milijune igrača za stolice.." Njih ne izdaju tako često, ali dok se to dogodi onda se stvara takav hype da se na ostale igre zaboravlja na neko vrijeme, a glavne fore na internetu vezane su uz novi naslov ove kompanije bez obzira koji on bio. Prvo što smo zaključili je da iako je Diablo single player igra, ona to ustvari nije iz razloga što jednostavno morate konstantno biti spojeni na internet i Battle.net. Ovo nas podsjeća na Ubisoftov DRM, a razlika između njih je to što se Blizzardu to tolerira a Ubisoftu ne. Ovo je očito dobar način borbe protiv piratstva, no oko ovakve zaštite se vode velike rasprave, ali one nisu tema ovog članka.

Bez obzira na sve igru se itekako isplati nabaviti, no to nije zbog grafike jer –ruku na srce- ona nije ništa posebno. Sve u svemu Diablo je uz WoW i Starcraft još jednom dokazao da grafički izgled igre nije presudna stvar i po njoj se ne bi smjelo odlučivati je li igra dobra ili ne. Sve u svemu izgled Diabla je solidan, no i to je dovoljno da prikuje milijune za stolce. Nema tu nekih naprednih postavki već su i one osnovne dosta da bi se ljudi navukli. Još jednom spominjemo da grafika ne znači kvalitetu igre već to određuje način na koji je igra napravljena.

O Lord oću daj mi još jedan život......

Što se tiče zvuka tu stvarno nemamo primjedbi. Kako je bilo za očekivati, Blizzard je tu napravio odličan posao. Svaki zvuk je na svome mjestu dok muzika odlično prati radnju i gasi vatru benzinom što nas dodatno uvlači u svijet Diabla. Voice acting je na zavidnoj razini i moramo pohvaliti sve glumce koji su sudjelovali u izradi pošto će vrlo malo tko reći da ih likovi svojom glumom nisu oduševili.

O među sekvencama jednostavno nemam što reći, Blizzard zna kako se radi te što animacija mora imati u sebi da bi je čak i ljudi koji broje 60+ godina gledali bez da trepnu. U Diablu ih ima dosta i vjerujemo da ćemo ih se još dugo sjećati.

Na žalost nije sve tako bajno. Iako igru možete proći u kojih 15ak sati, na normal pa čak i na nightmare težini ona nije nešto previše izazovna i casual gameri bi se mogli razočarati. S druge strane pak hell i inferno težine su poprilično zahtjevne pa će puno toga ovisiti o gearu koji imate, a na inferno čak niti to neće biti dovoljno već ćete tu morati igrati s ekipom i razrađivat taktike kao i u WoWu.

Pfuj pak mi je prašmina otišla u joći

Što na kraju reći o Diablu 3? Nakon 12 godina čekanja ipak smo očekivali malo više, no ne možemo reći da i sa ovim nismo zadovoljni. Igra ima svoje čari mada se one manje više baziraju na sjećanju na dobra stara vremena. Ustvari usudio bih se reći da ona čak ne donosi ništa posebno novoga u odnosu na dvojku. Je li malo bolja grafika, zvuk, nove magije, nove klase i malo promijenjen sustav korištenja magija dostojan tolikog čekanja? Ne bi rekli, no bez obzira na to mi smo se navukli. Sve što ću reći je da je ova igra za one koji se vole baviti aukcijom i inferno hardcore spikom, dok bi drugima predložio da si kod nekoga frenda odigraju solo kampanju radi priče i animacija koje su besprijekorne. Kao što sam rekao, na igru se jako lako navući, no cijena od 460 kunića i 12 godina čekanja jednostavno nisu ispunili naša očekivanja.

CPU: Pentium D 820 2.8GHz ili Athlon 64 X2 Dual Core 4400+

GPU: GeForce 315 512MB ili Radeon HD 4550

MEMPORIJA: 1 GB